| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,942 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,047,831 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,820,511 |
شناسایی مؤلفههای هوش سبز در مدیریت دانشکدههای تربیتبدنی و علوم ورزشی | ||
| مدیریت توسعه پایدار در ورزش | ||
| مقاله 5، دوره 6، شماره 15، شهریور 1404، صفحه 127-160 اصل مقاله (6.78 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qrsm.2025.85377.189 | ||
| نویسنده | ||
| غلامعلی کارگر* | ||
| دانشیارگروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی ، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر شناسایی مؤلفههای هوش سبز در مدیریت دانشکدههای تربیتبدنی و علوم ورزشی بود. پژوهش حاضر به شیوه کیفی انجام شد و برای تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوای کیفی با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کارشناسان و صاحبنظران حوزههای توسعه پایدار، هوش سبز و مدیران و مهندسین دانشکدههای تربیتبدنی و علوم ورزشی ایران است. دسترسی به نمونههای تحقیق به روش نمونهگیری هدفمند و سپس به روش گلوله برفی ادامه یافت، که در درنهایت با 15 مصاحبه، اشباع نظری حاصل شد. در پژوهش حاضر پس از جمعآوری و تحلیل دادهها تعداد 252 کدباز به دست آمد، که در 37 مقوله محوری قرار گرفت. درنهایت نیز از مقولههای بهدستآمده، نه مفهوم مؤلفهها فرهنگ سازمانی سبز، آموزش سبز، رهبری پایدار، اقتصاد پایدار، طراحی و ساخت پایدار ساختمانها، منابع انسانی سبز، مدیریت پسماند، مدیریت حمل و نقل، پژوهش و نوآوری سبز میباشد. در نهایت با توجه با اینکه دانشگاهها و به طور خاص دانشکدههای تربیت بدنی میبایست در زمینه توسعه پایدار و اقدامات زیست محیطی را با توجه قدرت تأثیرگذاری و نقش این مؤسسات آموزشی در تولید نیروی انسانی سبز و شناسایی راهکارهای دستیابی به پایداری در اولویت قرار دهند و گامهای مثبتی در راستای انجام مسئولیت اجتماعی خود در برابر محیط زیست بردارند. از همین رو امید بر این است، نتایج پژوهش حاضر راهنما و بستری به منظور توسعه پایدار دانشگاهها و سیاست گذاری و تدوین برنامههای وزارت علوم و تحقیقات فناوری باشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| توسعه پایدار؛ دانشکده تربیت بدنی؛ محیط زیست؛ مدیریت؛ هوش سبز | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 406 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 102 |
||