منابع
اهرمی، راضیه، شوشتری، مژگان، گلشنی منزه، فرشته، و کمرزرین، حمید. (1390). اثربخشی آموزش دقت بر توانایی خواندن دانش آموزان نارساخوان دختر پایه سوم ابتدایی شهر اصفهان. روانشناسی افراد استثنایی، 1(3)، 139-152.
بختیاری جلال، دادگر هوشنگ، خاتونآبادی سیداحمدرضا، و قربانی راهب. (1391). بررسی مهارت تمییز شنیداری کودکان عادی فارسی زبان ۶-۴ ساله. توانبخشی نوین، ۶(۲)، ۳۷-۴۱.
بشرپور، سجاد، عیسی زادگان، علی و احمدیان، لیلا. (1391). نارساییهای پردازش اطلاعات حسی در کودکان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری. ناتوانیهای یادگیری، 2(1)، 25-42.
بیرامی، منصور، موحدی یزدان، و انصاری، سپیده. (۱۳۹۶). تأثیر توانبخشی نوروسایکولوژیکی بر بهبود عملکرد حل مسئله در افراد مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت، ۴(۴)، ۲۴-۳۳.
پرهون، کمال، علیزاده، حمید، پرهون، هادی، حسنآبادی، حمیدرضا، و امرایی، کوروش. (۱۴۰۱). بررسی نیمرخ حرکتی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه و مشکل یادگیری. مجله پرستاری کودکان، ۸(۴)، ۵۰-۶۱.
حاجوی، حسن. (1396). بررسی تأثیر آموزش آگاهی واجی و تمیز شنیداری بر بهبود خواندن کودکان اول دبستان دارای افت شنوایی در شهرستان بهارستان استان تهران. (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشگاه علم و هنر وابسته به جهاد دانشگاهی.
خلیلی کرمانی، فاطمه، بهزادی، صفیه، و جاذبی زاده، محمدهادی. (۱۳۹۱). بررسی اثر تحریکات بینایی در بهبود تمیز شنیداری کودکان آموزشپذیر سندرم داون شهر تهران. فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ۲۲(۲)، ۱۳۰-۱۳۶.
دهقانی، یوسف، صادقی، لیلا، عابدی، احمد، و صمصام شریعت، محمدرضا. (۱۳۹۵). اثربخشی برنامه نرمافزاری توکا بر تمیز و حافظه شنیداری کودکان دارای مشکل یادگیری. تحقیقات علوم رفتاری، ۱۴(۲)، ۲۵۰-۲۵۶.
رادفر، فرهاد، نجاتی، وحید، فتحآبادی، جلیل، و لایق، هدا. (۱۳۹۵). تأثیر تمرینات تقویت توجه بر عملکرد حافظهکاری و مؤلفههای خواندن دانشآموزان نارساخوان: یک مطالعه تک موردی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ۲۶(۱۴۲)، ۱۹۴-۲۱۲.
رحمانی، علی، پیرانی، ذبیح، داوودی، حسین و حیدری، حسن. (1399). اثربخشی آموزش توانبخشی شناختی بر بهبود پردازش اطلاعات و عملکرد تحصیلی دانشآموزان نارساخوان مقطع ابتدایی. ناتوانیهای یادگیری، 10(2)، 212-225.
رحیمی پور، طاهره، غضنفری، فیروزه و قدم پور، عزتاله. (1397). اثربخشی آموزش راهبردهای حافظه فعال بر انگیزش پیشرفت و عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان مقطع ابتدایی. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، ۱۹(۴)، 124-136.
سیف نراقی، مریم و نادری، عزتاله. (1392). اختلالات یادگیری، تاریخچه، تعریف، گروهبندی، مراحل تشخیص، روشهای آموزش و نمونههای بالینی. تهران: انتشارات امیرکبیر.
فتحی، داوود، فرامرزی، سالار، افتخار صعادی، زهرا، نادری، فرح و زرگر، یدالله. (1397). اثربخشی مداخلۀ هدفمند خواندن مبتنی بر پاسخ به مداخله بر عملکرد خواندن و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان نارساخوان پایه سوم ابتدایی. توانمندسازی کودکان استثنایی، ۹(۳)، ۸۷-۹۸.
قاسمی، سولماز، ارجمندنیا، علیاکبر و غلامعلی لواسانی، مسعود. (1398). طراحی بسته توانبخشی شناختی خانوادهمحور و بررسی تأثیر آن بر کارکردهای اجرایی دانشآموزان نارساخوان. توانمندسازی کودکان استثنایی، ۱۰(۲)، ۲۰۰-۲۱۵.
قربانزاده، بهروز، محمدی اورنگی، بهزاد و اقدسی، محمدتقی. (۱۴۰۲). توانایی شناختی در ارتباط بین مهارت حرکتی و عملکرد تحصیلی نقش مؤثر دارد. رفتار حرکتی، ۱۵(۵۲)، ۱۵۳-۱۷۴.
محروقی، حمیدرضا، توزنده جانی، حسن، نجات، حمید و باقرزاده گل مکانی، زهرا. (۱۴۰۰). مقایسه اثربخشی توانبخشی شناختی مبتنی بر تقویت توجه و توانبخشی شناختی مبتنی بر تقویت حافظه کاری بر تنظیم شناختی هیجان و سرعت پردازش اطلاعات دانشآموزان نارساخوان. عصب روانشناسی، ۷(۲۵)، ۷۳-۹۲.
مرادی، علیرضا، حسینی، مریم، کرمی نوری، رضا، حسنی، جعفر، و پرهون، هادی. بررسی اعتبار و روایی عاملی آزمون خواندن و نارساخوانی (نما). تازههای علوم شناختی، ۱۸(۱)، ۲۲-۳۴.
مشکانی، محمد، نوری، ادریس، لطفی، مریم، و عبادی نیا، قربان. تأثیر تقویت آگاهی واجی بر بهبود خواندن و حرمت خود دانشآموزان مبتلا به نارساخوانی. فصلنامه سلامت روان کودک، ۴(۳)، ۱۰۷-۱۱۸.
مطهری صدر، سکینه، بختیارپور، سعید، رمضانی، احمد، و عسگری، پرویز. (۱۴۰۱). اثربخشی روش دیداری-حرکتی کپارت بر بهبود مهارت خواندن دانشآموزان با مشکل خواندن. فصلنامه کودکان استثنایی، ۲۲(۴)، ۷۹-۹۰.
مظاهری، مهرداد و ژانوری، فاطمه. (۱۴۰۰). نقش فاکتورهای شناختی توجه، سرعت پردازش و حافظه کاری در پیشبینی اختلال یادگیری ریاضی کودکان دبستانی. مطالعات روانشناسی تربیتی، ۱۸(۴۱)، ۱۸۷-۱۷۱.
نریمانی، محمد، سلیمانی، اسماعیل و تبریزچی، نرگس. (1394). بررسی تأثیر توانبخشی شناختی بر بهبود نگهداری توجه و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانشآموزان دارای اختلال ADHD. روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، ۴(۲)، ۱۱۸-۱۳۴.
هالاهان، دانیل پی، لوید، جان دبلیو، کافمن، جیمز ام، ویس، مارگارت پی و مارتینز، الیزابت آ. (2004). اختلالهای یادگیری، مبانی، ویژگیها و تدریس مؤثر. (ترجمه علیزاده، حمید، همتی، قربان، رضایی، صدیقه و شجاعی، ستاره). (۱۴۰۱). تهران: انتشارات ارسباران.
References
American Psychiatric Association. (2022). Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5 (Vol. 5). American Psychiatric Association.
Araújo, S., & Faísca, L. (2019). A meta-analytic review of naming-speed deficits in developmental dyslexia. Scientific Studies of Reading, 23(5), 349-368.
Aro, T., Eklund, K., Eloranta, A.-K., Närhi, V., Korhonen, E., & Ahonen, T. (2019). Associations between childhood learning disabilities and adult-age mental health problems, lack of education, and unemployment. Journal of Learning Disabilities, 52(1), 71-83.
Bartelet, D., Ansari, D., Vaessen, A., & Blomert, L. (2014). Cognitive subtypes of mathematics learning difficulties in primary education. Research in Developmental Disabilities, 35(3), 657-670.
Bonavita, S., Sacco, R., Della Corte, M., Esposito, S., Sparaco, M., d’Ambrosio, A., … & Tedeschi, G. (2015). Computer-aided cognitive rehabilitation improves cognitive performances and induces brain functional connectivity changes in relapsing remitting multiple sclerosis patients: An exploratory study. Journal of Neurology, 262, 91-100.
Brooks, A. D., Berninger, V. W., & Abbott, R. D. (2011). Letter naming and letter writing reversals in children with dyslexia: Momentary inefficiency in the phonological and orthographic loops of working memory. Developmental Neuropsychology, 36(7), 847-868.
Cancer, A., Stievano, G., Pace, G., Colombo, A., & Antonietti, A. (2019). Cognitive processes underlying reading improvement during a rhythm-based intervention: A small-scale investigation of Italian children with dyslexia. Children, 6(8), 91.
Del Bianco, N., & Mason, L. G. (2021). Specific learning disorders in higher education: The University of Arizona case study. Education Sciences and Society.
Di Giusto, V., Purpura, G., Zorzi, C. F., Blonda, R., Brazzoli, E., Meriggi, P., … & Cavallini, A. (2023). Virtual reality rehabilitation program on executive functions of children with specific learning disorders: A pilot study. Frontiers in Psychology, 14, 1241860.
Drew, M. A., Starkey, N. J., & Isler, R. B. (2009). Examining the link between information processing speed and executive functioning in multiple sclerosis. Archives of Clinical Neuropsychology, 24(1), 47-58.
Guerra, G., Tijms, J., Tierney, A., Vaessen, A., Dick, F., & Bonte, M. (2024). Auditory attention influences trajectories of symbol–speech sound learning in children with and without dyslexia. Journal of Experimental Child Psychology, 237, 105761.
Hallahan, D. P., Lloyd, J. W., Kaufman, J. M., Weiss, M. P., & Martinez, E. A. (2004). Learning disorders: Foundations, characteristics, and effective teaching. Translated by Alizadeh, H., Hemmati, G., Rezaei, S., & Shojaei, S. (2022). Tehran: Arasbaran Publications.
Juntorn, S., Sriphetcharawut, S., & Munkhetvit, P. (2017). Effectiveness of information processing strategy training on academic task performance in children with learning disabilities: A pilot study. Occupational Therapy International, 2017(1), 6237689.
Kalsoom, T., Mujahid, A. H., & Zulfqar, A. (2020). Dyslexia as a learning disability: Teachers’ perceptions and practices at school level. Bulletin of Education and Research, 42(1), 155-166.
Kesler, S. R., Lacayo, N. J., & Jo, B. (2011). A pilot study of an online cognitive rehabilitation program for executive function skills in children with cancer-related brain injury. Brain Injury, 25(1), 101-112.
Landerl, K., & Willburger, E. (2010). Temporal processing, attention, and learning disorders. Learning and Individual Differences, 20(5), 393-401.
Layes, S., Lalonde, R., & Rebaï, M. (2017). Study on morphological awareness and rapid automatized naming through word reading and comprehension in normal and disabled reading Arabic-speaking children. Reading & Writing Quarterly, 33(2), 123-140.
Liu, Y., Zhang, F., Wang, Z., Cao, L., Wang, J., Na, A., Sun, Y., & Zhao, X. (2016). Overgeneral autobiographical memory at baseline predicts depressive symptoms at follow-up in patients with first-episode depression. Psychiatry Research, 243, 123-127.
Macdonald, K. T., Barnes, M. A., Miciak, J., Roberts, G., Halverson, K. K., Vaughn, S., & Cirino, P. T. (2021). Sustained attention and behavioral ratings of attention in struggling readers. Scientific Studies of Reading, 25(5), 436-451.
Margolis, A. E., & Liu, R. (2023). Anxiety, executive functions, and reading disorder: A neurobiological view. Learning Disorders Across the Lifespan: A Mental Health Framework, 17-24.
Marquardt, T. P., & Saxman, J. H. (1972). Language comprehension and auditory discrimination in articulation deficient kindergarten children. Journal of Speech and Hearing Research, 15(2), 382-389.
Meijer, K., Van Geest, Q., Eijlers, A., Geurts, J., Schoonheim, M., & Hulst, H. (2018). Is impaired information processing speed a matter of structural or functional damage in MS? NeuroImage: Clinical, 20, 844-850.
Meltzer, L. (Ed.). (2018). Executive function in education: From theory to practice. Guilford Publications.
Moll, K., Göbel, S. M., Gooch, D., Landerl, K., & Snowling, M. J. (2016). Cognitive risk factors for specific learning disorder: Processing speed, temporal processing, and working memory. Journal of Learning Disabilities, 49(3), 272-281.
Mura, G., Carta, M. G., Sancassiani, F., Machado, S., & Prosperini, L. (2018). Active exergames to improve cognitive functioning in neurological disabilities: A systematic review and meta-analysis. European Journal of Physical and Rehabilitation Medicine, 54(3), 450-462.
Norton, E. S., Black, J. M., Stanley, L. M., Tanaka, H., Gabrieli, J. D., Sawyer, C., & Hoeft, F. (2014). Functional neuroanatomical evidence for the double-deficit hypothesis of developmental dyslexia. Neuropsychologia, 61, 235-246.
Ollendick, T. H., White, S. W., & White, B. A. (Eds.). (2019). The Oxford handbook of clinical child and adolescent psychology. Oxford University Press.
Oswald, W., & Roth, D. (1978). Der Zahlenverbindungs test (ZVT). Göttingen, Germany: Hogrefe.
Papadopoulos, T. C., Spanoudis, G. C., & Georgiou, G. K. (2016). How is RAN related to reading fluency? A comprehensive examination of the prominent theoretical accounts. Frontiers in Psychology, 7, 1217.
Papanastasiou, F. (2017). The psychological implication of learning disabilities. Acta Psychopathol, 4(1).
Quinn, J. M., Wagner, R. K., Petscher, Y., Roberts, G., Menzel, A. J., & Schatschneider, C. (2020). Differential codevelopment of vocabulary knowledge and reading comprehension for students with and without learning disabilities. Journal of Educational Psychology, 112(3), 608.
Rao, C., TA, S., Midha, R., Oberoi, G., Kar, B., Khan, M., Vaidya, K., Midya, V., Raman, N., & Gajre, M. (2021). Development and standardization of the DALI-DAB (dyslexia assessment for languages of India–dyslexia assessment battery). Annals of Dyslexia, 71(3), 439-457.
Shabanzadeh, A., Nasri, S., & Damavandi, M. I. (2022). The role of executive functions on students’ academic achievement. Journal of Positive School Psychology, 10109-10121.
Shahmoradi, L., Mohammadian, F., & Rahmani Katigari, M. (2022). A systematic review on serious games in attention rehabilitation and their effects. Behavioural Neurology, 2022(1), 2017975.
Skočić Mihić, S., Martan, V., & Rončević Zubković, B. (2022). Educational interventions for primary school students with dyslexia: A mapping.
Tobia, V., & Marzocchi, G. M. (2014). Predictors of reading fluency in Italian orthography: Evidence from a cross-sectional study of primary school students. Child Neuropsychology, 20(4), 449-469.
Van Witteloostuijn, M., Boersma, P., Wijnen, F., & Rispens, J. (2017). Visual artificial grammar learning in dyslexia: A meta-analysis. Research in Developmental Disabilities, 70, 126-137.
Vernon, P. A. (1993). Intelligence and neural efficiency. In D. K. Detterman (Ed.), Current topics in human intelligence (Vol. 3, pp. 171–187). Norwood, NJ: Ablex.
Watson, S. M., Michalek, A. M., & Gable, R. A. (2016). Linking executive functions and written language intervention for students with language learning disorders. International Journal of School and Cognitive Psychology, 3(3).
Wexler, J. (2021). Improving instruction in co-taught classrooms to support reading comprehension. Intervention in School and Clinic, 56(4), 195-199.
Wiseheart, R., & Altmann, L. J. (2018). Spoken sentence production in college students with dyslexia: Working memory and vocabulary effects. International Journal of Language & Communication Disorders, 53(2), 355-369.
Zaremba, D., Kalthoff, I. S., Förster, K., Redlich, R., Grotegerd, D., Leehr, E. J., Meinert, S., Dohm, K., Bürger, C., & Enneking, V. (2019). The effects of processing speed on memory impairment in patients with major depressive disorder. Progress in Neuro-Psychopharmacology and Biological Psychiatry, 92, 494-500.
Zavadenko, N. N. (2021). Dyslexia is the most common form of specific learning disorders. Badalyan Neurological Journal, 2(3), 146-158.
Zimmermann, L. M., & Reed, D. K. (2020). Improving reading comprehension of informational text: Text structure instruction for students with or at risk for learning disabilities. Teaching Exceptional Children, 52(4), 232-241.
References [In Persian]
Bakhtyari, J., Dadgar, H., Khatoonabadi, A. R., & Ghorbani, R. (2012). Survey of auditory discrimination skill in 4-6 years old children in Semnan city [Research]. Modern Rehabilitation, 6(2), 37-41. [In Persian]
Bashrpoor, S., Issazadeghan, A., & Ahmadian, L. (2012). The deficits of sensory information processing in children with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 2(1), 25-42. [In Persian]
Bayrami, M., Movahedi, Y., & Ansari, S. (2018). The effectiveness of neuropsychological rehabilitation treatment on the performance of problem-solving in patients with disabilities learn math [Research]. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry, 4(4), 24-33. [In Persian]
Fathi, D., Faramarzi, S., Eftekhar Saadi, Z., Naderi, F., & Zargar, Y. (2018). Effectiveness of targeted reading intervention based on response to intervention on reading function and academic self-efficacy of third grade elementary school students with dyslexia. Empowering Exceptional Children, 9(3), 87-98. [In Persian]
Ghasemi, S., Arjmandnia, A. A., & Gholamali Lavasani, M. (2019). Designing family-based cognitive rehabilitation package and evaluating its effectiveness on executive functions of dyslexic students. Empowering Exceptional Children, 10(2), 200-215. [In Persian]
Ghorbanzadeh, B., Mohammadi Oranghi, B., & Aghdasi, M. (2023). Cognitive ability plays an important role in the relationship between motor skills and academic performance. Motor Behavior, 15(52), 153-174. [In Persian]
Karami Noori, R., & Moradi, A. (2006). Study of reading and dyslexia in monolingual (from Tehran) and bilingual (from Tabriz and Sanandaj) elementary students. Tehran: Educational Research and Planning Organization, Ministry of Education. [In Persian]
Khalili Kermani, F., Behzadi, S., & Jazebizade, M. H. (2012). Influence of visual stimulation in improvement of auditory discrimination in educable Down syndrome children in Tehran [case-control]. Medical Sciences Journal of Islamic Azad University, 22(2), 130-136. [In Persian]
Mahrogi, H., Tozandehjani, H., Nejat, H., & Bagherzadeh-gholmakani, Z. (2021). Comparing the effectiveness of cognitive rehabilitation based on attention amplification and cognitive rehabilitation based on working memory amplification in cognitive emotion regulation and information processing speed of dyslexic students. Neuropsychology, 7(25), 73-92. [In Persian]
Mazaheri, M., & Zhanoori, F. (2021). The role of cognitive factors of attention, processing speed and working memory in predicting math learning disorder in primary school children. Journal of Educational Psychology Studies, 18(41), 171-187. [In Persian]
Moradi, A., Hosaini, M., Kormi Nouri, R., Hassani, J., & Parhoon, H. (2016). Reliability and validity of reading and dyslexia test (NEMA). Advances in Cognitive Sciences, 18(1), 22-34. [In Persian]
Moshkani, M., Nuori, E., Lotfi, M., & Ebadinya, G. (2017). Effect of phonological awareness on improving reading and self-esteem of students with dyslexia. Journal of Child Mental Health, 4(3), 107-118. [In Persian]
Motaharisadr, S., Bakhtiarpour, S., Ramezani, A., & Asgari, P. (2022). Effectiveness of Kephart’s visual-motor method on improving the reading skills in elementary school students with reading disabilities [Research]. Journal of Exceptional Children, 22(4), 79-90. [In Persian]
Narimani, M., Soleymani, E., & Tabrizchi, N. (2015). The effect of cognitive rehabilitation on attention maintenance and math achievement in ADHD students. Journal of School Psychology, 4(2), 118-134. [In Persian]
Parhoon, K., Alizadeh, H., Parhoon, H., Hassanabadi, H., & Amraie, K. (2022). Investigating motor profile of students with specific learning disorder and students with learning problems. Journal of Pediatric Nursing, 8(4), 50-61. [In Persian]
Radfar, F., Nejati, V., Fathababdi, J., & Layegh, H. (2016). Effect of attention training on working memory function and reading components in pupils with dyslexia: A single-subject design study. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences, 26(142), 194-212. [In Persian]
Rahmani, A., Pirani, Z., Davoodi, H., & Heydari, H. (2021). Effectiveness of cognitive rehabilitation training on information processing and academic performance of dyslexic students in elementary schools. Journal of Learning Disabilities, 10(2), 212-225. [In Persian]
استناد به این مقاله: پاکزادیان، سیده فاطمه.، رضایی، سعید.، نیکخو، فاطمه. (1404). اثربخشی برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر توجه، بر تمیز شنیداری و سرعت پردازش اطلاعات کودکان با اختلال یادگیری از نوع نارساخوانی،
روانشناسی افراد استثنایی، 15(57)، 31 -66. DOI: 10.22054/jpe.2025.85025.2804
Psychology of Exceptional Individuals is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.