| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,080 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,803,403 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,994,569 |
کاربرد شبکههای عصبی مصنوعی در پیشبینی میزان موفقیت نگهداشت و توسعه دانش منابع انسانی | ||
| فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی | ||
| مقاله 1، دوره 12، شماره 43، تیر 1404، صفحه 1-28 اصل مقاله (1.35 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jks.2025.82244.1673 | ||
| نویسندگان | ||
| محمد علی سیاه سرانی کجوری* ؛ محمودرضا چراغعلی | ||
| استادیار، گروه مدیریت و اقتصاد، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران | ||
| چکیده | ||
| در عصر اطلاعات، دانش مهمترین و باارزشترین سرمایه هر سازمانی به شمار میرود. این پژوهش، بر اساس هدف از نوع پژوهشهای کاربردی است که با استفاده از روش پیمایشی و رویکرد تحلیلی انجام شده است. جامعه آماری مدیران، اعضای هیئتعلمی و یاوران علمی دانشگاه گلستان در سال 1403 بودند که با توجه به محدود بودن جامعه پژوهش از جدول مورگان استفاده شد که حجم نمونه موردنیاز برای پژوهش حاضر با توجه به جامعه آماری 365 نفری، 187 به دست آمد که بر همین مبنا تعداد 190 پرسشنامه و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای نسبی گردآوری شد. بهمنظور سنجش پایایی ابزار پژوهش از آلفای کرونباخ و بهمنظور بررسی روایی پرسشنامه نیز از تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و دوم استفاده شد. یافتهها نشان داد در موانع نگهداشت و توسعه دانش منابع انسانی، سه عامل فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی و مدیریت وضعیت پایینتر از حد متوسط و دو عامل فناوری اطلاعات و منابع انسانی با اختلاف ناچیزی بالاتر از حد متوسط قرار دارند، همچنین بهکارگیری شبکههای عصبی مصنوعی بهمنظور پیشبینی میزان نگهداشت و توسعه دانش منابع انسانی نشان داد مدل پژوهش حاضر با تعداد سه نورون در لایه پنهان، به بالاترین میزان دقت پیشبینی یعنی 893/0 خواهد رسید و ابعاد پاداش، پشتیبانی و تسهیم دانش به ترتیب بالاترین نقش را در میزان قدرت پیشبینیکنندگی مدل دارند. نتایج نشان داد شاخصهای زیرساختی مدیریت دانش در دانشگاه گلستان بهویژه در سه عامل فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی و مدیریت نیازمند توجه و اقدام فوری است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مدیریت دانش؛ دانشگاه گلستان؛ زیرساخت پیادهسازی؛ شبکه عصبی مصنوعی؛ توسعه دانش؛ منابع انسانی | ||
| مراجع | ||
|
حجازی، اسد و نظرپوری، امیرهوشنگ. (1397). واکاوی موانع کاربست موفق مدیریت دانش در دانشگاهها (موردمطالعه: دانشگاه فرهنگیان). مدیریت بر آموزش سازمانها، 7(1)، 169-203. https://journalieaa.ir/article-1-106-fa.html
رکنیجو، سیدمحمد، جعفری، سیدمحمدباقر، یزدانی، حمیدرضا و الوانی، سیدمهدی. (1396). واکاوی موانع پیادهسازی موفق مدیریت دانش در دانشگاهها. مدیریت فرهنگ سازمانی، 15(2)، 445-464. https://doi.org/10.22059/jomc.2017.62527
سلگی، محمد و قاسمینژاد، یاسر. (1398). شناسایی محدودیتها و موانع ایجاد و اشتراک دانش. مدیریت دانش سازمانی، 2(1)، 103-129. https://doi.org/10.47176/smok.2019.1013
سیاهسرانی کجوری، محمدعلی و چراغعلی، محمودرضا. (1403). کاربست تکنیک خوشهبندی در واکاوی وضعیت مدیریت دانش در دانشگاه گلستان. مدیریت دانش سازمانی، 7(24)، 165-187. https://doi.org/10.47176/smok.2024.1697
شفیعیپور، داود، اصلانی، فرشید و صالحی، نفیسه. (1400). موانع پیادهسازی مدیریت دانش و تدوین الگوی اجرایی. مدیریت نوآوری در سازمانهای دفاعی، 4(4)، 163-182. https://doi.org/10.22034/qjimdo.2023.403299.1597
صدری، عباس. (1397). استقرار مدیریت دانش در دانشگاههای ایران. پژوهش در نظامهای آموزشی، 12(43)، 41-63. https://doi.org/10.22034/jiera.2018.83763
محرابی، نازیلا، خراشادیزاده، سحر و کریمیان، راحله. (1402). شناسایی مؤلفههای هوش مصنوعی در پیادهسازی مدیریت دانش. علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 9(3)، 351-390. https://doi.org/10.22091/stim.2023.8924.1906
References Adhikari, D.R. (2010). Knowledge management in academic institutions. International Journal of Educational Management, 22 (2), 94-104. https://eric.ed.gov/?id=EJ923128 Fullwood, R., Rowley, J., & Delbridge, R. (2013). Knowledge sharing amongst academics in UK universities. Journal of Knowledge Management, 17(1), 123-136. https://doi.org/10.1108/13673271311300831 Fussy, D.S. (2018). Policy directions for promoting university research in Tanzania. Studies in Higher Education, 43(9), 1573-1585. https://doi.org/10.1080/03075079.2016.1266611 Gaffoor, S. (2008). Assessing readiness for the implementation of knowledge management in local government: The case of Stellenbosch Municipality [Master’s thesis, Stellenbosch University] https://scholar.sun.ac.za/handle/10019.1/2181 Hejazi, A., & Nazarpuri, A. H. (2017). Analyzing obstacles to the successful application of knowledge management in universities (case study: Farhangian University). Management of Organizations Education, 7(1), 169-203 [In Persian] https://journalieaa.ir/article-1-106-fa.html Lee, H., & Choi, B. (2003). Knowledge management enablers, processes, and organizational performance: an integrative view and empirical examination. Journal of Management Information Systems, 20(1), 179-228. http://dx.doi.org/10.1080/07421222.2003.11045756 Malik, H., & Al-Toubi, S. (2018). Knowledge management in the public sector. In J. Syed, P. A. Murray, D. Hislop, & Y. Mouzughi (Eds.), The palgrave handbook of knowledge management (pp. 515–538). Springer International Publishing. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-71434-9 Margaryan, A., Boursinou, E., Lukic, D., & Zwart, H. D. (2015). Narrating your work: An approach to supporting knowledge sharing in virtual teams. Knowledge Management Research & Practice, 13(4), 391–400. http://dx.doi.org/10.1057/kmrp.2013.58 Massa, S., & Testa, S. (2009). A knowledge management approach to organizational competitive advantage: Evidence from the food sector. European Management Journal, 27(2), 129-141. https://doi.org/10.1016/j.emj.2008.06.005 Mehrabi, N., Khorashadizadeh, S., & Karimian, R. (2023). Identifying the components of artificial intelligence in the implementation of knowledge management. Information Management Sciences and Techniques, 9(3), 351-390. https://doi.org/10.22091/stim.2023.8924.1906 [In Persian] Peltokorpi, V. (2017). Knowledge sharing in a cross-cultural context: Nordic expatriates in Japan. Knowledge Management Research & Practice, 4(2), 138–148. http://dx.doi.org/10.1057/palgrave.kmrp.8500095 Remus, U. (2012). Exploring the dynamics behind knowledge management challenges—an enterprise resource planning case study. Information Systems Management, 29(3), 188–200. http://dx.doi.org/10.1080/10580530.2012.687309 Rodríguez-Gómez, D., & Gairín, J. (2015). Unravelling knowledge creation and management in educational organisations: Barriers and enablers. Knowledge Management Research & Practice, 13(2), 149–159. https://www.researchgate.net/publication/321316349 Rokni Jo, S.M., Jafari, S.M.B., Yazdani, H.R., & Alwani, S.M. (2016). Analyzing obstacles to successful implementation of knowledge management in universities. Organizational Culture Management, 15(2), 445-464. https://doi.org/10.22059/jomc.2017.62527 [In Persian] Sadri, A. (2017). Establishment of knowledge management in Iranian universities. Research in educational systems, 12(43), 41-63. [In Persian] https://doi.org/10.22034/jiera.2018.83763 Selgi, M., & Ghasminejad, Y. (2018). Identifying the limitations and barriers to creating and sharing knowledge. Organizational Knowledge Management, 2(1), 103-129 [In Persian] https://doi.org/10.47176/smok.2019.1013 Shafiipour, D., Aslani, F., & Salehi, N. (2022). Obstacles to implementing knowledge management and formulating an executive model. Innovation Management in Defense Organizations, 4(4), 163-182. [In Persian] https://doi.org/10.22034/qjimdo.2023.403299.1597 Siahsarani Kojuri, M.A., & CheragAli, M.R. (2024). Application of clustering technique in analyzing the situation of knowledge management in Golestan University. Strategic Management of Organizational Knowledge, 7(24), 165–187. https://doi.org/10.47176/smok.2024.1697 [In Persian] Taylor, W.A., & Wright, G.H. (2004). Organizational readiness for successful knowledge sharing: challenges for public sector managers. Information Resources Management Journal (IRMJ), 17(2), 22-37. http://dx.doi.org/10.4018/irmj.2004040102 Trivella, L., & Dimitrios, N.K. (2015). Knowledge management strategy within the higher education. The case of Greece. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 175, 488-495. http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.1227 Veer Ramjeawon, P., & Rowley, J. (2020). Enablers and barriers to knowledge management in universities: perspectives from South Africa and Mauritius. Aslib Journal of Information Management, 72(5), 745-764. http://dx.doi.org/10.1108/AJIM-12-2019-0362 Vuori, V., Helander, N., & Mäenpää, S. (2018). Network level knowledge sharing: Leveraging Riege’s model of knowledge barriers. Knowledge Management Research & Practice, 17(3), 253–263. http://dx.doi.org/10.1080/14778238.2018.1557999 Wolf, P., Skov Madsen, E., & Steppe, J. A. (2024). Bridging the theory-practice gap: a genealogical perspective on the most debated knowledge management challenges. Knowledge Management Research & Practice, 23(7), 1-24. http://dx.doi.org/10.1080/14778238.2024.2379922 Zarei, A., Maleki, M., Feiz, D., & Siahsarani Kojouri, M.A. (2018). Competitive Intelligence Text Mining: Words Speak. Journal of AI and Data Mining, 6(1), 79-92. https://doi.org/10.22044/jadm.2017.950 | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 452 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 193 |
||