منابع
اصغری نکاح، سید محسن؛ و عابدی، زهره. (1393). بررسی اثربخشی بازیدرمانی مبتنی بر کارکردهای اجرایی بر بهبود بازداری پاسخ، برنامهریزی و حافظه کاری کودکان دارای اختلال نقص توجه /بیش فعالی. فصلنامه روانشناسی شناختی، ۲ (۱)، ۴۱-۵۱
اصغری نکاح، سیدمحسن. (1388). کاربردهای آموزشی-ترمیمی بازیهای بومی ایران در آموزش و توانبخشی کودکان دارای نیازهای ویژه. تعلیم و تربیت استثنایی، 90، 3-15.
بهاری، زهرا؛ کیامنش، علیرضا؛ و عبداللهی، محمدحسین. (1399). اثربخشی بستۀ آموزشی ارتقای کارکردهای اجرایی در افزایش خودتنظیمی: نقش واسطهای برنامهریزی. پژوهش در نظامهای آموزشی، 14(50)، 7-20.
حسینی دشت بیاض، غلامحسین؛ جناآبادی، حسین؛ و فرنام، علی. (1398). اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر عملکرد استدلال کمی، دانش و استدلال سیال در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری پایههای اول و دوم ابتدایی. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی،12، 28-35.
حکیمی راد، الهام؛ افروز، غلامعلی؛ بهپژوه، احمد؛ غباریبناب، باقر؛ و ارجمند نیا، علی اکبر. (1392). اثربخشی برنامههای آموزش بازداری پاسخ و حافظه فعال بر بهبود مهارتهای اجتماعی کودکان با اختلال کاستی توجه و بیشفعالی. مطالعات روانشناختی، 9، 9-29.
خسروی لاریجانی، ماجده؛ محمدپناه اردکان، عذرا؛ چوب فروشزاده، آزاده؛ و دهقانی اشکذری، ابراهیم. (1399). تعیین روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه همدلی کودک و نوجوان (EmQue-CA). فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 11(4)، 263-280.
رزمی، علیرضا؛ آزموده، معصومه؛ رضایی، اکبر؛ و هاشمی، تورج. (1399). اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر نشانههای اضطراب، نارسایی توجه و مهارتهای اجتماعی کودکان مبتلابه اختلال بیشفعالی در تبریز. نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه)، 13(52)، 115-135.
رضایی، صدیقه؛ افتخاری صعادی، زهرا، حافظی، فریبا؛ و حیدری، علیرضا. (1398). تدوین برنامه مداخله بهنگام مبتنی بر کارکردهای اجرایی و بررسی اثربخشی آن بر بهبود عملکرد عصبشناختی کودکان کمتوان ذهنی آموزش پذیر. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 62(1-4)، 199-212.
عزیزیان، مرضیه. (1397) مداخلههای آموزشی کارکردهای اجرایی برای کودکان با نارسایی شناختی. تعلیم و تربیت استثنایی، ۱ (۱۵۰)، ۶۳-۷۱
غدیری، فرهاد؛ و سلیمانی، اسماعیل. (1400). طراحی برنامۀ آموزش کارکردهای اجرایی و بررسی میزان اثربخشی آن بر ارتقای همدلی در کودکان مبتلابه اختلال طیف اوتیسم با عملکرد بالا. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 12(1)، 227-245.
محب، نعیمه؛ امیری، شاهرخ؛ و بهروش، عاطفه. (1392). اثربخشی بازیدرمانی کوتاهمدت ساختاری بر علائم اختلال نقص توجه-بیشفعالی کودکان پیشدبستانی. آموزش و ارزشیابی، 6، 27-43.
معتمدیگانه، نگین؛ افروز، غلامعلی؛ شکوهی یکتا، محسن؛ و وبر، ریچل. (1398). اثربخشی برنامه عصب روانشناختی خانواده محور بر کارکردهای اجرایی کودکان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی. روانشناسی افراد استثنایی، 9(36)، 71-100.
موسیزاده مقدم، حدیث؛ ارجمندنیا، علیاکبر؛ افروز، غلامعلی؛ و غباری بناب، باقر. (1399). تأثیر برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه آیندهنگر بر میزان توجه کودکان با اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی. فصلنامه سلامت روان کودک، ۷ (۴)، ۲۴۸-۲۶۳.
 
References
Abdel-Hamid, M., Niklewski, F., Heßmann, P., Guberina, N., Kownatka, M., Kraemer, M., Scherbaum, N., Dziobek, I., Bartels, C., Wiltfang, J., & Kis, B. (2019). Impaired empathy but no theory of mind deficits in adult attention deficit hyperactivity disorder. Brain and Behavior, 9(10), e01401.
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing.
Andrews, G., & Moussaumai, J. (2015). Improving children’s affective decision making in the Children’s Gambling Task. Journal of Experimental Child Psychology, 139, 18-34.
Arnsten, A. F. (2009). The emerging neurobiology of attention deficit hyperactivity disorder: The key role of the prefrontal association cortex. The Journal of Pediatrics, 154(5), I–S43.
Barkley, R. A. (2006). A theory of ADHD. In R. A. Barkley (Ed.), Attention deficit hyperactivity disorder: A handbook for diagnosis and treatment (3rd ed.). New York: Guilford Press.
Bugatti, A. (2021). Using relentless empathy in the therapeutic relationship. New York: Routledge, 297-336.
Cristofani, C., Sesso, G., Cristofani, P., Fantozzi, P., Inguaggiato, E., Muratori, P., Narzisi, A., Pfanner, C., Pisano, S., Polidori, L., Ruglioni, L., Valente, E., Masi, G., & Milone, A. (2020). The role of executive functions in the development of empathy and its association with externalizing behaviors in children with neurodevelopmental disorders and other psychiatric comorbidities. Brain Sciences, 10(8), 489.
Fantozzi, P., Muratori, P., Caponi, M. C., Levantini, V., Nardoni, C., Pfanner, C., Ricci, F., Sesso, G., Tacchi, A., Milone, A., & Masi, G. (2021). Treatment with methylphenidate improves affective but not cognitive empathy in youths with attention-deficit/hyperactivity disorder. Children (Basel), 8, 596.
Ferretti, N. M., King, S. L., Hilton, D. C., Rondon, A. T., & Jarrett, M. A. (2019). Social functioning in youth with attention-deficit/hyperactivity disorder and sluggish cognitive tempo. Yale Journal of Biology and Medicine, 92(1), 29-35.
Friesen, K. (2019). Empathy and executive functioning in children with attention deficit/hyperactivity disorder (Master’s thesis). University of Calgary, Calgary, AB. 
http://hdl.handle.net/1880/110870.
Honoré, N., Houssa, M., Volckaert, A., Noël, M. P., & Nader-Grosbois, N. (2020). Training inhibition and social cognition in the classrooms. Frontiers in Psychology, 11, 1974.
Kim, S., & Lee, D. (2011). Prefrontal cortex and impulsive decision making. Biological Psychiatry, 69(12), 1140-1146.
Kumar, K., Sharma, R., Mehra, A., Saini, L., Shah, R., & Sharma, A. (2020). Quality of life, adjustment, and associative comorbid conditions in children diagnosed with attention deficit hyperactivity disorder: A comparative study. Archive of Industrial Psychiatry Journal, 29(1), 123-129.
Levantini, V., Muratori, P., Inguaggiato, E., Masi, G., Milone, A., Valente, E., Tonacci, A., & Billeci, L. (2020). EYES are the window to the mind: Eye-tracking technology as a novel approach to study clinical characteristics of ADHD. Psychiatry Research, 290, 113135.
Li, Q., Liu, P., Yan, N., & Feng, T. (2020). Executive function training improves emotional competence for preschool children: The roles of inhibition control and working memory. Frontiers in Psychology, 11, 1-11.
Lin, Z. L., Lin, D. R., Chen, J. J., Li, J., Li, X. Y., Wang, L. S., Liu, Z. Z., Cao, Q. Z., Chen, C., Zhu, Y., Chen, W. R., Liu, Y. Z., & Lin, H. T. (2019). Increased prevalence of parent ratings of ADHD symptoms among children with bilateral congenital cataracts. International Journal of Ophthalmology, 12(8), 1323–1329.
Maoz, H., Gvirts, H. Z., Sheffer, M., & Bloch, Y. (2019). Theory of mind and empathy in children with ADHD. Journal of Attention Disorders, 23(11), 1331-1338.
Nemeth, D. G., & Chustz, K. M. (2020). Understanding “hot and cold” executive functions in children and adolescents. In D. G. Nemeth & J. Glozman (Eds.), Evaluation and treatment of neuropsychologically compromised children. Elsevier Academic Press, 121–130.
Noten, M. M. P. G., Van der Heijden, K. B., Huijbregts, S. C. J., Van Goozen, S. H. M., & Swaab, H. (2020). Associations between empathy, inhibitory control, and physical aggression in toddlerhood. Developmental Psychobiology, 62(6), 871-881.
O’Neill, S., Rajendran, K., & Halperin, J. M. (2012). More than child’s play: The potential benefits of play-based interventions for young children with ADHD. Expert Review of Neurotherapeutics, 12(10), 1165-1167.
Overgaauw, S., Rieffe, C., Broekhof, E., Crone, E. A., & Güroğlu, B. (2017). Assessing empathy across childhood and adolescence: Validation of the Empathy Questionnaire for Children and Adolescents (EmQue-CA). Frontiers in Psychology, 8, 870.
Panksepp, J. (2007). Can play diminish ADHD and facilitate the construction of the social brain? Journal of the Canadian Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 16(2), 57-66.
Rhoades, B. L., Greenberg, M. T., & Domitrovich, C. E. (2009). The contribution of inhibitory control to preschoolers’ social–emotional competence. Journal of Applied Developmental Psychology, 30, 310–320.
Romero-Ayuso, D., Alcántara-Vázquez, P., Almenara-García, A., Nuñez-Camarero, I., Triviño-Juárez, J. M., Ariza-Vega, P., Molina, J. P., & González, P. (2020). Self-regulation in children with neurodevelopmental disorders “SR-MRehab: Un Colegio Emocionante”: A protocol study. 
International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(12), 4198. 
https://doi.org/10.3390/ijerph17124198.
Singh, J., Arun, P., & Bajaj, M. K. (2021). Theory of mind and executive functions in children with attention deficit hyperactivity disorder and specific learning disorder. Indian Journal of Psychological Medicine, 43(5), 392-398.
Staff, A. I., Luman, M., Van der Oord, S., Bergwerff, C. E., Van den Hoofdakker, B. J., & Oosterlaan, J. (2021). Facial emotion recognition impairment predicts social and emotional problems in children with (subthreshold) ADHD. European Child & Adolescent Psychiatry. doi:10.1007/s00787-020-01709-y. Epub ahead of print. PMID: 33415471.
Taiwo, Z. (2018). The relationship between executive function and empathy: An fMRI investigation in healthy adults (Thesis). Georgia State University.
Tajik-Parvinchi, D., Farmus, L., Tablon Modica, P., Cribbie, R. A., & Weiss, J. A. (2021). The role of cognitive control and emotion regulation in predicting mental health problems in children with neurodevelopmental disorders. Child: Care, Health and Development, 47(5), 608-617.
Wallace, C. E. (2018). Improving the parent-child relationship in ADHD: A pretend play intervention (Doctoral dissertation). Department of Psychological Sciences, Case Western Reserve University.
Warrier, V., Toro, R., Chakrabarti, B., Børglum, A. D., Grove, J., Agee, M., Research Team, Hinds, D. A., Bourgeron, T., & Baron-Cohen, S. (2018). Genome-wide analyses of self-reported empathy: Correlations with autism, schizophrenia, and anorexia nervosa. Translational Psychiatry, 8(1), 35.
Xiu, L., Wu, J., Chang, L., & Zhou, R. (2018). Working memory training improves emotion regulation ability. Scientific Reports, 8, 1-11.
Yan, Z., Hong, S., Liu, F., & Su, Y. (2020). A meta-analysis of the relationship between empathy and executive function. Psychology Journal, 9(1), 34-43.
Zelazo, P. D. (2020). Executive function and psychopathology: A neurodevelopmental perspective. Annual Review of Clinical Psychology, 16, 431-454.
Zelazo, P. H. (2016). Executive functions: They can be hot or cool. Reflection Sciences, 1(3).
Zhang-James, Y., Helminen, E. C., Liu, J., The ENIGMA-ADHD Working Group, Barbara, F., Martine, H., & Stephen, V. (2021). Evidence for similar structural brain anomalies in youth and adult attention-deficit/hyperactivity disorder: A machine learning analysis. Translational Psychiatry, 11, 82, 1-9.
 
References [In Persian]
Asgari Nekah, S. M., & Abedi, Z. (2014). The effectiveness of executive functions-based play therapy on improving response inhibition, planning, and working memory in children with attention deficit hyperactivity disorder. 
Journal of Cognitive Psychology, 2(1), 41–51. [In Persian] 
http://jcp.khu.ac.ir/article-1-2005-fa.html
Bahari, Z., Kiamanesh, A., & Abdolahi, M. H. (2020). The effectiveness of executive functions education on self-regulation: Mediator role of planning. 
Journal of Research in Educational Systems, 14(50), 7–20. [In Persian] 
https://www.jiera.ir/article_112663.html?lang=en
Ghadiri, F., & Soleimani, E. (2021). Planning an executive functions curriculum and evaluating its effectiveness on improving empathy in children with high-performance autism spectrum disorder. 
Journal of Applied Psychological Research, 12(1), 227–245. [In Persian] 
https://doi.org/10.22059/japr.2021.309192.643624
Hakimi Rad, E., Afrooz, G. A., Beh-Pajooh, A., Ghobari–Bonab, B., & Arjmandnia, A. A. (2013). The effects of response inhibition and working memory training programs on improving social skills in children with attention deficit/hyperactivity disorder. 
Journal of Psychological Studies, 9(4), 9–30. [In Persian] 
https://doi.org/10.22051/psy.2014.1756
Hosseinidashtbayaz, G. H., Jenaabadi, H., & Farnam, A. (2020). Effectiveness of training executive functions on the performance of quantitative reasoning, knowledge, and fluid reasoning among students with learning disabilities in the first and second grades of elementary school. 
Educational Strategies in Medical Sciences, 12(6), 28–35. [In Persian] 
http://edcbmj.ir/article-1-2069-fa.html
Khosravi Larijani, M., Mohammadpanah Ardakan, A., Choobforoush-zadeh, A., & Dehghani Ashkezari, E. (2021). Examining the validity and reliability of the Persian version of the Empathy Questionnaire for Children and Adolescents. 
Journal of Applied Psychological Research, 11(4), 263–280. [In Persian] 
https://doi.org/10.22037/japr.2021.304312.643543
Moheb, N., Amiri, Sh., & Behrooz, A. (2013). The effectiveness of short-term structured play therapy on symptoms of attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) in preschool children. 
Scientific Journal of Instruction and Evaluation, 6(22), 27–43. [In Persian] 
https://journals.iau.ir/article_521535.html
Motamed Yeganeh, N., Afrooz, G. A., Shokoohi Yekta, M., & Weber, R. (2020). The effectiveness of family-based neuropsychological intervention program on executive functions of children with attention deficit/hyperactivity disorder. 
Psychology of Exceptional Individuals, 9(36), 71–100. [In Persian] 
https://doi.org/10.22054/jpe.2020.39248.1925
Musazadeh Moghaddam, H., Arjmandnia, A. A., Afrooz, G. A., & Ghobari-Bonab, B. (2021). Effectiveness of cognitive rehabilitation program based on prospective memory on the attention rate in children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). 
Journal of Child Mental Health, 7(4), 248–263. [In Persian] 
http://childmentalhealth.ir/article-1-606-fa.html
Razmi, A., Azemoudeh, M., Rezaei, A., & Hashemi, T. (2021). The effectiveness of executive function training on symptoms of anxiety, attention deficit, and social skills in children with ADHD in Tabriz. 
Journal of Instruction and Evaluation, 13(52), 115–135. [In Persian] 
https://doi.org/10.30495/jinev.2021.680685
Rezaei, S., Eftekhari Saadi, Z., Hafezi, F., & Heydarei, A. (2019). Development of early intervention program based on executive functions and the study of its effectiveness on social performance of children with intellectual disability. 
Medical Journal of Mashhad University of Medical Sciences, 62(December), 275–287. [In Persian] 
https://doi.org/10.22038/mjms.2019.14542.