| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,202 |
| تعداد مقالات | 17,953 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,092,424 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,842,735 |
ارائه الگوی پیام رسان داخلی کارآمد با تاکید بر نقش سواد رسانهای کاربران | ||
| مطالعات رسانههای نوین | ||
| مقاله 7، دوره 10، شماره 40، دی 1403، صفحه 241-201 اصل مقاله (1.33 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/nms.2025.82425.1769 | ||
| نویسندگان | ||
| سید محمدرضا مداح1؛ احسان شاه قاسمی* 2؛ مژگان ثابت تیموری3 | ||
| 1دانشجوی دکتری رشته مدیریت رسانه، پردیس بینالمللی کیش دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
| 2دانشیار، دانشکده ارتباطات، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
| 3استادیار، گروه مدیریت و برنامهریزی گردشگری، پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی، ایران | ||
| چکیده | ||
| پیامرسانها از ابزارهای اصلی برقراری ارتباطات اجتماعی و سازمانی محسوب میشوند. باتوجه به اینکه استفاده آگاهانه از پیامرسانها منوط به برخورداری از سواد رسانهای است، بنابراین پژوهش حاضر، اصول و شاخصهای کلیدی پیامرسان امن، کاربرپسند و آموزشی را شناسایی نموده، نسبت به ارائه الگوی یک پیامرسان داخلی کارآمد با تأکید بر نقش سواد رسانهای کاربران اقدام نمود. به این منظور، بومیسازی شاخصها با استفاده از تکنیک دلفی فازی و تدقیق آن بر اساس نظر خبرگان صورت گرفت. از میان 66 شاخص شناساییشده، تعداد 51 شاخص، مبنای تصمیمگیری در فضای فازی قرار گرفت که طی 3 جلسه نظرسنجی خبرگانی با روش دلفی (14 تن از خبرگان و اساتید حوزه رسانه)، شاخصهای مؤثر بر سواد رسانهای به 7 دسته مجزا تفکیک شد. نتایج این پژوهش، بیانگر ضرورت توجه ویژه به فراهم نمودن شرایط دسترسی آسان و عادلانه به منابع، باهدف ایجاد بسترهای همکاری اجتماعی برای ایجاد یک پیامرسان کارآمد داخلی بود. همچنین، با اولویت بهبود عملکرد فنی و سازگاری با نیازهای روز کاربران، پایداری و کیفیت خدمات، حفاظت از دادهها و حریم خصوصی کاربران، مورد تأکید قرار گرفت. پیشنهاد شد بهمنظور افزایش سواد رسانهای کاربران نسبت به ایجاد و توسعه پلتفرمهای آموزشی، برگزاری کارگاهها و وبینارهای آموزشی، بهروزرسانی مستمر ابزارهای رسانهای و پیادهسازی سیستمهای امنیتی قوی برای حفاظت از دادهها و حریم خصوصی کاربران اقدام شود تا شرایط برای توسعه و پیادهسازی یک پیامرسان داخلی مؤثر و قابلاعتماد در جهت تأمین نیازهای ارتباطی و بهبود سواد رسانهای کاربران فراهم شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| کلیدواژهها: پیامرسان داخلی؛ حفاظت دادهها؛ حریم خصوصی کاربران؛ سواد رسانهای | ||
| مراجع | ||
|
اژدری، بهناز. (1397). نقش سواد رسانهای در هویتیابی و ضرورت آموزش آن در رشتۀ علوم سیاسی. جستارهای سیاسی معاصر. 9(2)، 81-104. doi 10.30465/cps.2018.3408
اسدی کرم، آذر و برکت، محیا. (1396). نقش شبکههای اجتماعی در ارتقای سواد رسانهای جامعه، فرهنگ رسانه. 6 (22)، 11-28. 20.1001.1.38552322.1396.6.22 DOR:
آکار، خدیجه، ، کیانی، محمدرضا و سنگری، محمود.، (۱۴۰۳). امنیت و حریم خصوصی کاربران شبکههای اجتماعی: بررسی عوامل فردی. تعامل انسان و اطلاعات. 11(2)، 31-39. URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-3139-fa.
انصاری جعفری، محمد حسین، رسولی، محمدرضا و خواجه نوری، نسترن. (1403). نقش تفکر انتقادی در بهبود کارکرد سواد رسانهای با تکیه بر منظومه شناختی مخاطب. مطالعات رسانههای نوین. 10(37)، 152-119. doi:10.22054/nms.2022.65975.1348.
باباخانی، شیلا، مجیدی، نسیم و اسدی، عباس. (1403). الگوی مطلوب فرهنگ سیاسی کاربران رسانههای نوین در ایران. مطالعات رسانههای نوین 10(38)، 109-142. doi: 10.22054/nms.2022.69980.1457.
بختیاری رنانی، اعظم و نصوحی، ساجده. (1402)، . تأثیر سواد رسانهای بر همکاری گروهی دانشآموزان، شانزدهمین کنفرانس بین المللی روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی.
بهادری خسروشاهی، جعفر و برقی، عیسی. (1397). نقش سواد رسانهای والدین و هویت اجتماعی بر مصرف رسانهای دانشآموزان. مطالعات رسانههای نوین. 4(14)، doi: 10.22054/nms.2018.20409.187
پارسائیان، سیده فهیمه. (1400). «بر روی لینک زیر کلیک کنید و به کانال ما بپیوندید»: بررسی تکنیکهای اقناعی «تبلیغ کانال» در شبکه اجتماعی تلگرام و ایتا. مطالعات رسانههای نوین. 7(25)، 163-196.. doi: 10.22054/nms.2019.33452.517
پاکنهاد، فاطمه، تقیپوریان، محمدجواد، فرخسرشت، بهزاد و سلیمیان، معصومعلی. (1399). تأثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر سرمایه اجتماعی و قابلیتهای یادگیری سازمانی با نقش میانجی کنشهای یاریگرانه. فصلنامة رفاه اجتماعی، سال بیستم، 20 (78): 47-74.
حلاج دهقانی، عادل و کریمی، رحیم، (1402)، بررسی تأثیر استفاده از فناوریهای ارتباطی بر سواد رسانهای در هنرستانهای ناحیه یک شهر اصفهان. مجله پیشرفتهای نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش 6(62)، 47-56.
چالشگر کردآسیابی، مشرفه، عباسی شوازی، معصومه، کریمی، ام البنین، حسن پوری یلمه، سهیلا، لخی، حنیفه و نیکوکاران، جلال. (1400). شادکامی و خودکارآمدی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندان. طلوع بهداشت، 20(6)، 16-27. SID. https://sid.ir/paper/1002311/fa
خسروانی، عباس. (1399). نقش سواد رسانهای در ارتقاء امنیت عمومی شبکههای اجتماعی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اراک سال 1395. مطالعات فرهنگی و ارتباطات.. doi: 10.22034/jcsc.2020.6
رفیقدوست، فاطمه، تاجی، مهدی، جهانگیری، حمیده، سالارزهی، صفیه و نجاری، مرتضی. (1402). بررسی تأثیرگذاری بهرهگیری از سواد رسانهای (فناوری اطلاعات) بر رشد اثربخشی تدریس (محوریت معلمان ابتدایی ناحیه ۱ زاهدان. پنجمین همایش ملی پژوهشهای حرفهای در روانشناسی و مشاوره با رویکرد از نگاه معلم، https://civilica.com/doc/1760675
سالمی، آزاده، خانیکی، هادی، صبوری خسروشاهی، حبیب و هاشمی، شهناز. (1401). الگوی تحلیل مسیر سواد رسانهای سلامت و ارتباط آن با مصرف رسانههای اجتماعی در تهران. مطالعات رسانههای نوین. 8 (29)، 74-41.doi: 10.22054/nms.2022.62608.1258
شجاعی، ثاراله، دهداری، طاهره، دوران، بهناز، نوری، کرامت و شجاعی، محمد. (1395). تأثیر آموزش سواد رسانهای بر پرخاشگری و نگرش به خشونت در کاربران نوجوان بازیهای رایانهای خشن. مطالعات رسانههای نوین. 2(8): 173-201. doi:10.22054/cs.2017.15548.107.
شکرخواه، یونس، سعیدآبادی، محمدرضا و نامآور، عبدالرضا.، (1399). ارائه مدلی برای تأثیر شبکههای اجتماعی بر توسعه دموکراسی در ایران: یک مطالعه دادهبنیاد. مطالعات رسانههای نوین، 6(24): 36-1010.22054/nms.2021.47781.856 doi:
عباسی، حمزه، ضیایی پرور، حمید و نعیم آبادى، وحیده. (1402). مقایسه عوامل جامعهشناختی گرایش جوانان به پیامرسانهای داخلی و خارجی: بررسی ایتا و تلگرام. پژوهشهای رسانه و ارتباطات. 1(1)، 87-112.doi: 10.22034/mcr.2023.181954.
علوی، سیدمرتضی. (1396)، مطالعه و تحلیل شبکههای اجتماعی. کنفرانس ملی فناوریهای نوین در مهندسی برق و کامپیوتر، 27 دیماه، موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی استان اصفهان.
علیبخشی، میترا، (1402)، ضرورت برخورداری از سواد رسانهای برای معلمان ابتدایی، دوازدهمین کنفرانس بینالمللی دستاوردهای نوین پژوهشی در علوم تربیتی، روانشناسی و علوم اجتماعی، تهران. https://civilica.com/doc/1708258.
غیاثوند، احمد. (1394). مطالعه اینترنتی در بین مردم شهر تهران و عوامل مؤثر بر آن. مطالعات رسانههای نوین، 1 (2)، 87-117.doi: 10.22054/cs.2015.4523
فرشید، راضیه، بحرالعلومی طباطبائی، فائزهسادات و ریاحی نیا، نصرت. (1401). مقایسه تحلیل مفاهیم سواد رسانهای و سواد رایانهای در پایگاه وب آو ساینس. مطالعات رسانههای نوین. 8(30)، 37-65.doi: 10.22054/nms.2022.65657.1338
قبله زاده، سیدحسام، افشانی، سیدعلیرضا و اسلامی، حسین. (1401). لبه تیغ کژکارکرد خبری در فضای مجازی: روایت جوانان شهر یزد از شیوع شایعه در فضای مجازی. مطالعات رسانههای نوین. 8(32)، 450-419. doi:10.22054/nms.2022.57213.1096.
کردلو، حامد، (1402)، بررسی ضرورتها و چالشهای آموزش سواد رسانهای به دانشآموزان و ارائه راهکارها و راهبردهایی در جهت اماده سازی آنها برای زندگی در اجتماع، پنجمین همایش ملی پژوهشهای حرفهای در روانشناسی و مشاوره با رویکرد ازنگاه معلم. https://civilica.com/doc/1760842
کومالکی، سارا و ترتیب، رقیه و نورانی، سیده زهرا. (1402). اهمیت آموزش سواد رسانهای توسط معلمان در مدارس، هفدهمین همایش ملی علمی پژوهشی روانشناسی و علوم تربیتی، شیروان., https://civilica.com/doc/1791499
مرکز رصد فرهنگی کشور، 1401. http://ircud.ir/pihhcj
نعمتیفر، نصرتاله، خجسته باقرزاده، حسن و کاظمی، هاجر. (1397). مطالعه سطح سواد رسانهای در کاربران رسانههای اجتماعی (مطالعه موردی شبکه اجتماعی تلگرام). مطالعات رسانههای نوین. 4(16)، 143-175.doi: 10.22054/nms.2019.24432.282
نقدی، هانیه؛ تقیپور، فائزه و ابراهیمزاده دستجردی، رضا (1403). ارائه مدل ارتقای فرهنگ شهروندی مبتنی بر استفاده از شبکههای اجتماعی در میان شهروندان تهرانی. مطالعات رسانههای نوین. 10(38):336-297.doi:10.22054/nms.2024.60091.1180
نیکو خصال، تانیا و عرفانیان خانزاد، حمید و احمدی، مسعود. (1400). مدل سازی حکمرانی شبکههای اجتماعی پیامرسان پیامرسان داخلی (مورد مطالعه: شهر مشهد). مطالعات فرهنگی اجتماعی خراسان. 15(4)، 151-179. doi:10.22034/fakh.2021.273461.1453
References Al-Ameen, M. N., Liu, J., & Kwak, K. S. (2018). Security and privacy issues in wireless sensor networks: A survey. IEEE Access, 6, 28701-28713. Bhatnagar, N., & Chen, T. (2024). Media literacy as a foundation for effective internal communication in global organizations. Global Media Journal, 22(1), 78-95. https://doi.org/10.4128/GMJ-2024-22-1-7. Clark, M., Scull, N., & Barnes, S. (2020). Social interactions and group management in online messaging applications. Journal of Computer-Mediated Communication, 25(4), 225-239. Davis, A. L., & Watkins, K. R. (2023). Personalization in internal communications: Leveraging media literacy for more effective messaging. Corporate Communications: An International Journal, 28(1), 140-157. https://doi.org/10.1108/CCIJ-09-2022-0098 Ekdale, B., Tully, M., & Young, S. (2023). Understanding media literacy in the digital age: The role of internal communication strategies. Journal of Media Literacy Education, 15(2), 225-240. https://doi.org/10.23860/JMLE-2023-15-2-5. Garrison, D. R., Anderson, T., & Archer, W. (2010). Theoretical framework for online learning. Handbook of Distance Education, 2, 105-123. Haythornthwaite, C. (2002). Strong, weak, and latent ties and the impact of new media. The Information Society, 18(5), 385-400. Jacobson, T. L., & Anson, R. (2004). The role of media literacy in the democratic process. Journal of Media Literacy Education, 1(1), 1-13. Johnson, K. T., & Williams, P. (2023). Media literacy and internal communications: Bridging the gap for enhanced organizational transparency. Journal of Public Relations Research, 35(2), 130-145. https://doi.org/10.1080/1062726X.2023.2174328. Jones, D. A., & Parker, M. (2022). Effective internal communication models for modern organizations: Integrating media literacy. International Journal of Business Communication, 59(4), 582-601. https://doi.org/10.1177/23294884221092612 Khan, M. A., Khan, S. U., & Khan, N. (2021). The impact of technical support on user satisfaction in messaging apps. Journal of Information Technology, 38(2), 167-180. Lu, Y., & Liu, J. (2020). Security and privacy in messaging apps: A review. IEEE Communications Surveys & Tutorials, 22(1), 123-145. Mrisho, D. H. & Dominic, N. A. (2023). Media Literacy: Concept, Theoretical Explanation, and its Importance in the Digital Age. East African Journal of Arts and Social Sciences, 6(1), 78-85. https://doi.org/10.37284/eajass.6.1.1087 Nabipour A, Rahmani J, Taghipour F. (2020). Designing a Media Literacy Curriculum Model for Teacher Training Centers. Iranian Journal of Educational Sociology. 3 (3): 19 -29. Potter, James W. (2022). Media Literacy: A Cognitive Approach. 3rd Edition. SAGE Publications. Senthil Kumar, N., Saravanakumar, K., Deepa, K. (2016). On Privacy and Security in Social Media–A Comprehensive Study. International Conference on Information Security & Privacy (ICISP2015), 11-12 December 2015, Nagpur, INDIA. ScienceDirect, Procedia Computer Science 78. 114 – 119. doi: 10.1016/j.procs.2016.02.019. Smith, R. G., & Lopez, M. (2023). The impact of media literacy on employee engagement through internal messaging platforms. Journal of Organizational Communication, 18(3), 345-367. https://doi.org/10.1080/13527266.2023.2056211 Tarafdar, M., Gupta, A., & Turel, O. (2019). The impact of technical support on user experience: A study of messaging applications. Information Systems Research, 30(3), 730-746. Turel, O., & Serenko, A. (2018). User acceptance of mobile messaging applications. Journal of Information Systems Research, 29(4), 123-140. Turner, L., & Hall, E. (2022). Navigating the digital landscape: Enhancing internal communications with media literacy education. Communication Research Reports, 39(4), 280-290. https://doi.org/10.1080/08824096.2022.2101032 Vasalou, A., Joinson, A. N., Bänziger, T., et al. (2008). Avatars in social media: Balancing accuracy, playfulness and embodied messages. International Journal of Human-Computer Studies, 66(11), 1024-1035. 0604.1297 Wilson, C. (2019). Media and Information Literacy: Challenges and Opportunities for the World of Education, the Canadian Commission for UNESCO’s IdeaLab, Canada. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 548 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 145 |
||