آقازیارتی، علی؛ عاشوری، محمد؛ نوروزی، قاسم و هالاهان، دانیل پی. (1401). طراحی و اعتباریابی برنامه فرزندپروری بالنده بهمنظور ایجاد آرامش و کاهش چالش در خانوادههای دارای فرزند کمشنوا. خانواده پژوهی. 18(1)، 135-154. doi:10.52547/JFR.18.1.135
باغبان وحیدی، منصوره؛ حسین خانزاده، عباسعلی و ندائی، ناهید. (1396). تأثیر آموزش مهارتهای برقراری ارتباط مؤثر به مادران کودکان مبتلا به اتیسم بر بهبود مهارتهای اجتماعی این کودکان. مجله مطالعات ناتوانی، (7)، 7-1. https://jdisabilstud.org/article-1-627-fa.html
بامداد، مریم؛ اسماعیلی، علی و قدمپور، عزت الله. (1403). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر کیفیت زندگی مادران کودکان دارای اختلال اوتیسم و اختلال اضطراب جدایی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. ۱۱ (۳): ۲۹-۴۲. doi:10.32598/shenakht.11.3.29
باوزین، فاطمه؛ سپهوندی، محمدعلی و غضنفری، فیروزه. (1397). اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر خود کارآمدی تحصیلی و ترس اجتماعی در دختران نوجوان افسرده. نشریه روان پرستاری، 6 (3)،24-17. http://ijpn.ir/article-1-1044-fa.html
برجعلی، محمود و برهانی، عرفان. (1400). تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر اضطراب اجتماعی و خشم نوجوانان بدسرپرست و بیسرپرست شهرستان تهران. پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، 11(44): 165-182. doi:10.22034/spr.2022.302114.1673
برقی ایرانی، زیبا؛ بگیان کوله مرز، محمدجواد و شریفی، فاطمه. (1395). آموزش مهارتهای اجتماعی بر افزایش سازگاری عاطفی، سلامت روان و حرمت خود دانشآموزان کمتوان جسمی- حرکتی. مشاوره کاربردی. 6 (1): 58-37. doi:10.22055/jac.2016.12567
بندک، موسی؛ بهادری، مریم و ریگی، شهرزاد. (۱۳۹۹). اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر سازگاری اجتماعی و کاهش قلدری دانشآموزان ورزشکار مقطع متوسطه اول شهر تهران. مجله علوم حرکتی و رفتاری، ۳ (۱)، ۸۹-۷۹. https://www.jmbs.ir/article_99445.html
جمالی، یوسف؛ فاتحیزاده، مریم و عابدی، محمدرضا. (1402). کشف شبکه مضامین مشکلات ارتباطی خانوادههای با فرزند مبتلا به اختلال طیف اوتیسم. روانشناسی افراد استثنایی. 13(51)، 201-237. doi:10.22054/jpe.2023.74219.2594
حبیبی، دیانا؛ حافظی، فریبا؛ مجتبی، امیری مجد؛ عسگری، پرویز و حیدری، علیرضا. (1402). مقایسه اثربخشی آموزش حل مسئله و مدیریت رفتار به مادران بر مشکلات رفتاری برونیسازی شده کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم. روانشناسی مدرسه و آموزشگاه. 12(2): 87-75. doi:10.22098/jsp.2023.6905.4114
خدایاریفرد، محمد؛ اکبری زردخانه، سعید؛ غباری بناب، باقر؛ شکوهی یکتا، محسن؛ افروز، غلامعلی؛ فقیهی، علینقی؛ طهماسب کاظمی، بهروز و زندی، سعید (1395). اثربخشی برنامۀ تعاملی مهارتهای ارتباطی مبتنی بر آموزههای دینی بر دینداری دانشجویان: مطالعۀ مقدماتی. پژوهشنامه روانشناسی اسلامی، 2(2)، 9-31. doi:10.22108/ppls.2019.112822.1519
خوگر، انصار؛ اصغرنژاد، علیاصغر؛ رنجبر، هادی؛ لطفی، مژگان و حکیم شوشتری میترا. تجربهی زیستهی والدین دارای کودک طیف اوتیسم از رنج اجتماعی. رفاه اجتماعی. ۱۹ (۷۲): ۲۸۲-۲۴۳ doi:10.29252/refahj.19.72.243
زارعی حسینآبادی، مهدی و امیدیان، مرتضی. (1396). اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر اضطراب اجتماعی نوجوانان پسر کمتوان ذهنی. فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی دانشگاه علامه طباطبایی، 7 (26)، 107-89. doi:10.22054/jpe.2017.4671.1164
شاهجوئی، سمیرا؛ جلالمنش، شمس الملوک و ابراهیمی، ابراهیم. (1393). ارتباط گرایش به تفکر انتقادی و مهارتهای ارتباطی میان فردی در دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد تهران پزشکی. آموزش پرستاری. ۳ (۳): ۱-۱۳. http://jne.ir/article-1-348-fa.html
شیخالاسلامی، علی؛ تقیزاده هیر، سارا؛ هنرمند، پژمان و مرادیان، علیرضا. (1399). مقایسه بهزیستی هیجانی، صمیمیت زناشویی و کیفیت زندگی مادران کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه / فزون کنشی با مادران کودکان عادی. فصلنامه علوم روانشناختی، 19(87)، 338-329. http://psychologicalscience.ir/article-1-597-fa.html
شیخالاسلامی، علی؛ سلیمانی، اسماعیل و محرمزاده، هنگامه. (1397). اثربخشی آموزش حل مسئله اجتماعی بر سازگاری و خودکارآمدی دانشآموزان زورگو. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 14(47)، 73-49. https://doi.org/10.22054/jep.2018.17688.1615
شیرالی نیا، خدیجه؛ عبدالهی موسوی، حدیث و خجسته مهر، رضا. (1396). اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد بر استرس فرزندپروری و انعطافپذیری روانشناختی مادران کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم. روانشناسی افراد استثنایی، 7(28)، 21-44. doi:10.22054/jpe.2018.26885.1695
صادقیان، عفت؛ محمدی، زهرا و شمسایی، فرشید. (1396). ارتباط استرس با الگوهای ارتباطی مادران کودکان عقبمانده ذهنی آموزش پذیر. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا. ۲۵ (۳): ۵۷-۶۴. doi:10.21859/nmj-25038
عکافی بروجنی، فرخ لقا؛ بهبودی، معصومه و دوکانهایفرد، فریده. (1402). مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان شناختی- رفتاری بر ویژگیهای شخصیتی مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال طیف اوتیسم. روانشناسی افراد استثنایی، 13(52): 157-188. doi:10.22054/jpe.2024.76722.2632
محمدی فر، محمدعلی؛ کاظمی، سکینه و زارعی مته کلایی، الهه. (1395). نقش عملکرد خانواده و خودکارآمدی در سازگاری اجتماعی دانش آموزان. روانشناسی مدرسه، 5 (4)، 117-131. doi:10.22098/jsp.2017.515
میکائیلی، نیلوفر؛ سلمانی، علی و شارعی، آیسان. (1402). تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر انسجام / سازشیافتگی خانواده و راهبردهای مقابلهای در والدین دانشآموزان دختر دارای ناتوانیهای یادگیری. ناتوانیهای یادگیری. 13(1): 42-56. doi:10.22098/jld.2023.13976.2126
نجات، سحرناز؛ منتظری، علی؛ هلاکویی نایینی، کورش؛ محمد، کاظم و مجدزاده، سیدرضا. (1385). استانداردسازی پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت (WHOQOL-BREF): ترجمه و روان سنجی گونه ایرانی. مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی. ۴ (۴): ۱-۱۲. http://sjsph.tums.ac.ir/article-1-187-fa.html
ودودی، ساجده؛ ارجمندنیا، علی اکبر و فکری، مریم. (1400). طراحی برنامه توانمندسازی شناختی- رفتاری مادران دارای کودک طیف اوتیسم و اثربخشی آن بر بهبود تعامل با کودک. توانمندسازی کودکان استثنایی. 12(4): 110-99. doi:10.22034/ceciranj.2021.250274.1460
References
American Psychiatric Association. (2022). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition, Text Revision: DSM-5-TR™. Washington, DC, American Psychiatric Association. doi:book/10.1176/appi.books.9780890425787
Bell, R. Q. (1968). A reinterpretation of the direction of effects in studies of socialization. Psychological Review, 75(2), 81-95. doi:10.1037/h0025583
Bigby, C., & Beadle-Brown, J. (2018). Improving Quality of Life Outcomes in Supported Accommodation for People with Intellectual Disability: What Makes a Difference? J Appl Res Intellect Disabil, 31(2), e182-e200. doi:10.1111/jar.12291
Boehm, T. L., Carter, E. W., & Taylor, J. L. (2015). Family Quality of Life During the Transition to Adulthood for Individuals With Intellectual Disability and/or Autism Spectrum Disorders. American journal on intellectual and developmental disabilities, 120(5), 395–411. doi:10.1352/1944-7558-120.5.395
Gall, Meredith Damien., Gall, Joyce. & Borg, Walter. (2014). Quantitative and qualitative research methods in educational sciences and psychology. 32(3). doi:10.2307/3121583
Hsiao, Y. J., Higgins, K., Pierce, T., Whitby, P. J. S., & Tandy, R. D. (2017). Parental stress, family quality of life, and family-teacher partnerships: Families of children with autism spectrum disorder. Research in developmental disabilities, 70, 152–162. doi:10.1016/j.ridd.2017.08.013
Kulasinghe, K., Whittingham, K., Mitchell, A. E., & Boyd, R. N. (2023). Psychological interventions targeting mental health and the mother–child relationship in autism: Systematic review and meta‐analysis. Developmental Medicine & Child Neurology, 65(3), 329-345. doi:10.1111/dmcn.15432
Lee, C., Sung, Y. T., Zhou, Y., and Lee, S. (2018). The relationships between the seriousness of leisure activities, social support and school adaptation among Asian international students in the US, Leisure Stud. 37, 197–210. doi:10.1080/02614367.2017.1339289
Maenner MJ, Shaw, KA, Baio, J. (2020). Prevalence of Autism Spectrum Disorder Among Children Aged 8 Years — Autism and Developmental Disabilities Monitoring Network, 11 Sites, United States, 2016. MMWR. Surveillance Summaries, 69 (4):1–12. doi:10.15585/mmwr.ss6904a1
Matteucci, M. C., Scalone, L., Tomasetto, C., Cavrini, G., & Selleri, P. (2019). Health-related quality of life and psychological wellbeing of children with Specific Learning Disorders and their mothers. Research in Developmental Disabilities, 87, 43-53. doi: 10.1016/j.ridd.2019.02.003
McKay, M., Davis, M. & Fanning, P. (2009), Messages: the communication skill book. Translated by Rahimi Mobaraki, M.A (2023), Tehran: Arjmand. (Text in Persian). https://www.arjmandpub.com/book/
Osmančević Katkić, L., Lang Morović, M. i Kovačić, E. (2017). Parenting stress and a sense of competence in mothers of children with and without developmental disabilities. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 53, 63-76. https://hrcak.srce.hr/193742
Skarstein, S., Bergem, A. K., & Helseth, S. (2020). How do mothers of adolescents with chronic pain experience their own quality of life?. BMC psychology, 8(1), 64. doi:10.1186/s40359-020-00430-4
Skevington, S. M., Lotfy, M., O'Connell, K. A., & WHOQOL Group (2004). The World Health Organization's WHOQOL-BREF quality of life assessment: psychometric properties and results of the international field trial. A report from the WHOQOL group. Quality of life research: an international journal of quality of life aspects of treatment, care and rehabilitation, 13(2), 299–310. doi:10.1023/B:QURE.0000018486.91360.00
Turnock, A., Langley, K., & Jones, C. R. G. (2022). Understanding Stigma in Autism: A Narrative Review and Theoretical Model. Autism in adulthood: challenges and management, 4(1), 76–91. doi:10.1089/aut.2021.0005
Waber, D. P., Boiselle, E. C., Forbes, P. W., Girard, J. M., & Sideridis, G. D. (2019). Quality of life in children and adolescents with learning problems: Development and validation of the ld/qol15 scale. Journal of learning disabilities, 52(2), 146-157. doi:10.1177/0022219418775119
References [In Persian]
Aghaziarati, A., Ashori, M., Norouzi, G. & Hallahan, D. P. (2022). Designing and Validating an Excellent Parenting Program to Create Peace and Reduce Challenge in Families of Children Suffering from Hearing Loss. Journal of Family Research, 18(1), 135-154. doi:10.52547/JFR.18.1.135
Akafi broujeny, F. L., Behboodi, M., & Dokaneifard, F. (2023). Comparison of the Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy and Cognitive Behavioral Therapy on Modulating the Personality Traits of Mothers Having Children with Autism Spectrum Disorder. Psychology of Exceptional Individuals, 13(52), 157-188. doi:10.22054/jpe.2024.76722.2632
Baghban Vahidi M, Hossein Khanzadeh A A, Nedaee N. (2017). The Impact of Training Mothers of Autistic Children for Effective Communication Skills on Social Skills Improvement in Autistic Children. mejds. Middle Eastern Journal of Disability Studies 7:1-7. [In Persian] http://jdisabilstud.org/article-1-627-en.html
Bamdad M, Esmaeili A, Ghadampour E. (2024). The effectiveness of emotion regulation training on the family quality of life of mothers with children with autism and separation anxiety disorder. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry. 11 (3):29-42. doi:10.32598/shenakht.11.3.29
Bandak, M., Bahadori, M., & Rigi, SH. (2020). The Effectiveness of Life Skills Training on Social Adaptation and Reducing Bullying of Athletic High School Students in Tehran . Journal of Motor and Behavioral Sciences, 3 (1), 79-89. [In Persian] https://www.jmbs.ir/article_99445.html?lang=en
Barghi Irani, Z., Bagiyan Kulehmarz, M. J., & sharifi, F. (2016). The social skills training on emotional adjustment increasing, mental health and self-esteem of students with physical–mobile disability. Biannual Journal of Applied Counseling, 6(1), 37-58. [In Persian] doi:10.22055/jac.2016.12567
Bavazin F, Sepahvandi M A, Ghazanfari F. (2018). The Effectiveness of Communication Skills Training on Academic Self-efficacy and Social Phobia in Adolescent Females with Depression. IJPN; 6 (3): 18-25. [In Persian] http://ijpn.ir/article-1-1044-fa.html
Bazarfeshan, B., Kargar Dolatabadi, A., Mohammadi, M., Sarmadi, P., Lakzaei, J., Hosseininejad, S.& et al. (2019). Quality of life of the mothers of children with autism. Journal of Gorgan University of Medical Sciences, 20 (4): 77-82. http://goums.ac.ir/journal/article-1-3541-en.html
Borjali, M. & Borhani, E. (2022). The effect of communication skills training on social anxiety and anger of abused and neglected adolescents in Tehran. Social Psychology Research, 11(44), 165-182. [In Persian] doi:10.22034/spr.2022.302114.1673
Gholami Fesharaki, M., Talebiyan, D., Aghamiri, Z & Mohammadian M. (2011). Reliability and validity of âJob Satisfaction Surveyâ questionnaire in military health care workers. Journal of Military Medicine, 13(4), 241-246. https://militarymedj.bmsu.ac.ir/article_1000465.html
Gull, M., & Nizami, N. (2015). Comparative study of hope and psychological well-being among the parents of physically and intellectually disabled children. International Journal of Modern Social Sciences, 4(2), 143-152. doi:10.15804/tner.19.56.2.23
Habibi, D., Hafezi, F., Amiri Majd, M., Asgari, P., & Heidari, A. (2023). Comparison of the effectiveness of problem solving training and behavior management to mothers on communication skills of children with autism spectrum disorder. Journal of School Psychology, 12(2), 87-75. [In Persian] doi:10.22098/jsp.2023.6905.4114
Ibrahimagic, A., Patkovic, N., Radic, B., & Hadzic, S. (2021). Communication and Language Skills of Autistic Spectrum Disorders in Children and Their Parents’ Emotions. Mater Sociomed, 33(4): 250-256. doi:10.5455/msm.2021.33.250-256
Jamali, Y., Fatehizade, M., & Abedi, M. R. (2023). Discovering the Thematic Network of Communication Problems of Families Have Children with Autism Spectrum Disorder. Psychology of Exceptional Individuals, 13(51), 201-237. [In Persian] doi:10.22054/jpe.2023.74219.2594
Khodayarifard, M., GhobariBonab, B., Shokouhi Yekta, M., TahmasbKazemi, B., Faghihi, A., Azarbayejani, M., et al. (2019). Religiosity Interactional Program for University Students: Development and Validation. Positive Psychology Research, 4(4), 69-84. [In Persian] doi:10.22108/ppls.2019.112822.1519
Khougar, A, Asgharnejad, A A, Ranjbar, H, Lotfei, M, Hakimshoushtari, M. (2019). Lived Experience of the Social Suffering of the Parents with Autism Spectrum Disorder (ASD) Child. refahj. 19(72), 243-282. [In Persian] doi:10.29252/refahj.19.72.243
Lashari, S. A., Kaur, A., & Awang-Hashim, R. (2018). Home Away from Home-The Role of Social Support for International Students’ Adjustment. Malaysian Journal of Learning and Instruction, 15(2), 33-54. doi:10.32890/mjli2018.15.2.2
Mikaeili, N., Salmani, A., & Sharei, A. (2023). The effect of communication skills training on family adaptability / cohesion and coping strategies in parents of female students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 13(1), 42-56. [In Persian] doi:10.22098/jld.2023.13976.2126
Mohammadi, A., Ghazavi, Z., & Moghadam, M. F. (2024). The Effect of a Happiness Education Program on the Expressed Emotion and Quality of Life of Mothers of Children with Autism Spectrum Disorder. Iranian journal of nursing and midwifery research, 29(4), 446–451. doi:10.4103/ijnmr.ijnmr_20_22
Mohammadyfar, M. A., Kazemi, S., & Zarei Matekolaee, E. (2017). The role of students’ family function and self-efficacy in social adjustment. Journal of School Psychology, 5(4), 117-13. [In Persian] doi:10.22098/jsp.2017.515
Nejat, S., Montazeri, A., Holakouie Naieni, K., Mohammad, K. & Majdzadeh, S. The World Health Organization quality of Life (WHOQOL-BREF) questionnaire: Translation and validation study of the Iranian version. sjsph 2006; 4 (4):1-12. [In Persian] http://sjsph.tums.ac.ir/article-1-187-fa.html
Nobakht, Z., Rassafiani, M., Hosseini, S. A., & Hosseinzadeh, S. (2020). A web-based daily care training to improve the quality of life of mothers of children with cerebral palsy: A randomized controlled trial. Research in developmental disabilities, 105, 103731. doi:10.1016/j.ridd.2020.103731
Patel, A. D., Arya, A., Agarwal, V., Gupta, P. K., & Agarwal, M. (2022). Burden of care and quality of life in caregivers of children and adolescents with autism spectrum disorder. Asian journal of psychiatry, 70, 103030. doi:10.1016/j.ajp.2022.103030
Sadeghian, E, Mohammadi, Z, Shamsaei, F. (2017). The relationship between stress and mothers communication patterns of educable mentally retarded children. Avicenna J Nurs Midwifery Care; 25 (3): 57-64. [In Persian] doi:10.21859/nmj-25038
Salari, N., Rasoulpoor, S., Rasoulpoor, S., Shohaimi, S., Jafarpour, S., Abdoli, N., ... & Mohammadi, M. (2022). The global prevalence of autism spectrum disorder: a comprehensive systematic review and meta-analysis. Italian Journal of Pediatrics, 48(1), 112. doi:10.1186/s13052-022-01310-w
Shahjooi, S., Jalalmanesh, S., & Ebrahimi, E. (2014). Relationship between critical thinking and interpersonal communication skills in nursing students of Azad University Tehran medical Branch. Journal of Nursing Education, 3(3), 1-13. [In Persian] http://jne.ir/article-1-348-en.html
Shiralinia, K., Abdollahi Musavi, H., & Khojastemehr, R. (2018). The effectiveness of of Group Acceptance and Commitment Therapy (ACT)-Based Training on Parenting Stress and Psychological Flexibility in Mothers of Children with Autism Spectrum Disorderr. Psychology of Exceptional Individuals, 7(28), 21-44. [In Persian] doi:10.22034/ceciranj.2021.250274.1460
Singh, N. N., Lancioni, G. E., Medvedev, O. N., Hwang, Y. S., & Myers, R. E. (2021). A Component Analysis of the Mindfulness-Based Positive Behavior Support (MBPBS) Program for Mindful Parenting by Mothers of Children with Autism Spectrum Disorder. Mindfulness, 12(2), 463–475. doi:10.1007/s12671-020-01376-9
Vadoudi, S., Arjmandnia, A. A., & Fekri, M. (2022). Designing a cognitive-behavioral empowerment program for mothers of children with autism spectrum disorder and its effectiveness on improving the interaction with the child. Empowering Exceptional Children, 12(4), 110-99. [In Persian] doi:10.22034/ceciranj.2021.250274.1460
Zareiee hoseini abadi, M., & Omidian, M. (2017). The Effect of Communicational Skills Training on Social Anxiety in Boys Adolescents with Intellectual Disability. Psychology of Exceptional Individuals, 7(26), 89-107. doi:10.22054/jpe.2017.4671.1164
|