- بخشیزاده، علیرضا؛ کردنائیج، اسداله؛ خداداد حسینی، سید حمید؛ احمدی، پرویز، «مطالعه تأثیر شخصیتهای مشهور حامی بر موفقیت مجتمعهای تجاری بهواسطه اعتبار برند»، پژوهشنامۀ بازرگانی، دورۀ 22، شمارۀ 86، (1397)، صص 88-65. 1001.1.17350794.1397.22.86.3.2
- بنسبردی، معصومه؛ قبولی درافشان، سید محمد مهدی؛ محسنی، سعید، «مطالعه تطبیقی مبانی نظری حق شهرت در ایران و ایالات متحده آمریکا»، تعالی حقوق، دورۀ 5، شمارۀ 3، (1398)، صص 142-116. https://doi.org/10.22034/thdad.2019.241699
- بهرامی احمدی، حمید، سوءاستفاده از حق مطالعه تطبیقی در حقوق اسلام و دیگر نظامهای حقوقی، چاپ سوم، (تهران: انتشارات اطلاعات، 1377)
- جعفری، فیض الله؛ مختاری، مهرناز، «مطالعۀ تطبیقی ماهیت حقوق تصویری ستارگان در تبلیغات تجاری»، مطالعات حقوق تطبیقی، دورۀ 7، شمارۀ 2، (1395)، صص 532-511. 22059/jcl.2016.60691
- حاجی نوری، غلامرضا، «بازگشت اعتدال بهنظریه سوءاستفاده از حق»، فقه و حقوق اسلامی، دورۀ 6، شمارۀ 11، (1394)، صص 166-143.
- خورسندیان، محمد علی؛ چیت ساز، فاطمه، «مبانی مسئولیت ناشی از تبلیغات بازرگانی»، مطالعات حقوق خصوصی، دورۀ 45، شمارۀ 2، (1394)، صص 185-165. 22059/jlq.2015.54443
- رهبری، ابراهیم؛ حسینی، محمدامین، «تأملی در نظریه سوءاستفاده از حق اختراع در نظام حقوقی آمریکا و ایران»، حقوق تطبیقی، دورۀ 6، شمارۀ 2 (پیاپی 12)، (1398)، صص 166-147. 22096/law.2019.65138.1103
- رهبری، ابراهیم؛ لجم اورک، حسن، «تحلیلی تطبیقی بر حمایت حقوقی از حق بر شهرت یا تصویر تجاری ورزشی»، مجلۀ حقوقی دادگستری، دورۀ 83، شمارۀ 108، (1398)، صص 93-71. https://doi.org/10.22106/jlj.2019.78707.1893
- عادل، مرتضی؛ شمسالهی، محسن، «مسئولیت ناشی از تبلیغات خلاف واقع»، مطالعات حقوق تطبیقی، دورۀ 7، شمارۀ 2، (1395)، صص 569-599. 22059/jcl.2016.60694
- فیض، داود؛ عارفی، امین؛ کهیاری حقیقت، امین، «تأثیر جذابیت افراد مشهور و اثربخشی تبلیغات»، کاوشهای مدیریت بازرگانی، دورۀ 8، شمارۀ 16، (1395)، صص 209-185. 1001.1.2645386.1395.8.16.10.9
- قاسمیپور، سعیده، مطالعه تطبیقی سوءاستفاده از حق در نظام حقوقی مالکیت فکری با تأکید بر موافقتنامه تریپس، پایاننامۀکارشناسی ارشد، (قم: دانشگاه قم، 1392)
- قبولی درافشان، سید محمد هادی؛ بختیاروند، مصطفی؛ خوانساری، سمانه، «حق شهرت مطالعه در حقوق آمریکا، کوشش برای شناسایی در فقه امامیه و ساماندهی آن در حقوق ایران» مطالعات حقوق خصوصی، دورۀ 48، شمارۀ 1، (1397)، صص 151-133. 22059/jlq.2018.232851.1006886
- محبی، محسن؛ امینی، اعظم، «اصل انصاف و ظرفیت قاعدهسازی آن در رویه دیوان بینالمللی دادگستری»، نشریۀ حقوقی بینالمللی، شمارۀ 51، (1393)، صص 40-9. 22066/cilamag.2015.15768
- محقق داماد، سید مصطفی، قواعد فقه، بخش مدنی (مالکیت و مسئولیت)، چاپ دوازدهم، (تهران: مرکز نشر علوم اسلامی، 1384)
- محمدزاده وادقانی، علیرضا؛ سرمدی، پگاه، «حمایت حقوقی از حق بر صدا»، فصلنامه دیدگاههای حقوق قضائی، دورۀ 23، شمارۀ 83، (1401)، صص 223-245.
- محمدی، عمید؛ صالحی مازندرانی، محمد؛ زاهدی، مهدی«حمایت از حق شهرت در پرتو حقوق مالکیت فکری با رویکرد تطبیقی»، پژوهشهای حقوق تطبیقی، دورۀ ۲۱، شمارۀ ۳، (1396)، صص 214-185. 1001.1.22516751.1396.21.3.7.8
- موسوی بجنوردی، سید محمد، قواعد فقهیه، چاپ سوم، (تهران: موسسه چاپ و نشر عروج، 1379)
- میرشکاری، عباس، «حق جلوت»، مطالعات حقوق خصوصی، دورۀ 49، شمارۀ 3، (1398)، صص 542-523. 22059/jlq.2019.245902.1006959
- میرشکاری، عباس، «مبانی حمایت حقوقی از شهرت»، مطالعات حقوق تطبیقی، دورۀ 11، شمارۀ 1، (1399)، صص 361-339. 22059/jcl.2020.290488.633904
- میرشکاری، عباس؛ ملکی، نفیسه، «مسئولیت مدنی اشخاص مشهور در تأیید کالاها و خدمات»، پژوهشنامۀ حقوق اسلامی، دورۀ 23، شمارۀ 2 (پیاپی 56)، (1401)، صص 230-199. 30497/law.2022.242216.3150
- میرشکاری، عباس؛ ملکی، نفیسه، «تحلیل حقوقی کالاانگاری شهرت»، فصلنامۀ علمی رسانه، دورۀ 33، شمارۀ 2 (پیاپی 127)، (1401)، صص 148-123. https://doi.org/10.22034/bmsp.2022.145454
- وحدانینیا، محمدامین، معاملات نامتعارف (تحلیل نظریه عمومی تعهدات نامتعارف در فقه)، چاپ اول، (تهران: دادگستر، 1400)
عربی
- انصاری، شیخ مرتضی، المکاسب، تحقیق سید محمد کلانتر، الطبعه الاولی، (بیروت: موسسه النور للمطبوعات، 1427)
- آل کاشف الغطاء، محمد حسین، تحریر المجله، الطبعه الاولی، (قم: المجمع العالمی للتقریب بین المذاهب الاسلامیه، 1422)
- خمینی، سید روح الله، تحریر الوسیله، ج1، الطبعه الثانیه، (نجف: مطبعه الآداب، 1390)
- فخرالمحققین، محمد بن حسن حلی، ایضاح الفوائد فی شرح مشکلات القواعد، ج1، الطبعه الاولی، (قم: مؤسسه اسماعیلیان، 1387)
- محقق کرکی، علی بن الحسین الکرکی، جامع المقاصد فی شرح القواعد، ج4، الطبعه الاولی، (قم: مؤسسه آل البیت (ع) لاحیاء التراث، 1408)
- مصطفوی، سید محمدکاظم، القواعد، مائه قاعده فقهیه معنی و مدرکاً و مورداً، الطبعه الرابع، (قم: جماعه المدرسین فی الحوزه العملیه بقم، 1421)
References
- Adler, Jason; VanderBroek, Mark “Right of Publicity Claims in a Digital Age”, 39th Annual Forum on Franchising, (Florida: American Bar Association, 2016).
- Ahmad, Tabrez; Swain, Satya Ranjan “Celebrity Rights: Protection under IP Laws”, Journal of Intellectual Property Rights, Vol. 16, (2011), pp. 7-16. https://ssrn.com/abstract=1940926
- Amin, Reshma, “A Comparative Analysis of California’s Right of Publicity and the United Kingdom’s Approach to the Protection of Celebrities: Where are they Better Protected?” Case Western Reserve Journal of Law, Technology & the Internet, Vol. 1, No. 2, (2010), pp. 92-120. Available at: https://scholarlycommons.law.case.edu/jolti/vol1/iss2/4
- Bhushan, Ratna, “Consumer protection initiative: Endorsers’ claims to go through a due diligence process”, The Economic Times, 10 March 2022, available at https://economictimes.indiatimes.com/industry/services/advertising/consumer-protection-initiative-endorsers-claims-to-go-through-a-due-diligence-process/articleshow/90109767.cms?utm_source=contentofinterest&utm_medium=text&utm_campaign=cppst, https://spaajibade.com/celebrity-liability-for-the-endorsement-of-defective-products/
- Brunner, Chris J.H., “Abuse of Rights in Dutch Law”, Louisiana Law Review, Vol. 37, No. 3, (1977), pp. 729-745. https://digitalcommons.law.lsu.edu/lalrev/vol37/iss3/5
- Clarke, Osborne, “US District Court Ruling on Celebrity Endorsement liability” (2002) available at https://marketinglaw.osborneclarke.com/marketing-techniques/us-district-court-ruling-on-celebrity-endorsement-liability/
- Cooke, John, Law of Tort, 9th edition, (Harlow: Longman, 2009).
- Cueto-Rua, Julio, “Abuse of rights”, Louisiana Law Review, Vol. 35, No. 5, (1975), pp. 965-1013. available at https://digitalcommons.law.lsu.edu/lalrev/vol35/iss5/3
- Dinwoodie, Graeme B.; Richardson, Megan in “Publicity Right, Personality Right, or Just Confusion?”, Research Handbook on Intellectual Property in Media and Entertainment, Richardson and Ricketson eds., Oxford Legal Studies Research Paper No. 53/2017, (Oxford: Elgar Publishing, 2017), Available at https://ssrn.com/abstract=2997921
- Edoigiawerie, Omoruyi; Anyasi, Nonso, Liability of Celebrities That Engage in Business Promotion, (2022), available at https://lawpavilion.com/blog/liability-of-celebrities-that-engage-in-business-promotion/#google_vignette
- Elliott, Catherine & Quinn, Frances, Tort Law, 7th edition, (Harlow: Longman, 2009).
- Federal Trade Commission, Guides Concerning the Use of Endorsement and Testimonials in Advertising, (2009), available at https://www.ftc.gov/sites/default/files/attachments/press-releases/ftc-publishes-final-guides-governing-endorsements-testimonials/091005revisedendorsementguides.pdf
- Hirschfeld, Adam, “Celebrity Misrepresentation & the Federal Lanham Act: The Public Fights Back”, John’s Law Review, Vol. 78, No. 1, (2004), pp. 232-251.
- Klass, Gregory, “False Advertising Law and New Private Law”, in Oxford Handbook of New Private Law, Andrew Gold et al. eds., (Georgetown: Georgetown University Law Center, 2020) Available at https://ssrn.com/abstract=3590732
- Law Commission of Ontario, Defamation Law in the Internet Age: Final Report (Toronto: March 2020), Available at https://ssrn.com/abstract=3565327
- Mishra, Amrita and Das, Amruta, “Manufacturers’ and Endorsers’ Liability: ‘Shifting the Onus’ Approach”, Medico-Legal Update, Vol. 20, No. 1, (2020), pp. 13-17. DOI:https://doi.org/10.37506/mlu.v20i1.316
- Parchomiuk, Jerzy, “Abuse of Right in Administrative Law: The Foundations of the Concept”, Bratislava Law Review, Vol. 2, No. 1, (2018), pp. 6-25. DOI: 46282/blr.2018.2.1.91
- Pardy, Bruse, “Disabusing the Common Law of Abuse of Rights: The Only Legitimate Rule Redux”, Supreme Court Law Review, Vol. 84 (2d), (2018), pp. 201-222, Available at https://ssrn.com/abstract=3176605
- Perillo, Joseph M., “Abuse of Rights: A Pervasive Legal Concept”, Pacific Law Journal, Vol. 27, (1995) Available at https://scholarlycommons.pacific.edu/mlr/vol27/iss1/6
- Postema, Gerald J., Philosophy and the law of torts, 1st edition, (Cambridge: Cambridge University Press, 2001) DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511498671
- Reid, Elspeth, “The Doctrine of Abuse of Rights: Perspective from a Mixed Jurisdiction”, Electronic Journal of Comparative Law, Vol. 8.3, (2004), Available at http://www.ejcl.org/83/art83-2.html
- Reiff, Mark R., Punishment, Compensation, and Law: The theory of enforceability, 1st edition, (Cambridge: Cambridge University Press, 2005).
- Sadeghi, Shohreh, “The Relationship Between Sport’s Endorsement in Social Media and Consumers’ Attitude Towards the Advertising”, Journal of Administrative and Business Studies, Vol. 6, No. 1, (2020), pp. 21-28. DOI: https://doi.org/10.20474/jabs-6.1.3
- Schlegelmilch, Jonathon, “Publicity Rights in The U.K. and the U.S.A.: it is Time for The United Kingdom to Follow America’s Lead”, Gonzaga Law Review Online, Vol. 1, (2016), pp. 101-119.
- Tushnet, Rebecca; Goldman, Eric, Advertising & Marketing Law: Cases and Materials, 7th edition, (Traverse City: Independently published, 2024)
- Zhao, Yansong, “Analysis of Civil Liability for False Advertisements Endorsed by Celebrities”, International Journal of Social Sciences and Public Administration, Vol. 2, No. 3, (2024), pp. 479-485. DOI: https://doi.org/10.62051/ijsspa.v2n3.65
In Arabic
- Al-e Kashef Al-Gheta, Mohammad Hussein, Tahrir Al-Majale, 1st edition, (Qom: The International Academy for Rapprochement between Islamic Schools of thought, 2001). (in Arabic)
- Ansari, Morteza, Al-Makaseb, S. Mohammad Kalantar (ed.), 1st edition, (Beirut: Noor Publication Institute, 2006). (in Arabic)
- Fakhr Al-Muhagheghin, Muhammad bin Hassan Helli, Izah Al-Favaed in the Explanation of the Problems of the Al-Qavaed, Vol. 1, 1st edition, (Qom: Ismailian Institute, 1967). (in Arabic)
- Khomeini, S. Roohallah, Tahrir Al-Vasileh, Vol.1, 2nd edition, (Najaf: Al-Adab Publication, 1970). (in Arabic)
- Mohaghegh Karki, Ali bin Al-Husain al-Karki, Jame Al-Maqasad fi Sharh Al-Qavaed, Vol. 4, 1st edition, (Qom: Al Al-Bayt Institute (AS) Le-Ehiya Al-Turath, 1988). (in Arabic)
- Mustafavi, Seyed Mohammad Kazem, Al-Qavaed, Hundred Feqh Rules, Meaning, Evidence and Case, 4th edition, (Qom: Qom Seminary Teachers' Association, 2000). (in Arabic)
In Persian
- Adel, Morteza; Shamsollahi, Mohsen, “Civil liability for false advertisement”, Comparative Law Review, Vol. 7, No. 2, (2016), pp. 569-599. (in Persian) DOI: 22059/jcl.2016.60694
- Bahrami Ahmadi, Hamid, Abuse of the Right; A Comparative Study in Islamic Law and other Legal Systems, 3rd edition, (Tehran: Ettela’at Publication, 1998). (in Persian)
- Bakhsizadeh, Alireza; Kord Naiej, Asadolah; Khodadad Hosseini, Seyed Hamid; Ahmadi, Parviz, “Studying the Effects of Celebrities’ Endorsement on Shopping Malls Success through Brand Credibility”, Journal of Trade Studies, Vol. 22, No. 86, (2018), pp. 65-88. (in Persian) DOI: 1001.1.17350794.1397.22.86.3.2
- Benasbordi, Masoumeh; Qabuli Dorafshan, Seyed Mohammad Mahdi; Mohseni, Saeed, “The Comparative Study of the Theoretical Foundations of the Publicity Right in the United States of America and Iran”, Culmination of Law, Vol. 5, No. 3, (2019), pp. 116-142. (in Persian) DOI: https://doi.org/10.22034/thdad.2019.241699
- Feiz, Davoud; Arefi, Amin; Kohyari Haghighat, Amin, “The mediating role of the attractiveness of celebrities on advertising effectiveness in Iran”, Journal of Business Administration Researches, Vol. 8, No. 16, (2017), pp. 185-209. (in Persian) DOI: 1001.1.2645386.1395.8.16.10.9
- Ghabooli Dorafshan, Seyed Mohammad Hadi; Bakhtiarvand, Mostafa; Khansari, Samane, “Publicity Right Study of the American Law and an Attempt to Recognize it in Imamia Jurisprudence and Regulate it in Iranian Law”, Private Law Studies Quarterly, Vol. 48, No. 1, (2018), pp. 133-151. (in Persian) DOI: 22059/jlq.2018.232851.1006886
- Ghasemipour, Saeideh, Comparative study of abuse of rights in the intellectual property legal system with emphasis on the TRIPS Agreement, Master's thesis, (Qom: Qom University: Faculty of Law, 2013). (in Persian)
- Haji Nouri, Gholamreza, “Return of Balance to the Theory of Abuse of Right”, Feqh and Islamic Law, Vol. 6, No. 11, (2015), pp. 143-166. (in Persian)
- Jafari, Feizollah; Mokhtari, Mehrnaz, “Comparative study of the nature of celebrities’ image rights in commercial advertisements”, Comparative Law Review, Vol. 7, No. 2, (2016), pp. 511-532. (in Persian) DOI: 22059/jcl.2016.60691
- Khorsandian, Mohammad Ali; Chitsaz, Fatemeh, “Basics of Liability Driving from Advertising”, Private Law Studies Quarterly, Vol. 45, No. 2, (2015), 165-185. (in Persian) DOI: 22059/jlq.2015.54443
- Mirshekari, Abbas, “Foundations of Legal Protection of Reputation”, Comparative Law Review, Vol. 11. No. 1, (2020), pp. 339-361. (in Persian) DOI: 22059/jcl.2020.290488.633904
- Mirshekari, Abbas, “The Right of Publicity”, Private Law Studies Quarterly, Vol. 49, No. 3, (2019), pp. 423-542. (in Persian) DOI: 22059/jlq.2019.245902.1006959
- Mirshekari, Abbas; Maleki, Nafise, “Celebrities' Liability for Service & Product Endorsement”, Islamic Law Research, Vol. 23, No. 2, (Serial No. 56), (2022), pp. 199-230. (in Persian) DOI: 30497/law.2022.242216.3150
- Mirshekari, Abbas; Maleki, Nafise, “Legal analysis of Commodification of Fame”, Rasaneh, Vol. 33, No. 2, (Serial No. 127), (2022), pp. 123-148. (in Persian) DOI: https://doi.org/10.22034/bmsp.2022.145454
- Mohaghegh Damad, Seyed Mustafa, Rules of Jurisprudence, Civil Section (Ownership and Responsibility), 12th edition, (Tehran: Islamic Sciences Publishing Center, 2005) (in Persian)
- Mohammadi, Amid; Salehi Mazandarani, Mohammad; Zahedi, Mahdi, “Protection of Publicity Right in the Light of Intellectual Property Rights (Comparative Analysis)”, Comparative Law Researches, Vol. 21, No. 3, (2017), pp. 185-214. (in Persian) DOI: 1001.1.22516751.1396.21.3.7.8
- Mohammadzade Vadaghani, Alireza; Sarmadi, Pegah, “Legal Protection of the Right to Voice”, The Quarterly Journal of Judicial Law View, Vol. 23, No. 83, (2018), pp. 223-245. (in Persian)
- Mohebi, Mohsen; Amini, Azam, “The Principle of Equity and Its Lawmaking Capacity in the Jurisprudence of the International Court of Justice”, International Law Review (Quarterly), Vol. 31, No. 51, (2015), pp. 9-40. (in Persian) DOI: 22066/cilamag.2015.15768
- Mousavi Bojnourdi, Seyed Mohammad, Qavaed Feghhiye, 3rd edition, (Tehran: Oruj Publishing Institute, 1990). (in Persian)
- Rahbari, Ebrahim; Hosseini, Seyed Mohammad Amin, “An Analysis on Patent Misuse Doctrine in the U.S and Iranian Legal System”, Journal of Comparative Law, Vol. 6, No. 2, (Serial No. 12), (2019), pp. 147-166. (in Persian) DOI: 22096/law.2019.65138.1103
- Rahbari, Ebrahim; Lajmorak, Hassan, “A Comparative Analysis on Legal Protection of Sports Publicity or Image Right”, The Judiciary Law Journal, Vol. 83, No. 108, (2019), pp. 71-93. (in Persian) DOI: https://doi.org/10.22106/jlj.2019.78707.1893
- Vahdaninia, Mohammad Amin, Unconventional Transactions (Analysis of the General Theory of Unconventional Obligations in Jurisprudence), 1st edition, (Tehran: Dadgostar, 2021). (in Persian)
|