| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,933 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,992,020 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,779,831 |
چالش های مشاوران مدرسه جدیدالاستخدام در راهبری هدایت تحصیلی دانش آموزان | ||
| فرهنگ مشاوره و روان درمانی | ||
| دوره 16، شماره 62، تیر 1404، صفحه 37-75 اصل مقاله (1.56 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی - پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qccpc.2025.80733.3337 | ||
| نویسندگان | ||
| مهدی وجدانی همت* 1؛ حمیدرضا انصاری کیا2 | ||
| 1عضو هیئت علمی گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| 2کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| در نظام آموزشی ایران، هدایت تحصیلی دانشآموزان جهت افزایش آمادگی تحصیلی/شغلی و همچنین دستیابی به موفقیت در مدرسه و پسامدرسه، از جمله وظایف مشاوران مدارس است. این مطالعه با هدف بررسی چالشهای مشاوران مدرسه جدیدالاستخدام در راهبری هدایتتحصیلی دانشآموزان، به روشکیفی از نوع تحلیلمضمون انجام شده است. در این مطالعه هشت نفر از مشاوران مدارس با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. داده های حاصل از مصاحبه های نیمه ساختاریافته، بر اساس روش تحلیل مضمون براون و کلارک مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج به دست آمده پنج مضمون اصلی به دست آمد که عبارتند از: چالش های مرتبط با برنامه هدایتتحصیلی، مشکلات دانشآموزان در انجام موفق هدایتتحصیلی، عدم آمادهسازی مشاوران قبل از اشتغال در مدرسه، موانع عملکرد حرفه ای مشاور حین اشتغال در مدرسه و چالشهای هویتحرفهای مشاوران. شناخت و بررسی چالشهای مشاوران تازه کار پیرامون برنامه هدایتتحصیلی، به تأثیرگذاری بیشتر آنها و همکاری هر چه بیشتر با معلمان، مدیران و خانواده ها در جهت بالابردن سطوح رشدی دانشآموزان خواهد انجامید. نتیجه ی این بررسی ها در حوزه های رشد تحصیلی، شغلی و شخصی/اجتماعی دانشآموزان به طور موفقیت آمیزی نمایان خواهد شد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| چالش؛ مشاوران جدیدالاستخدام؛ هدایتتحصیلی؛ مطالعه کیفی؛ تجارب زیسته | ||
| مراجع | ||
|
ابراهیمی، لقمان. (1397). چالشها و موانع گسترش نقش مشاورهای مدیران مدارس. فصلنامه مدیریت مدرسه،6(1)،282-262.
آج، آرمان؛ عین بیگی، افشین؛ جاهدی، حسین و جعفری، مجتبی. (1394). نقش مشاوران و کارکنان مدرسه در ارتقاء سطح تحصیلی دانشآموزان، کنفرانس بینالمللی علوم انسانی، روانشناسی و علوم اجتماعی، مرکز همایشهای بینالمللی صداوسیما، تهران: ایران، 27 آبان.
ادیب حاج باقری، محسن؛ پرویزی، سرور و صلصالی، مهوش. (1390). روشهای تحقیق کیفی، تهران، ایران، نشر بشری.
استادرحیمی، مریم؛ آراسته، حمیدرضا و عبداللهی، بیژن. (1399). بررسی رابطة معلم ارشدی با خودکارآمدی معلمان تازهکار. فصلنامه نوآوریهای آمـوزشـی،19(76)،136-113.
اسکندری، پروانه. (1396). چالشهای هدایت تحصیلی نوین و گذر از این چالشها. فصلنامه مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، (19)،63-49.
اصفهانیاصل، مریم؛ عطاری، یوسفعلی و مهرابیزاده، مهناز. (1387). مقایسه سازگاری و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر شاخه نظری بر اساس اولویتهای پنجگانه تعیینشده طبق برنامه هدایت تحصیلی. نشریه یافتههای نو در روانشناسی،2(6)،29-18.
اقبالی، لیلا. (1393). آسیبشناسی فرآیند هدایت تحصیلی در مدارس و ارائه راهکارهای اصلاحی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.
ایمان، محمدتقی. (1397). روششناسی تحقیقات کیفی، چاپ چهارم. قم، حوزه و دانشگاه.
رضویزاده، ندا و ورشوی، سمیه. (1401). واکاوی چالشها و موانع فرایند هدایت تحصیلی دانشآموزان دورة اول متوسطه، فصلنامه مطالعات آموزشی و آموزشگاهی،11(3)،435-405.
رنجبر، محمد و صادقی، احمد. (1400). بررسی تأثیر مدل مشاوره مدرسه مبتنی بر توانمندیها بر رشد مسیر شغلی و بهزیستی تحصیلی دانشآموزان، فصلنامه اندیشههای نوین تربیتی،17(2)،28-7.
زندوانیان، احمد؛ کرمدوست، نوروزعلی و ابوالقاسمی، محمود. (1385). طراحی الگوی مناسب جهت هدایت تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه. مجله روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران،36(1 و 2)،122-99.
زهراکار، کیانوش وسامی، عباس. (1392). مشاوره مدرسه: توصیف یک الگوی ممتاز و جدید برای مشاوران مدارس، تهران، روان.
سعدیپور، اسماعیل؛ سلطانیزاده، هدایا و درتاج، فریبرز. (1399). اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر خودمهارگری و عملکرد تحصیلی دانشآموزان با سطح اضطراب امتحان بالا و پایین، فصلنامه سلامتروانکودک،7(2)،194-183.
سعیدی، میلاد؛ کشاورزافشار، حسین و نعیمی، ابراهیم. (1402). بررسی کیفی هویت شغلی مبتنی بر مؤلفههای وجودی مشاوران تازهکار خانواده. فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی،14(55)،68-33.
سیف، علیاکبر. (1393). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش، تهران، ایران، نشردوران.
شریعتمدار، آسیه؛ حسنپور، فاطمه و کلانترهرمزی، آتوسا. (1400). بررسی نشانگان فرسودگی شغلی و عدم تعادل حرفهای مشاوران مدرسه: یک مطالعه کیفی. فصلنامه رویش روانشناسی،10(6)،128-117.
شریفی، بهمن؛ نیازآذری، کیومرث و جباری، نگین. (1399). ارائه مدلی برای دستیابی به هدایت تحصیلی کارآمد دانشآموزان در نظام آموزشی ایران. فصلنامه علمی– پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی،11(1)،158-135.
شفیعآبادی، علی. (1395). روشها و فنون مشاوره، تهران، ایران، انتشارات کتاب فکر نو.
شکرکن، حسین؛ عطاری، یوسفعلی و فلاحتی، محمدعلی. (1378). مقایسه تحصیلی دانشآموزان پسر نظام جدیدترم ششم بر اساس اولویتهای پنجگانه تعیینشده طبق برنامه هدایت تحصیلی. مجله علوم تربیتی و روانشناسی،6(1)،50-33.
شورای برنامهریزی هدایت تحصیلی- شغلی. شیوهنامه هدایت تحصیلی. زمستان 1394.
عظیمی، داریوش؛ قمری گیوی، حسین؛ رضایی شریف، علی و شیخالاسلامی، علی. (1402). طراحی الگوی توانمندسازی مشاوران مدرسه: یک مطالعه کیفی. فصلنامه علمی پژوهشهای مشاوره،22(85)،55-6.
فولادی، عزت الله. (1395). واکاوی سیر تحول و چالشهای مشاوره در آموزشوپرورش. نشریه پژوهشهای مشاوره،15(57)،150-121.
محمدپور، احمد. (1392). روش تحقیق ضد روش: منطق و طرح در روششناسی کیفی. ج.1، انتشارات جامعه شناسان.
موسوی، سیدعلی؛ پیرانی، عارف و مؤمنی، حسن. (1399). آسیبشناسی فرایند هدایت تحصیلی دانشآموزان پایة نهم استان ایلام، فصلنامه نوآوریهای آموزشی،19(3)،148-123.
همتی، رضا و ذاکری، مرضیه. (1402). توصیف کیفی تجارب دانشجویان از حضور در کلاسهای درس دانشگاهی در دانشگاه اصفهان. فصلنامه جامعهشناسی کاربردی،34(4)،80-57.
وجدانیهمت، مهدی؛ کلانترهرمزی، آتوسا؛ سلیمی بجستانی، حسین و فرحبخش، کیومرث. (1399). مطالعه کیفی هدایت تحصیلی دانشآموزان بر اساس تجربه زیسته مشاوران مدرسه. فصلنامه اندازهگیری تربیتی،11(42)،35-1.
References
Abbas, NQ., Muhammad, SQ,.& Abbas, NQ. (2023). Challenges of School Counselors in Garmian Region of Iraqi Kurdistan: Educators' Perspectives.Journal of kurdistani for strategic studies, 1(5),245-256.
Arfasa, A. J., & Weldmeskel, F. M. (2020). Practices and challenges of guidance and counseling services in secondary schools. Emerging science journal, 4(3), 183-191.
Astramovich, R., Hoskins, W., Gutierrez, A., & Bartlett, K. (2014). Identifying role diffusion in school counseling. The Professional Counselor, 3(1), 175-184.
Baggerly, J., & Osborn, D. (2006). School counselors’ career satisfaction and commitment: Correlates and predictors. Professional School Counseling, 9(3), 197-205.
Bauman, S., Taylor, T., & Noor, A. (2023). Task groups as an anti-oppression opportunity for school counselors. The Journal for Specialists in Group Work, 48(2), 146-160.
Blake, M. K. (2020). Other duties as assigned: The ambiguous role of the high school counselor. Sociology of Education, 93(4), 315-330.
Braun, V., & Clarke, V. (2012). Thematic analysis. The American Psychological Association, 2(1), 57-71.
Brewington, M., & Kushner, J. (2020). School counselor perceptions of a comprehensive school counseling MODEL and implications for practice. Administrative Issues Journal, 10(2), 33-45.
Brown, M. H., Lenares-Solomon, D., & Deaner, R. G. (2019), Every student succeeds act: A call to action for school counselors. Journal of Counselor Leadership and Advocacy, 6(1), 86-96.
Burkšaitienė, N. (2015). Assessment and recognition of non-formal and informal learning: a Lithuanian case of novice consultants’experience. International Journal of Lifelong Education, 34(6),643-662.
Chandler, J. W., Burnham, J. J., Riechel, M. E., Kiper, D., Carol, A., Stone, C. B., Oliver, D. F., Davis, A. P., & Bledsoe, K. G. (2018). Assessing the counseling and non-Counseling roles of school counselors. Journal of School Counseling, 16(7), 1-34.
Chata, C. C,, & Loesch, L. C. (2007). Future school principals 'views of the roles of professional school counselors. Professional School Counseling, 11(1), 35-41.
Chu, W., Wang, M., & Yuen, H. (2011). Implementing Knowledge Management in School Environment: Teacher Perception. Knowledge Management & E-Learning: An International Journal, 3(2), 139-152.
Cooper, M. (2013). School-based counselling in UK Secondary Schools: A review and critical evaluation. University of Strathclyde: Glasgow
Culbreth, J. R., Scarborough, J. L., Banks-Johnson, A., & Solomon, S. (2005). Role stress among practicing school counselors. Counselor Education and Supervision, 45(1), 58-72.
Dahir, C. A., Cinotti, D. A., & Feirsen, R. (2019), Beyond compliance: Assessing administrators’ commitment to comprehensive school counseling. NASSP Bulletin, 103(2), 118-138.
Ebizie Elizabeth nkechi, enajedu esther ewomaoghene, nkechi egenti. (2016). The Role of Guidance and Counselling in Effective Teaching and Learning in School, International Journal of Multidisciplinary Studies, 1(2),36-48.
Fitch, T. J., & Marshall, J. L. (2004). What counselors do in high-achieving schools: A study on the role of the school counselor. Professional School Counselor, 7(3), 172-177.
Gachenia, Lucy & Mwenje, Margaret. (2021). Challenges Counselors face in effecting School Counselling Programs for Academic Achievement of Secondary Schools Students in Kiambu County, Kenya, 6(38),24-34.
Gagnon, D; & Mattingly, M. Most U. S.) 2016). school districts have low access to school counselors: Poor, diverse, and city school districts exhibit particularly high student-to-counselor ratios. Carsey School of Public Policy at the Scholars’ Repository. National Issue Brief #108. 2016.
Gallant, D.J., & Zhao, J. (2011). High School students’ perceptions of school counseling services: Awareness, use, and satisfaction. Counseling Outcome Research and Evaluation, 2(1), 87-100.
Goodman-Scott, E., Donohue, P., & Betters-Bubon, J. (2023). A Phenomenological Investigation of Universal Mental Health Screening: Making Meaning for School Counseling. Professional School Counseling,27(1),1-12.
Guest, K. E. (2000). Career development of school psychologists. Journal of School Psychology, 38(3),237-257.
Hassard, J. H., & Costar, J.W. (1977). Principals’ perceptions of ideal counsellor role. Canadian Counsellor, 11(4), 196–200.
Haug, E. H. (2019). Nordic Research on Educational and Vocational Guidance: A Systematic Literature Review of Thematic Features between 2003 and 2016, International Journal for Educational and Vocational Guidance, 19(2), 185-202.
Havlik, S., Ciarletta, M., & Crawford, E. (2019). “If We Don’t Define Our Roles, Someone Else Will”: Professional Advocacy in School Counseling. Professional School Counseling, 22(1), 1-11.
Hipolito-Delgado, C. P., Porras, L. E., Stickney, D., & Kirshner, B. (2021), Advocating for students during distance learning: The role of the school counselor. Professional School Counseling, 24(1_part_3).
Hirvonen, R., Putwain, D. W., Määttä, S., Ahonen, T., & Kiuru, N. (2020). The role of academic buoyancy and emotions in students’learning‐related expectations and behaviours in primary school. British Journal of Educational Psychology, 90(4), 948-963.
Hughes, T. L., Hess, R., Jones, J., & Worrell, F. C. (2020). From traditional practice to tiered comprehensive services for all: Developing a responsive school culture for the future. School Psychology, 35(6), 428- 439.
Ingersoll, R. M., & Smith, T. M. (2003). The wrong solution to the teacher shortage. Educational leadership, 60(8), 30-33.
Jaber, F., & Al-Hroub, A. (2023), School counselors’ perceptions of virtual counseling in Lebanon: A qualitative study. Frontiers in Psychology, 13, 8549.
Khan, A. (2018). Application of Career Education in National Curriculum of Pakistan at Elementary Level. International e ـ Journal of Educational Studies, 2(4),11-119.
Kudrinskaia, I. V., Kidinov, A. V., Kabkova, E. P., Mechkovskaya, O. A., Mudrak, S. A., Novikov, S. B., & Agadzhanova, E. R. (2020). The problem of career guidance of the youth in domestic pedagogical theory and practice. EurAsian Journal of BioSciences, 14(2), 3815-3821.
Levy, I. P., & Lemberger-Truelove, M. E. (2021). Educator–Counselor: A Nondual Identity for School Counselors. Professional School counseling, 24(1b), 1–7
Lieberman, A. (2004). Confusion regarding school counselor functions: School leadership impacts role clarity. Education, 124(3), 552-559.
Mason, E. C. M., & Trezek, B. J. (2021). Using the CSCORE protocol to identify evidence-based practices in school counseling intervention research.Counseling Outcome Research and Evaluation, 12(2), 91-104.
McMahon, M., & Patton, W. (2001). Induction into the profession of school guidance and counseling. Guidance & Counseling, 16(2), 46.
Mulhern, C. (2020). Beyond Teachers: Estimating individual guidance counselors’ effects on educational attainment.
Mushaandja, J., Haihambo, C., Vergnani, E., & Frank, E. (2013). Major challenges facing teacher counselors in schools in Namibia.Education Journal,2(3),77-84.
Oraegbunam, N.M. (2008). Guidance and Counseling: A missing link in the pre-primary and primary education in Anambra State. Int. J. Educ. Res. Develop, 3(1), 19-27.
Özteke Kozan, H. (2020). A Qualitative Approach to School Counsellor Self-Efficacy: Sources and Enhancement Strategies. Journal of Psychologists and Counsellors in Schools, 32(1),107-123.
Paolini, Allison C., & Topdemir, Cindy M. (2013). Impact of Accountability on role confusion: Implications for School counselor practice. Scholar Commons, University of South Florida.
Pérusse, R., Goodnough, G. E., Donegan, J., & Jones, C. (2004). Perceptions of school counselors and school principals about the national standards for school counseling programs and the transforming school counseling Initiative. Professional School Counseling, 7(1), 152–161.
Pincus, R., Hannor-Walker, T., Wright, L., & Justice, J. (2020). COVID-19’s effect on students: How school counselors rise to the rescue. NASSP Bulletin, 104(4), 241-256.
Savickas, M. (2019). Career counseling (pp. xvi 194). Washington, DC: American Psychological Association.
Shi, Q.; Liu, X. & Leuwerke, W. (2014).Students’Perceptions of School Counselors: An Investigation of Two High Schools in Beijing, China. The Professional Counselor, 4(5),519-530.
Shimoni, Aviva & Greenberger, Lori. (2014). School Counselors Deliver Information about School Counseling and their Work: What Professional Message is Conveyed?. Professional School Counseling, 18(1), 15-27.
Stone, C. B., & Dahir, C. A. (2006). The transformed school counselor. Boston, MA: Houghton Mifflin Company.
Strang, R., & Morris, G. (1964). Guidance in the classroom. New York, MacMillan. Subasinghe, W. (2016). An Introduction on Educational Guidance and. school Counseling. International Journal of Scientific Research and Innovative Technology, 3(10), 10-18.
Vela-Gude, L., Cavazos Jr., J., Johnson, M. B., Fielding, C., Cavazos, A. G., Campos, L., Rodriguez, I. (2009). “My counselors were never there”: Perceptions from Latino college students. Professional School Counseling,12(4), 272- 279.
Watts, A. G. (2005). Career guidance policy: An international review. The Career Development Quarterly, 54(1),66-76.
Willard, J. A., Bayes, B., and Martinez, J. (2015). Gateway to college lessons from implementing a rigorous academic program for at-risk young people. MDRC
Willig, C. (2013). Introducing Qualitative Research in Psychology. 3rd ed. Berkshire: McGraw-Hill.
Holloway, I., Todres, L. (2003). The Status of Method: Flexibility, Consistency and Coherence. Qualitative Research, 3 (3), 345-357.
Ziomek-Daigle, J., Goodman-Scott, E., Cavin, J., & Donohue, P. (2016), Integrating a MultiTiered System of Supports With Comprehensive School Counseling Programs. The Professional Counselor, 6(3), 220-232.
استناد به این مقاله: وجدانی همت، مهدی.، انصاریکیا، حمیدرضا. (1404). چالشهای مشاوران مدرسه جدیدالاستخدام در راهبری هدایت تحصیلی دانشآموزان، فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 16(62)، 37-75. DOI: 10.22054/qccpc.2025.80733.3337
Counseling Culture and Psychotherapy is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 961 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 550 |
||