| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,457,108 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,951,748 |
اعتباریابی مقیاس صمیمیت غیرکلامی معلم در کلاس درس | ||
| فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
| دوره 15، شماره 58، دی 1403، صفحه 159-189 اصل مقاله (1.76 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2025.77717.3521 | ||
| نویسندگان | ||
| محمدرضا اسدی یونسی* 1؛ عبدالله خاکسار ازغندی2؛ سید علیرضا قاسمی3 | ||
| 1گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | ||
| 2دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، قاین، ایران. | ||
| 3دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران. | ||
| چکیده | ||
| صمیمیت معلم در ارتباط با دانشآموزان یکی از عوامل مؤثر بر آموزش و یادگیری است. بخشی از رابطه صمیمانه و یا بیواسطه معلم در ارتباط با دانشآموزان جنبه غیرکلامی دارد و تاکنون برای این رفتار مقیاسی در ایران اعتباریابی نشده است. لذا پژوهش حاضر باهدف اعتباریابی پرسشنامه صمیمیت غیرکلامی معلم (ریچموند و همکاران، 2003) در کلاس درس انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی-مقطعی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان مقاطع مختلف تحصیلی قطب شهید برونسی آموزشوپرورش خراسان رضوی بود که از بین آنها بهصورت تصادفی-خوشه ای 212 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. تحلیل عامل تأییدی، روایی سازه پرسشنامه صمیمیت معلم غیرکلامی را تأیید کرد. همچنین، پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ مقدار 0/74 به دست آمد که حاکی از پایایی مناسب این ابزار است. همچنین نتایج حاصل از تحلیل عاملی نشان داد که مقیاس ساختهشده از 5 عامل تشکیلشده است که جمعاً 48/79درصد از واریانس کل را تبیین میکند. پرسشنامه صمیمیت غیرکلامی معلم با گذراندن مراحل روانسنجی و دارا بودن روایی و اعتبار قادر به سنجش صمیمیت غیرکلامی معلمان است؛ بنابراین پرسشنامه علاوه بر اینکه بهصورت خود سنجی برای معلمان کارایی دارد، میتوان از آن در انجام پژوهشهای گروهی نیز استفاده نمود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| صمیمیت غیرکلامی معلم؛ اعتباریابی؛ تحلیل عاملی اکتشافی | ||
| مراجع | ||
|
باقریان فر، مصطفی، نصراصفهانی، احمدرضا، جوادی پور، محمد، و عزیزی محمودآباد، مهران. (1400). گفتمانهای رایج در زبان بدن مدرسان دانشگاه فرهنگیان. نوآوریهای آموزشی، 20(2)، 95-118. https://doi.org/10.22034/jei.2021.236444.1530
درخشان، نوشین، سیف، علیاکبر، کیامنش، علیرضا، و احدی، حسن. (1397). بررسی اثربخشی رفتار صمیمیت و نزدیک شدن کلامی و غیرکلامی مدرسان بر انگیزش حالتی تحصیلی فراگیران. پژوهش در نظامهای آموزشی، 12(ویژهنامه)، 45-67. https://www.jiera.ir/article_64986.html
دهقان، علی. (1399). بررسی و تجزیهوتحلیل آکوستیکی صدای معلمان دورهی ابتدایی. مجله علمی پزشکی جندیشاپور، 19(6)، 565-575. https://doi.org/10.22118/jsmj.2020.244319.2185
سادات، سما، و بدری گرگری، رحیم. (1397). آموزش شوخطبعی به معلم و تأثیر آن بر فرسودگی تحصیلی در دانشآموزان. پژوهشنامه روانشناسی مثبت، 4(4)، 13-24. https://doi.org/10.22108/ppls.2019.113900.1567
سیف نراقی، مریم، و نادری، عزت اله. (1402). سنجش و اندازهگیری در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: ارسباران.
لاری، نرجس، حجازی، الهه، اژهای، جواد، و جوکار، بهرام. (1398). ادراک معلمان از عوامل مؤثر بر ارتباط معلم ـ دانشآموز: تحلیل پدیدارشناسی. نوآوریهای آموزشی، 18(2)، 53-80. https://doi.org/10.22034/jei.2019.92883
Alsulami, A. M. (2021). Towards Building Group Cohesion and Learning Outcomes based on Nonverbal Immediacy Behavior. International Transaction Journal of Engineering, Management, & Applied Sciences & Technologies, 12(7), 1-12.
Amirian, Z., Rezazadeh, M., & Rahimi-Dashti, M. (2021). Teachers’ immediacy, self-disclosure, and technology policy as predictors of willingness to communicate: A structural equational modeling analysis. In New perspectives on willingness to communicate in a second language (pp. 219-234). Cham: Springer International Publishing.
Bāgheriyān Far, M., Nasr Esfahāni, A., Javādipour, H. and Azizi, M. (2021). Common discourses in Farhangiān University instructors' body language. Journal of Educational Innovations, 20(2), 95-118. [In Persian]
Cai, M. (2021). The predictability of Chinese English as a foreign language students’ willingness to communicate through teachers’ immediacy and teacher–student rapport. Frontiers in Psychology, 12, 769424.
Dehqan, A. (2021). Objective voice analysis in elementary school teachers. Jundishapur Scientific Medical Journal, 19(6), 565-575. [In Persian]
Delos Reyes, R. D. G., & Torio, V. A. G. (2021). The relationship of expert teacher–learner rapport and learner autonomy in the CVIF-dynamic learning program. The Asia-Pacific Education Researcher, 30(5), 471-481.
Derakhshan, N., Seif, A. A., Kiamanesh, A. R. and Ahadi, H. (2018). Investigating the effectiveness of teachers' verbal and nonverbal intimacy and approach behavior on learners' state academic motivation. Journal of Research in Educational Systems, 12(Special Issue), 45-67. [In Persian]
Derakhshan, A. (2021). The Predictability of Turkman Students’ Academic Engagement through Persian Language Teachers’ Nonverbal Immediacy and Credibility. Journal of Teaching Persian to Speakers of Other Languages, 10(1), 3-24.
Derakhshan, A., Eslami, Z. R., Curle, S., & Zhaleh, K. (2022). Exploring the predictive role of teacher immediacy and stroke behaviors in English as a foreign language university students’ academic burnout. Studies in Second Language Learning and Teaching, 12(1), 87-115.
Derakhshan, A., Zhang, L. J., & Zhaleh, K. (2023). The effects of instructor clarity and non-verbal immediacy on Chinese and Iranian EFL students’ affective learning: The mediating role of instructor understanding. Studies in Second Language Learning and Teaching, 13(1), 71-100.
Estepp, C. M., & Roberts, T. G. (2015). Teacher immediacy and professor/student rapport as predictors of motivation and engagement. Nacta Journal, 59(2), 155-163.
Foutz, B., Violanti, M., Kelly, S., & Prentiss, S. M. (2021). Teacher immediacy behaviors and students’ public speaking anxiety: More and less helpful than anticipated. Basic Communication Course Annual, 33(1), 13-44.
Frymier, A. B., Goldman, Z. W., & Claus, C. J. (2019). Why nonverbal immediacy matters: A motivation explanation. Communication Quarterly, 67(5), 526-539.
Gholamrezaee, S., & Ghanizadeh, A. (2018). EFL teachers’ verbal and nonverbal immediacy: A study of its impact on students’ emotional states, cognitive learning, and burnout. Psychological Studies, 63(4), 398-409.
Gonyeli, S. I. (2023). The Turkish Adaptation of Nonverbal Immediacy Scale-Self Report. Cyprus Turkish Journal of Psychiatry & Psychology (CTJPP), 5(1), 34-43.
Gorham, J. (1988). The relationship between verbal teacher immediacy behaviors and student learning. Communication Education, 37(1), 40-53.
Guo, H., Gao, W., & Shen, Y. (2022). L2 Enjoyment of English as a Foreign Language Students: Does Teacher Verbal and Non-verbal Immediacy Matter?. Frontiers in Psychology, 13, 1-8.
Hagenauer, G., Muehlbacher, F., & Ivanova, M. (2023). “It’s where learning and teaching begins‒is this relationship”—insights on the teacher-student relationship at university from the teachers’ perspective. Higher Education, 85(4), 819-835.
Han, J. Y., Lim, Y. S., & Chon, H. J. (2021). A Study on the Effect of Nonverbal Communication on Education Satisfaction and Learning Attitudes by Beauty Treatment Teacher. Korean Soc. Beauty Art, 22, 35-51.
Hess, J. A., Smythe, M. J. (2001). Is teacher immediacy actually related to student cognitive learning?. Communication Studies, 52(3), 197-219.
Hsu, L. (2010). The impact of perceived teachers' non-verbal immediacy on students' motivation for learning English. Asian EFL J. 12, 188-204.
Hommadova Lu, A., & Guerrero, L. K. (2023). Effects of Nonverbal Immediacy and Similarity on Perceptions of Likability and Friendship Potential: First Impressions of US and Middle Eastern Students on Zoom. Journal of Nonverbal Behavior, 47, 321-344.
Iaconelli, R., & Anderman, E. M. (2021). Classroom goal structures and communication style: The role of teacher immediacy and relevance-making in students’ perceptions of the classroom. Social Psychology of Education, 24, 37-58.
Iskandar, A. (2020). Relations between personality types and self-perceived Nonverbal immediacy of Finnish early Childhood Education teachers (Master's thesis).
Kianinezhad, N. (2023). A Theoretical Exploration of Teacher Credibility and Immediacy as Influential Factors in Learning and Teaching. Journal of Translation and Language Studies, 4(3), 47-56.
Lāri, N., Hejāzi, E., Ejei, J. and Jowkar, B. (2019). Teachers’ perception of the factors influential on teacher-student relationship: A phenomenological analysis. Journal of Educational Innovations, 18(2), 53-80. [In Persian]
Liu, W. (2021). Does teacher immediacy affect students? A systematic review of the association between teacher verbal and non-verbal immediacy and student motivation. Frontiers in Psychology, 12, 713978.
Madigan, D. J., & Kim, L. E. (2021). Does teacher burnout affect students? A systematic review of its association with academic achievement and student-reported outcomes. Int. J. Educ. Res. 105, 101714.
Marcia, D., Dixson, M. D., Greenwell, M. R., Rogers-Stacy, C., Weister, T., and Lauer, S. (2016). Nonverbal immediacy behaviors and online student engagement: bringing past instructional research into the present virtual classroom. Commun. Educ. 66, 37-53.
Marx, A. A., Simonsen, J. C., and Kitchel, T. (2016). Undergraduate student course engagement and the influence of student, contextual, and teacher variables. J. Agricultural Educ. 57, 212-228.
Mehrabian, A. (1966). Immediacy: An indicator of attitudes in linguistic communication. Journal of Personality, 34(1), 26-34.
Mehrabian, A. (1969). Significance of posture and position in the communication of attitude and status relationships. Psychol. Bull. 71, 359-372.
Özdaş, F. (2022). Teachers’ Immediacy Behaviors and Academic Achievement: A Relational Analysis. SAGE Open, 12(2), 1-10.
Richmond, V. P., & McCroskey, J. C. (2000). Nonverbal Behavior in Human Relations. 4th edition Needham Heights, MA: Allyn & Bacon
Richmond, V. P., McCroskey, J. C., & Johnson, A. D. (2003). Development of the nonverbal immediacy scale (NIS): Measures of self‐and other‐perceived nonverbal immediacy. Communication Quarterly, 51(4), 504-517.
Robinson, R. Y., & Richmond, V. P. (1995), Validity of the verbal immediacy scale. Communication Research Reports, 12, 80-84.
Sadat, S., & Badri Gargari, R. (2019). The effect of Humor Training to Teacher on Academic Burnout in Students. Positive Psychology Research, 4(4), 13-24. [In Persian]
Seif Naraghi, M., & Naderi, E. (2023). Assessment and Measurement in Psychology and Educational Sciences. Tehran: Arasbaran. [In Persian]
Shakir, M. (2020). Effective Evaluation of Teachers’ Non-verbal Behaviors in Classrooms. Research Journal of Social Sciences and Economics Review, 1(3), 294-304.
Shakir, M. (2021). Relationship between teachers’ non-verbal immediacy behaviors and students’ motivation: An evidence from Pakistani ESL classrooms. The Journal of Humanities & Social Sciences, 29(1), 43-58.
Sozen, İ. N. A. K. (2023). Turkish Adaptation of Nonverbal Immediacy Scale-Self Report. Kıbrıs Türk Psikiyatri ve Psikoloji Dergisi, 5(1), 34-43.
Sozer, M. (2019). Effective teacher immediacy behaviors based on students’ perceptions. Universal Journal of Educational Research, 7(2), 378-393.
Teo, T., Khazaie, S., & Derakhshan, A. (2022). Exploring teacher immediacy-(non) dependency in the tutored augmented reality game-assisted flipped classrooms of English for medical purposes comprehension among the Asian students. Computers & Education, 179, 104406.
Zheng, J. (2021). A functional review of research on clarity, immediacy, and credibility of teachers and their impacts on motivation and engagement of students. Frontiers in Psychology, 12, 1-10. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 339 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 346 |
||