| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,938 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,010,256 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,791,961 |
تدوین الگوی مطلوب آموزش در دوره ابتدایی مبتنی بر رویکرد تلفیقی استیم | ||
| پژوهشهای کیفی در برنامه درسی | ||
| مقاله 3، دوره 5، شماره 16، مهر 1403 اصل مقاله (1.35 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qric.2025.82029.390 | ||
| نویسندگان | ||
| ملیکا اسکندری* 1؛ علی حسینی خواه2؛ سعید ضرغامی3 | ||
| 1فارغ التحصیل کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه خوارزمی | ||
| 2گروه مطالعات برنامه درسی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
| 3گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر، تدوین الگوی مطلوب آموزش در دوره ابتدایی مبتنی بر رویکرد تلفیقی استیم میباشد. پارادایم این پژوهش کیفی است. روش انجام این پژوهش، تحلیل محتوای کیفی از نوع قیاسی است. جامعه این پژوهش شامل کلیه منابع، اعم از مقالات و پژوهشهای لاتین صورتگرفته در زمینه استیم از سال 2010 تا 2023 میباشد که با استفاده از نمونهگیری هدفمند و با توجه به معیارهایی چون میزان اعتبار پایگاه اطلاعاتی منتشرکننده اثر، ارتباط منبع با عنوان پژوهش، به روز و جدید بودن منابع، میزان مورد استناد قرار گرفتن آنها و...، حدود 25 مقاله به عنوان نمونه پژوهش حاضر انتخاب گردید. دادههای پژوهش، بوسیله نرمافزار تحلیل دادههای کیفی، MAXQDA، نسخه 2018، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، که پس از استخراج مقولات اصلی، فرآیند کدگذاری انجام شد. بدینترتیب، مختصات عناصر اصلی یعنی هدف، محتوا، روش و ارزشیابی این رویکرد بدست آمد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که در محور اهداف، این رویکرد به دنبال یکپارچهسازی، تلفیق و کاربردی ساختن دانش به منطور تربیت یادگیرندگانی مادامالعمر، خلاق و دارای مهارت حلمسئله برای مواجهه مؤثر با چالشهای پیش رو میباشد. محتوا درقالب تلفیقی از حیطههای تشکیلدهنده استیم و به صورت زمینهمحوری و کاربردی انتخاب میگردد. این رویکرد، از روشهای فعال و مبتنی بر سازندهگرایی پیروی کرده و در ارزشیابی نیز بر کسب اطلاعات از منابع چندگانه و توجه توأمان به فرایند و محصول تأکید دارد. با توجه به اطلاعات بدستآمده درباره چهار عنصر فوق، در نهایت، الگوی مطلوب آموزش در دوره ابتدایی مبتنی بر رویکرد تلفیقی استیم تدوین شد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| استیم؛ آموزش؛ تلفیق؛ دوره ابتدایی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 346 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 283 |
||