| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,933 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,991,503 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,779,628 |
هزارتوی روایتها: بازخوانی هویت پژوهشی مدرسه در ایران | ||
| پژوهش های رهبری آموزشی | ||
| مقاله 1، دوره 9، شماره 34، تیر 1404، صفحه 7-53 اصل مقاله (1.76 M) | ||
| نوع مقاله: مروری | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jrlat.2025.83213.1811 | ||
| نویسندگان | ||
| مهدیه دژبرد1؛ رضوان حسینقلی زاده* 2 | ||
| 1دانشجوی دکتری دانشگاه فردوسی مشهد | ||
| 2مدیریت آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
| چکیده | ||
| هدف اصلی این مطالعه، شناسایی و تحلیل روایتهای غالب مدرسه از طریق بازخوانی ادبیات پژوهشی موجود میباشد. برای دستیابی به این هدف، از روش پژوهش اسنادی، نوع مرور روایتی بهره گرفته شد. در نتیجه جستجو، شناسایی و پالایش مطالعات صورت گرفته 178 پژوهش به صورت هدفمند انتخاب و با روش تحلیل تفسیری مورد بررسی قرار گرفتند. دراین نوشتار، هویت پژوهشی مدرسه در سینهای سیاسی -ایدئولوژیک، ارتباطات، تعاون و تبادل، اقتصادی- شغلی، سلامت روانی- جسمانی، سازمانی- مدیریتی، علمی- آموزشی ، محیط فیزیکی- معماری و تاریخی به دقت بازخوانی شد. در این پژوهش با بهرهگیری از الگوی چندبعدی مدیریت آموزشی سندر( 1989)، روایتهای موجود طبقهبندی و تحلیل شدند. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که مدرسه در ایران به عنوان نهادی پیچیده و چندوجهی، تنها محل آموزش و یادگیری نیست، بلکه کانون تلاقی نیروهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی است. نوشتار حاضر بر ضرورت رویکرد جامع و چندجانبه برای بهبود مدیریت مدرسه در ایران تاکید دارد که به تمامی ابعاد آن توجه دارد و بر مبنای تنوع، خلاقیت و تفکر انتقادی شکل می گیرد. در نهایت، پیشنهاداتی همچون توسعه رویکردهای میانرشتهای، تقویت پژوهشهای انتقادی و توجه به تنوع فرهنگی و اجتماعی بهمنظور ارتقای کیفیت هویت پژوهشی مدرسه در ایران ارائه شده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مرور روایتی؛ هویت پژوهشی مدرسه؛ ایران؛ مدل چند وجهی مدیریت آموزشی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 823 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 447 |
||