| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,457,348 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,951,756 |
تحلیل انتقادی گفتمان عرفانی اشعار حافظ در نمایشنامۀ در راه مهر براساس الگوی فرکلاف | ||
| عرفان پژوهی در ادبیات | ||
| دوره 3، شماره 6، اسفند 1403، صفحه 349-382 اصل مقاله (748.91 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/msil.2025.81944.1143 | ||
| نویسندگان | ||
| علی کریمی1؛ پریسا نصیری* 2 | ||
| 1دانش آموختۀ پژوهش هنر ، دانشگاه شاهد تهران | ||
| 2دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران | ||
| چکیده | ||
| یکی از روشهای کارامد برای مطالعۀ ابعاد معناشناختی زبان عرفانی در متون ادبی، تحلیل گفتمان انتقادی است که رویکردی جدید از تحلیل گفتمان در مطالعات ادبی و هنری بهشمار میرود و به تحلیل متون در پیوند با زمینه و بستر فرهنگی و فکری میپردازد. در این مقاله که به روش توصیفی-تحلیلی نگاشته شدهاست، پس از استخراج مفاهیم عرفانی موجود در نمایشنامۀ در راه مهر، مؤلفههای مهم شناسایی ، سپس مطابق با الگوی نظری فرکلاف به تحلیل گفتمان عرفانی نمایشنامه پرداخته میشود. هدف در این پژوهش تحلیل انتقادی گفتمان عرفانی اشعار حافظ و چگونگی انعکاس آن در نمایشنامۀ در راه مهر و نیز یافتن مفاهیم و مؤلفههای عرفانی موجود در این اثر برمبنای رویکرد نظری تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف و با روش کتابخانهای است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که این نمایشنامه از جمله آثار نمایشی عرفانی محسوب میشود که از اشعار حافظ الهام گرفتهاست و نویسنده درصدد بیان خیالات و عوالم عرفانی و اخلاقی به وجه نمادین و بیان نمایشی است. همچنین پژوهش حاضر نشاندهندۀ این است که این نمایشنامه، یک نمایشنامۀ خیالی، انتقادی، فلسفی و اخلاقی است که نویسنده سعی داشته است فلسفۀ عرفانی را در وجه تمایلات و احساسات ملی به شیوۀ نمایشی توصیف نماید. در واقع، نویسنده به نوعی عرفان رو میکند که برگرفته از اندیشههای عرفانی حافظ در اشعارش است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تحلیل انتقادی گفتمان؛ گفتمان عرفانی؛ اشعار حافظ؛ نمایشنامۀ در راه مهر؛ ذبیح بهروز | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,211 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 149 |
||