آسیایی، فرزانه؛ یمینی، محمد.؛ و مهدیان، حسین. (1397). اثربخشی برنامه بازسازی مهارتهای ادراکی بر حافظه کاری، استدلال ادراکی و عملکرد ریاضی دانشآموزان با اختلال یادگیری ویژه ریاضی. روانشناسی افراد استثنایی.8(30)، 133-154.
افروزه، الهام؛ امرایی، کورش؛ حسنزاده، سعید.؛ و عزیزی، محمدپارسا. (1401). تأثیر برنامه آموزش ادراک دیداری ـ شنیداری بر مهارت روانخوانی و درک مطلب دانشآموزان نارساخوان. روانشناسی افراد استثنایی.12(45)، 171-191.
باپیرزاده، الهه؛ موسوی، سید ولی ا....؛ و حسین خانزاده، عباسعلی. (1395). اثربخشی راهبردهای تقویت حافظۀ فعال و ادراک دیداری بر بهبود عملکرد املا در دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری. مجله مطالعات ناتوانی.6()، 177-183.
حقیقت زاده، راحله؛ قمرانی، امیر.؛ و فرامرزی، سالار. (1398). تأثیر آموزش روش ادراکی - حرکتی بر عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان دختر شهر اصفهان. تحقیقات نظام سلامت.15(4)، 272-279.
خنجری، سهیلا؛ ابراهیمپور کاشانی، حمید.؛ و خنجری مهسا. (1401). تأثیر توانبخشی شناختی بر ادراک دیداری حرکتی و حافظه کاری کودکان با تأخیر تحولی. فصلنامه کودکان استثنایی. 22(4)، 45-56.
دهقان، نجمه؛ و فرامرزی، سالار. (1401). بازیهای شناختی پیشنیاز ورود به مدرسه. اصفهان: یارمانا.
سفری وصال، مروارید؛ نظری، محمدعلی.؛ و بافنده قراملکی، حسن. (1401). اثربخشی توانبخشی شناختی در بهبود حافظه فعال، پردازش دیداری و درک فضایی کودکان با اختلال یادگیری ریاضی. فصلنامه سلامت روان کودک.9(3)، 78-92.
عابدی، محمدرضا؛ صادقی، احمد.؛ و ربیعی، محمد. (1394). هنجاریابی آزمون هوشی و کسلر کودکان چهار در استان چهارمحالوبختیاری. دستاوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روانشناسی).22(2 (پیاپی 14))، 99-116.
عزیزی، امیر؛ میر دریکوند، فضل اله.؛ و سپهوندی، محمدعلی. (1396). اثربخشی توانبخشی شناختی بر توجه پیوسته، حافظه فعال و ادراک دیداری ـ حرکتی در دانشآموزان ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری خاص. شناخت اجتماعی.6(1)، 135-146.
محمداسماعیل، الهه.، و هومن، حیدرعلی. (1381). انطباق و هنجاریابی آزمون ریاضیات ایران کی مت. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی).2(4 (پیاپی 6))، 323-332.
معتمدی بروجنی، محمدحسن؛ صالحی نجفآبادی، نعمت اله.؛ و احمدپور مبارکه، علیرضا. (1402). اثربخشی آموزش ادراک دیداری بر کاهش اختلالات یادگیری درس ریاضی دورۀ ابتدایی. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی.12(2)، 67-86.
مملکت دوست، فرح؛ پاشا، رضا؛ بختیارپور، سعید.؛ و طالبزاده شوشتری، مرضیه. (1401). اثربخشی آموزش ادراکی حرکتی بر اختلال ریاضی و اضطراب امتحان در دانشآموزان دبستانی دارای اختلال یادگیری شهر تهران. فصلنامه روانشناسی تربیتی.18(63)، 171-188.
نادری، حبیب اله؛ رستمیان، مریم.؛ و مؤمنی، فاطمه. (1397). اثربخشی مهارتهای ادراکی - حرکتی بر عملکرد خواندن، نوشتن و ریاضی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص. مطالعات ناتوانی.8(-)، 107-112.
نهروانیان، پروانه؛ عسگری، پرویز؛ درتاج، فریبرز.؛ و نادری، فرح. (1397). تأثیر آموزش شناختی بر حافظه کاری و توجه متمرکز کودکان مضطرب. فصلنامه پژوهش در نظام آموزشی. 12(40)، 7-24.
همایون نیا فیروزجاه، مرتضی.؛ و نامدار طجری، سمیه. (1397). اثر تمرینات ادراکی - حرکتی بر حافظه کاری دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص با مشکل ریاضی. رفتار حرکتی (پژوهش در علوم ورزشی).10(34)، 105-120.
References
Aladwan, S., Awamleh, W., Alfayez, M. Q. E., Shaheen, H. R. A., & Abutaha, M. S. T. (2023). Visual perceptions skills and its association with written mathematical communication skills among learning disabilities students in Jordan. Health Psychology Research, 11.
Aral, N. (2021). Visual perception in specific learning difficulties. Theory and Practice in Child Development, 1(1), 25-40.
Asem, M., Narayanasamy, S., Ahmad, M., Kadar, M., & Hairol, M. I. (2023). Association between visual perception and socioeconomic status in Malaysian preschool children: Results from the Test of Visual Perceptual Skills-4. Children, 10(4), 749.
Chen, Y. N., Mitra, S., & Schlaghecken, F. (2008). Sub-processes of working memory in the N-back task: An investigation using ERPs. Clinical Neurophysiology, 119(7), 1546-1559.
Cheng, D., Xiao, Q., Cui, J., Chen, C., Zeng, J., Chen, Q., & Zhou, X. (2020). Short-term numerosity training promotes symbolic arithmetic in children with developmental dyscalculia: The mediating role of visual form perception. Developmental Science, 23(4), e12910.
Cui, J., Zhang, Y., Wan, S., Chen, C., Zeng, J., & Zhou, X. (2019). Visual form perception is fundamental for both reading comprehension and arithmetic computation. Cognition, 189, 141-154.
Decarli, G., Sella, F., Lanfranchi, S., Gerotto, G., Gerola, S., Cossu, G., & Zorzi, M. (2023). Severe developmental dyscalculia is characterized by core deficits in both symbolic and nonsymbolic number sense. Psychological Science, 34(1), 8-21.
Eid, A. K. (2021). Working memory capacity, and selective attention in older children with mathematics learning disabilities. Journal of Brain, Behaviour and Cognitive Sciences, 4(4).
Engle, R. W. (2018). Working memory and executive attention: A revisit. Perspectives on Psychological Science, 13(2), 190-193.
Galitskaya, V., & Drigas, A. (2021). The importance of working memory in children with dyscalculia and ageometria. Scientific Electronic Archives, 14(10).
He, X., Zhou, X., & Zhang, Y. (2021). Visual perception supports adults in numerosity processing and arithmetical performance. Frontiers in Psychology, 12, 722261.
Jenkinson, J., Hyde, T., & Ahmad, S. (2008). Building blocks for learning, occupational therapy approaches: Practical strategies for the inclusion of special needs in primary school. John Wiley & Sons.
Jones, É., & Vlachou, S. (2021). Cannabidiol does not cause significant changes to working memory performance in the N-back task. Pharmaceuticals, 14(11), 1165.
Kroesbergen, E. H., Huijsmans, M. D., & Kleemans, T. (2022). The heterogeneity of mathematical learning disabilities: Consequences for research and practice. International Electronic Journal of Elementary Education, 14(3), 227-241.
Kwok, F. Y., Wilkey, E. D., Peters, L., Khiu, E., Bull, R., Lee, K., & Ansari, D. (2023). Developmental dyscalculia is not associated with atypical brain activation: A univariate fMRI study of arithmetic, magnitude processing, and visuospatial working memory. Human Brain Mapping, 44(18), 6308-6325.
Li, Z., Al-Qadri, A. H., & Zhao, W. (2022). The cognitive ability of Chinese students with dyslexia and mathematical learning disabilities. Children, 9(12), 1949.
Molise, D. C., & Kakoma, L. (2024). An overview of the causes of dyscalculia and its impact on learners’ arithmetic ability. The Independent Journal of Teaching and Learning, 19(1), 124-144.
Narimani, M., Taghizadeh, S., Sadeghi, G., & Basharpoor, S. (2020). Effectiveness of visual perception training in the improvement of the working memory of students with attention deficit/hyperactivity disorder. Journal of Research in Psychopathology, 1(2), 4-10.
Nobakht, F., Mirmahdi, R., & Heidari, H. (2020). Effect of computer games (puzzle game and simulation game) in working memory and space visual perception in students with specific learning disorder (reading, writing, math). Archives of Pharmacy Practice, 1, 55.
Safi, A. (2023). Dyscalculia and other learning disorders: A review of literature of current findings and remedies.
Salisa, R. D., & Meiliasari, M. (2023). A literature review on dyscalculia: What dyscalculia is, its characteristics, and difficulties students face in mathematics class. Alifmatika: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika, 5(1), 82-94.
Wechsler, D. (2003). WISC-IV: Technical and interpretation manual. San Antonio: The Psychological Corporation.
Yazdani, S., Soluki, S., Arjmandnia, A. A., Fathabadi, J., Hassanzadeh, S., & Nejati, V. (2021). Spatial ability in children with mathematics learning disorder (MLD) and its impact on executive functions. Developmental Neuropsychology, 46(3), 232-248.
Yu, X., Chen, Y., Xie, W., & Yang, X. (2023). Bidirectional relationship between visual perception and mathematics performance in Chinese kindergartners. Current Psychology, 42(16), 13703-13710.
Zhang, S., Xia, X., Li, F., Chen, C., & Zhao, L. (2021). Study on visual and auditory perception characteristics of children with different types of mathematics learning disability. International Journal of Disability, Development and Education, 68(1), 78-94.
Zhang, Y., Fang, S., Chen, Z., & Zhou, X. (2023). Form-perception speed predicts mathematical performance in adults and children. Current Psychology, 42(36), 31783-31800.
Zhang, Y., Liu, T., Chen, C., & Zhou, X. (2019). Visual form perception supports approximate number system acuity and arithmetic fluency. Learning and Individual Differences, 71, 1-12.
Zhang, Y., Ma, Y., Zhao, J., Zhou, X., & Shao, Y. (2022). Role of visual form perception in the relationship between approximate number system and arithmetical fluency. Advances in Psychological Science, 30(6), 1242.
References [In Persian]
Abedi, M. R., Sadeghi, A., & Rabiei, M. (2015). Standardization of the Wechsler Intelligence Scale for Children - IV in Chahar Mahal Va Bakhteyri State. Psychological Achievements, 22(2), 99-116. [In Persian]
Afruzeh, E., Amraei, K., Hasanzadeh, S., & Azizi, M. (2022). Effectiveness of visual and auditory perception program on fluency and reading perception in students with dyslexia disorder. Psychology of Exceptional Individuals, 12(45), 171-191. [In Persian]
Asiaee, F., Yamini, M., & Mahdian, H. (2018). The effectiveness of perceptual skills reconstruction program on working memory, perceptual reasoning, and math performance of students with specific math learning disorder. Psychology of Exceptional Individuals, 8(30), 133-154. [In Persian]
Azizi, A., Mir Drikvand, F., & Sepahvand, M. A. (2017). Effectiveness of cognitive rehabilitation training on continuous attention, working memory, and visual-motor perception in primary school students with specific learning disability. Social Cognition, 6(1), 135-146. [In Persian]
Bapirzadeh, E., Musavi, S. V., & Hossein Khanzadeh, A. A. (2016). The effectiveness of strategies to strengthen working memory and visual perception on improving spelling performance of students with learning disabilities. Journal of Disability Studies, 6, 177-183. [In Persian]
Dehghan, N., & Faramarizi, S. (2022). Cognitive games prerequisite for entering school. Esfahan: Yarmana. [In Persian]
Haghighatzadeh, R., Ghamarani, A., & Faramarzi, S. (2020). Effect of motor-perception training on reading performances of dyslexic elementary students of Isfahan. Health System Research, 15(4), 272-279. [In Persian]
Homayoon Nia Firoozjah, M., & Namdar Tajari, S. (2019). The effect of perceptual-motor exercises on the working memory of students with special learning disabilities with math problems. Motor Behavior (Research on Sport Science), 10(34), 105-120. [In Persian]
Khanjari, S., Ebrahimpour Kashani, H., & Khanjari, M. (2022). The impact of cognitive rehabilitation on the visual-motor perception and working memory of children with developmental delays. Exceptional Children, 22(4), 45-56. [In Persian]
Mamlekat Dust, F., Pasha, R., Bakhtiarpoor, S., & Talebzade Shoushtari, M. (2022). Effectiveness of perceptual-motor education on math disorder and exam anxiety in primary school students with learning disabilities in Tehran. Educational Psychology, 18(63), 171-188. [In Persian]
Mohammad Ismail, A., & Homan, H. (2002). Adaptation and standardization of Iran’s mathematics test, KIMAT. Exceptional Children (Research on Exceptional Children), 2(4), 323-332. [In Persian]
Motamedi, M. H., Salehi Najafabadi, N., & Ahmadpur Mobarakeh, A. (2023). The effectiveness of visual perception training on reducing learning disabilities in elementary mathematics. Educational and Scholastic Studies, 12(2), 86-67. [In Persian]
Naderi, H., Rostamian, M., & Naderi, F. (2018). Perceptual-motor skills training on reading, writing, and mathematics skills of students with specific learning disability disorder. Journal of Disability Studies, 8, 107-112. [In Persian]
Nahravanian, P., Asgari, P., Dortaj, F., Naderi, F., & Bakhtiarpoor, S. (2018). The effect of cognitive training on working memory and focused attention of anxious children. Journal of Research in Educational Systems, 12(40), 7-26. [In Persian]
Safari Vesal, M., Nazari, M. A., & Bafandeh Qaramaleki, H. (2022). The effectiveness of cognitive rehabilitation in improving working memory, visual processing, and spatial perception in children with math learning disorders. Child Mental Health, 9(3), 78-92. [In Persian]