| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,935 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,998,798 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,784,177 |
شناسایی مداخلههای رفتاری تلنگر پایه در مراحل آموزشی و پژوهشی دانشجویان دوره دکتری مدیریت | ||
| پژوهش های رهبری آموزشی | ||
| مقاله 6، دوره 9، شماره 35، مهر 1404، صفحه 187-223 اصل مقاله (1.29 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jrlat.2025.82369.1793 | ||
| نویسندگان | ||
| سید کمال واعظی* 1؛ لیلا میرزاابوالحسنخان ایلچی2 | ||
| 1گروه رهبری و سرمایه انسانی ،دانشکدگان مدیریت ،دانشگاه تهران | ||
| 2گروه رهبری و سرمایه انسانی ،دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران | ||
| چکیده | ||
| با توجه به ماهیت خاص رشته مدیریت و از سوی دیگر رشد چشمگیر پذیرش دانشجو در مقطع دکتری این رشته، سطح کیفی فرآیندهای آموزش و یادگیری در این دوره به شدت تحتتأثیر قرارگرفته و تحقق اهداف اصلی این دوره را با چالش روبرو کردهاست. اگرچه دلایل مختلفی باعث این ناکارآمدی شدهاست، اما بدونشک یکی از دلایل اصلی، نبود نظام رفتاری مناسب برای تحقق اهداف یادگیری است. این مقاله با فرض پذیرش ضرورت تعامل با وضعیت موجود، از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته با 15 نفر از دانشآموختگان و دانشجویان مقطع دکتری مدیریت تلاش شدهاست تا امکان بهکارگیری مداخلات و تلنگرهای رفتاری در فرایند یادگیری دانشجویان دکتری به عنوان یک ابزار کمهزینه و زودبازده برای ارتقای یادگیری در مراحل مصاحبه، دوره آموزشگری، دوره پژوهشگری و دفاع از رساله دکتری پیشنهاد شود.تجزیهوتحلیل دادههای گردآوریشده با تکنیک تحلیل مضمون و کدگذاری آنها با نرمافزار MAXQDA نشان میدهد که تلنگرها میتوانند برای ارتقای یادگیری در مقطع دکتری مؤثر باشند. براساس مطالعات نظری و پژوهش میدانی 281 مضون پایه استخراج گردید که در قالب 19 مضون سازمانیافته و 7 مضمون فراگیر باتوجه به نظر خبرگان احصاء و نتایج تأییدشده جهت تطابق با کاربردهای تلنگری در اختیار خبرگان حوزه مداخلات رفتاری قرار گرفت.تلنگرهای پیشفرض، شفافکننده، اطلاعساز، جهتدهنده، تعهدآفرین، آگاهیدهنده(هشداردهنده)، بازخور، ظرفیتساز، هویتساز، رضایتبخشی، مشوق، آیندهنگر، فرصتساز، دیجیتال، جرأتآفرین، مدیریتریسک، معکوس، محکزننده، تعدیلکننده توقعات ازجمله تلنگرهای پیشنهادی در حوزه تسهیلگری فرایندهای یادگیری در مقطع دکتری مدیریت هستند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش عالی؛ تلنگرهای رفتاری؛ ارتقای یادگیری؛ دکتری مدیریت؛ اقتصاد رفتاری | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 32 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 37 |
||