| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,933 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,987,425 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,777,346 |
تحلیل اقتصادی حمایت از رنگها بهعنوان علامت تجاری؛ با نگاهی به حقوق ایران و ایالات متحدۀ امریکا | ||
| پژوهش حقوق خصوصی | ||
| مقاله 1، دوره 13، شماره 51، تیر 1404، صفحه 1-47 اصل مقاله (940.6 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jplr.2025.86356.2935 | ||
| نویسندگان | ||
| میرقاسم جعفرزاده1؛ عباس طوسی2؛ امیرحسین شاه محمدی* 3 | ||
| 1دانشیار گروه حقوق خصوصی، دانشکدۀ حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. | ||
| 2دانشیار گروه حقوق خصوصی و اقتصادی، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
| 3دانشجوی دکتری حقوق خصوصی، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| اگرچه استنباط حکم حقوقی امکان یا عدمامکان حمایت از رنگها بهعنوان علامت تجاری از قوانینومقرّرات برای حقوقدانان امری ساده بهنظر میرسد، لیکن از منظر علم اقتصاد این موضوع با تردیدهای جدّی روبهرو است. در این پژوهش، کارآیی یا عدمکارآیی حمایت از رنگها بهعنوان علامت تجاری از دیدگاه تحلیل اقتصادی حقوق مورد بررسی قرار گرفته است. «عدم تمایزبخشی»، «کمبود» و «کاربردی بودنِ» رنگها از موانع و چالشهای حمایت از رنگها بهعنوان علامت تجاری بهشمار میروند که مبنای اقتصادی آنها حفاظت از رقابت آزاد در بازار است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که اگر رنگها از طریق ثبت بهعنوان علامت تجاری به انحصار اشخاص درآیند، در بسیاری از موارد ممکن است به صاحب علامت «قدرت بازاری» اعطا کنند، چراکه بسیاری از رنگها بهطور طبیعی سهم بازار بالایی دارند و حتّی باعث کاهش انعطافپذیری میزان تقاضای مصرفکنندگان دربرابر تغییرات قیمت میشوند. بر همین اساس، حمایت از رنگها بهعنوان علامت تجاری از یکسو باعث تضییق رقابت و افزایش قیمتها در بازار میشود و ازسوی دیگر، انتخابهای مصرفکنندگان را محدود میکند. در اغلب موارد حمایت از رنگها بهعنوان علامت تجاری نهتنها به «کاهش هزینههای مبادلاتی» بر اثر «کاهش هزینههای جستوجو» از طریق «تخصیص بهینۀ منابع» منجر نمیشود، بلکه کارآیی لازم را نیز ندارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تحلیل اقتصادی حقوق؛ سهم بازار؛ علامت تجاری رنگی؛ قدرت بازاری؛ کشش قیمتی تقاضا | ||
| مراجع | ||
|
- امیری، حسینعلی، اجرای حقوق مالکیّت صنعتی در مقرّرات سازمان جهانی تجارت و حقوق ایران، چاپ اول، (تهران: انتشارات میزان، 1388).
- ایرانپور، فرهاد، تحلیل اقتصاد رفتاری در حقوق خصوصی، چاپ اول، (تهران: انتشارات مجد، 1401).
- تاجداری، علی، اقتصاد و مالیه عمومی، چاپ دوم، (تهران: انتشارات میزان، 1387).
- دادگر، یداله، اصول تحلیل اقتصادی خرد و کلان، چاپ هشتم، (تهران: انتشارات آماره، 1401).
- رستمی، ولی، اصغرنیا، مرتضی، حقوق تنظیم مقرّرات اقتصادی، چاپ اول، (تهران: انتشارات میزان، 1403).
- شاکری، زهرا، نورعلی، سهیلا، نظام حقوقی علائم تجاری نوین، (چاپ اول، انتشارات دانشگاه تهران، 1401.
- شیروی، عبدالحسین، حقوق اقتصادی، چاپ اول، (تهران: انتشارات سمت، 1399).
- کریمی، محمدحسین، علائم تجاری در حقوق ایران، (تهران: انتشارات مجد،1389).
- کوتر، رابرت، یولن، تامس، حقوق و اقتصاد، ترجمۀ دکتر یدالله دادگر و حامده اخوانهزاوه، چاپ اول، (تهران: نشر نور علم، 1403).
- لجماورک، حسن، اصول حاکم بر علائم تجاری، (تهران: انتشارات میزان، زمستان 1401).
- منکیو، گریگوری، نظریۀ اقتصاد خرد، ترجمۀ دکتر حمیدرضا ارباب، چاپ یازدهم، (تهران: انتشارات نشر نی، 1402).
- نیلی، مسعود، مبانی اقتصاد، چاپ پانزدهم، (تهران: نشر نی، 1402).
- هریسون، جفری، مختصری بر حقوق و اقتصاد، چاپ دوم، ترجمۀ وحید نصیری، (تهران: انتشارات مجد، 1402).
مقالات و پایاننامهها:
- جعفرزاده، میرقاسم، لجماورک، حسن، «تحلیل نظری حق بر علامت تجاری: حق انحصاری مطلق یا مقید؟»، مجلۀ حقوق خصوصی، دورۀ 17، شمارۀ 2، پاییز و زمستان 1399. (DOI: 10.22059/jolt.2020.300517.1006836)
- شاه محمّدی، امیرحسین، لباس تجاری (Trade Dress) به مثابۀ علامت تجاری؛ مطالعۀ تطبیقی در حقوق علائم تجاری ایران و ایالات متحدۀ آمریکا با تأکید بر رویۀ قضایی و ثبتی، پایاننامۀ کارشناسی ارشد در رشتۀ حقوق اقتصادی دانشگاه شهیدبهشتی با راهنمایی دکتر میرقاسم جعفرزاده (سال دفاع: 1403)
- نورعلی، سهیلا، دکترین غیرعملکردی در حقوق طرحهای صنعتی، رسالۀ دکتری در رشتۀ حقوق خصوصی دانشگاه شهیدبهشتی با راهنمایی دکتر میرقاسم جعفرزاده (سال دفاع: 1403)
قوانین و رویۀ قضایی
- قانون حمایت از مالکیّت صنعتی مصوّب 1403
- قانون ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علائم تجاری مصوّب 1386
- آییننامه اجرایی قانون ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علائم تجاری مصوّب 1387
- قانون اجرای سیاستهای کلّی اصل چهلوچهارم قانون اساسی مصوّب 1386
- دادنامۀ شمارۀ 140268390000478013 مورّخ 24/01/1402 صادره از شعبۀ 3 دادگاه عمومی حقوقی تهران (مجتمع قضائی شهیدبهشتی)
- دادنامۀ شمارۀ 140268390006788260 مورّخ 16/05/1402 صادره از شعبۀ 10 دادگاه تجدیدنظر استان تهران.
References In Persia - Amiri, Hossein-Ali, Enforcement of Industrial Property Rights in WTO Regulations and Iranian Law, 1st ed., (Tehran: Mizan, 2009) - Iranpour, Farhad, Behavioral Economics Analysis in Private Law, 1st ed., (Tehran: Majd, 2022) - Tajdari, Ali, Economics and Public Finance, 2nd ed., (Tehran: Mizan, 2008) - Jafarzadeh, Mirghasem & Lajm-Orak, Hassan, “A Theoretical Analysis of the Right to Trademark: Absolute or Limited Exclusive Right?”, Private Law Journal, Vol. 17, No. 2, Autumn and Winter 2020. - Dadgar, Yadollah, Principles of Micro and Macro Economic Analysis, 8th ed., (Tehran: Amareh, 2022) - Rostami, Vali & Asgharnia, Morteza, Economic Regulation Law, 1st ed., (Tehran: Mizan, 2024. - Shah-Mohammadi, Amirhossein, “Trade-Dress as a Trademark: Comparative Study in Iranian & USA Trademark Law, Based on the Judicial Proceedings and Registration Process” LL.M. Dissertation in Economic Law, Shahid Beheshti University, Supervised by Dr. Mirghasem Jafarzadeh (Defended: 2024). - Shakeri, Zahra & Nourali, Sohaila, Legal System of Modern Trademarks, 1st ed., (Tehran: Tehran University, 2022) - Shiravi, Abdolhossein, Economic Law, 1st ed., (Tehran: Samt, 2020) - Karimi, Mohammad-Hossein, Trademarks in Iranian Law, 1st ed., (Tehran: Majd, 2010) - Cooter, Robert & Ulen, Thomas, Law and Economics, Translated by Dr. Yadollah Dadgar & Hamedeh Akhavan-Hezaveh, 1st ed., (Tehran: Noor Elm, 2024) - Lajm-Orak, Hassan, Governing Principles on Trademarks, (Tehran: Mizan, 2022) - Mankiw, N. Gregory, Microeconomic Theory, Translated by Dr. Hamidreza Arbab, 11th ed., (Tehran: Nashr-e Ney, 2023) - Nourali, Sohaila, “The Non-Functionality Doctrine in Industrial Designs Law” Ph.D. thesis in Private Law, Shahid Beheshti University, supervised by Dr. Mirghasem Jafarzadeh (Defended: 2024). - Nili, Masoud, Fundamentals of Economics, 15th ed., (Tehran: Nashr-e Ney, 2023) - Harrison, Jeffrey, A Brief Introduction to Law and Economics, 2nd ed., Translated by Vahid Nasiri, (Tehran: Majd, 2023) In English Books and Articles - Acemoglu, Daron; Laibson, David; List, John A., Microeconomics, 2nd ed., Pearson Education Limited, (2019) - Bain, J.S., 'Economies of Scale, Concentration, and the Condition of Entry in Twenty Manufacturing Industries', (1954), 44 American Economic Review 15. - Barrett, Margreth, 'Consolidating the Diffuse Paths to Trade Dress Functionality: Encountering TrafFix on the Way to Sears', (2004), Washington & Lee Law Review 61(1), pp. 79-158. - Bartow, Ann, 'The True Colors of Trademark Law: Green-lighting a Red Tide of Anti Competition Blues', (2008), 97 Kentucky Law Journal 263. - Berman, Richard J., 'Color Me Bad: A New Solution to the Debate Over Color Trademark Registration', (1994), 63 George Washington Law Review 111. - Buccafusco, Christopher & Fromer, Jeanne C., 'Fashion’s Function in Intellectual Property Law', (2017), 93 Notre Dame Law Review 51. - Calboli, Irene, 'Non-Traditional Trademarks as Barriers to Competition, Innovation, and Creativity', (2022), Available at: https://scholarship.law.tamu.edu/facscholar/1781/, (Last Seen: March 13, 2025) - Coleman, Andrew W., 'Color as Trademarks: Breaking Down the Barriers of the Mere Color Rule', (1992), 74 J Pat & Trademark Off Soc'y 345. - Cotropia, Christopher A. & Gibson, James, 'The Upside of Intellectual Property's Downside', (2010), 57 UCLA L. REV. 921. - Crockett, Zachary, 'Can a corporation "own" a color?', June 25, 2022- Updated June 24, 2024, Available at: https://thehustle.co/can-a-corporation-trademark-a-color, (Last Seen: March 14, 2025) - Erixon, Fredrik & Salfi, Maria, 'Building value: The Role of Trademarks for Economic Development', (2015), ECIPE Policy Brief No. 2015/9, Brussels. Available at: https://hdl.handle.net/10419/174798, (Last Seen: March 7, 2025) - Fisher, Franklin M., 'Diagnosing Monopoly', (1997), 27 J. Reprints Antitrust, L. & Econ., pp. 669-698. - Gale, Bradley T., 'Market Share and Rate of Return', (1972), 54 Review of Economics and Statistics 412. - Gao, G. & Hitt, L.M., 'Information Technology and Trademarks: Implications for Product Variety', (2012), 58 Management Science 1211. - Gorman, Danielle E., 'Protecting Single Color Trademarks in Fashion after Louboutin', (2012), Cardozo Arts & Entertainment Law Journal. - Huang, Min-Hsin; Hahn, David E. & Jones, Eugene, 'Determinants of Price Elasticities for Store Brands and National Brands of Cheese', (2004), 39 Applied Economics 553. - Hughes, Justin, 'Cognitive and Aesthetic Functionality in Trade Mark Law', (2015), Cardozo Law Review 36(4), pp. 1227-1285. - Kudrjavceva, Jekaterina, "Issues Surrounding Registration of Colour Trade Marks", Master Dissertation, (2012), Supervisor George Ulrich, Latvia: the Riga Graduate School of Law (RGSL), Available at: <https://www.rgsl.edu.lv/uploads/research-papers-list/14/rp-9-kudrjavceva-final.pdf> (Last Seen: July 11, 2025) - Landes, William M. & Posner, Richard A., 'Trademark Law: An Economic Perspective', (1987), 30 Journal of Law and Economics 265. - Lavey, Warren G., 'Patents, Copyrights, and Trademarks as Sources of Market Power in Antitrust Cases', (1982), The Antitrust Bulletin. - Moir, Diane E., 'Trademark Protection of Color Alone: How and When Does a Color Develop Secondary Meaning and Why Color Marks Can Never Be Inherently Distinctive', (2011), 27(2) Touro Law Review. - Opderbeck, David W., 'An Economic Perspective on Product Configuration Trade Dress', (2000), 24 Seton Hall Legislation Journal 327. - Parkin, M., Microeconomics (Thirteenth ed.), Pearson Education Limited, (2019). - Ramello, Giovanni B. & Silva, Francesco, 'Appropriating Signs and Meaning: The Elusive Economics of Trademark', (2006), POLIS Working Papers 70, Institute of Public Policy and Public Choice. Available at: https://ideas.repec.org/p/uca/ucapdv/70.html, (Last Seen: March 7, 2025) - Rhoades, Stephen A., 'Market Share as a Source of Market Power: Implications and Some Evidence', (1985), 37 J. Econ. & Bus. 343. - Samuels, Jeffrey M. & Samuels, Linda B., 'Protection for Color under U.S. Trademark Law', (1995), 23 AIPLA Q J 129. - Schautschick, Philipp & Greenhalgh, Christine, 'Empirical Studies of Trade Marks: The Existing Economic Literature', (2013), Melbourne Institute Working Paper No. 13/25, Available at: https://ssrn.com/abstract=2303957, (Last Seen: March 8, 2025) - Schober, Natalie, 'The Function of a Shape as an Absolute Ground for Refusal', (2013), 44 (1) IIC - International Review of Intellectual Property and Competition Law 49. - Summerfield, Craig, 'Color as a Trademark and the Mere Color Rule: Circuit Split for Color Alone', (1993), 68(2) Chicago-Kent Law Review 987. - Stockell, Catherine, and Irina Lyapis., (2017). 'Thinking Outside the Box: Sensible Strategies for Nontraditional Trademarks'. Trademark & Copyright Webinar Series. June 28. - Wang, Xiaoren, 'Trade Dress Protection and Its Impact on Competition: An Attempt at an Empirical Approach', (2022), 112(3) The Law Journal of the International Trademark. - Winckel, Emilie, 'Hardly a Black-and-White Matter: Analyzing the Validity and Protection of Single-Color Trademarks Within the Fashion Industry', (2019), 66 Vanderbilt Law Review 1015. - WIPO, Standing Committee on the Law of Trademarks, Industrial Designs and Geographical Indications (SCT), 'Relation of Established Trademark Principles to New Types of Marks', 2007. Available at: https://wipo.int/edocs/mdocs/sct/en/sct_17/sct_17_3.pdf, (Last Seen: March 5, 2025) - Wong, Mitchell M., 'The Aesthetic Functionality Doctrine and the Law of Trade Dress Protection', (1998), 83 Cornell Law Review 1116-1167. - Yang, Deli, "Colour Markability: Registrable in Few Nations, but Debatable Among Many!", Journal of Intellectual Property Rights 17, (2012). Laws and Judicial Proceedings - U.S. Department of Justice and Federal Trade Commission, Horizontal Merger Guidelines (2010), Section 5/2. - Lanham Act (1946), Sections 2(e)(5), 2(f), 23(c), 14(3), and 33(b)(8). - Trademark Manual of Examining Procedure (TMEP), May 2024, Section 1202.05. - Diamond Match v. Saginaw Match 142F. 727(6th Cir. 1906). - Nutrasweet Co. v. Stadt Corp., 917F. 2d (7th Circ. 1990) 1024. - Qualitex Co. v. Jacobson Products Co., Inc, 514U.S. (1995) 159. - Keds Corp. v. Renee Int'l Trading Corp., 888 F.2d 215, 221 (1st Cir. 1989) - TrafFix Devices, Inc. v. Mktg. Displays, Inc., 532 U.S. 23 (2001). - Dippin' Dots, Inc. v. Frosty Bites Distribution, LLC, 369F.3d 1197, 1202-03 (11th Cir. 2004) - Master Distribs., Inc. v. Pako Corp., 986 F.2 d219, 224 (8th Cir. 1993). - Deere & Co. v. Farmhand, Inc., 560F. Supp. 85 (S.D Iowa 1982). - Christian Louboutin S.A. v. Yves Saint Laurent Am., Inc., 778 F.Supp.2d 445 (2011). - Christian Louboutin S.A. v. Yves Saint Laurent America Holding, Inc., 696 F.3d 206 (2nd Cir. 2012). - Susser v. Carvel Corporation, 332 F.2d 505, 519 (2nd Cir. 1964)
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,023 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 559 |
||