| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,933 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,980,710 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,774,376 |
نقش نظام حقوقی علامت تجاری در حمایت از شخصیتهای خیالی با تأکید بر حقوق ایالات متحدۀ آمریکا | ||
| پژوهش حقوق خصوصی | ||
| مقاله 3، دوره 13، شماره 51، تیر 1404، صفحه 83-120 اصل مقاله (1018.08 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jplr.2025.86360.2932 | ||
| نویسندگان | ||
| مهدی زاهدی1؛ سارا صلح چی* 2 | ||
| 1دانشیار حقوق گروه حقوق بینالملل عمومی، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
| 2کارشناس ارشد حقوق مالکیت فکری، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| شخصیتهای خیالی، ابتکارهای فرهنگی و فناورانهای هستند که در نظام حقوق مالکیت فکری مورد حمایت قرار میگیرند و این حمایت، حقوق مادی و معنوی مشخصی را برای شخصیتها به ارمغان میآورد. برای نمونه، در نظام حقوقی علائم تجاری، از شخصیتهای خیالی بهمنظور جلوگیری از گمراهی مصرفکننده، شناسایی منبع واحد کالا و خدمات، حفظ شهرت و منع رقابت غیرمنصفانه حمایت میگردد. حمایت از نام، نمایش تصویری متمایز و لباس شخصیتهای خیالی بهعنوان علامت تجاری از مصادیق حمایت این نظام از شخصیتهای خیالی هستند. بااینحال، قوانین ملی در اکثر کشورها و اسناد بینالمللی مربوط، مقررات جامعی را در این خصوص وضع نکردهاند؛ لیکن با بررسی رویۀ قضایی بهویژه رویۀ دادگاههای ایالات متحدۀ آمریکا، میتوان ابعاد حقوقی نظام حمایتی علائم تجاری را درمورد شخصیتهای خیالی استخراج کرد. ازاینرو، این مقاله تلاش دارد با روش توصیفی- تحلیلی و شیوۀ گردآوری اطلاعات بهصورت کتابخانهای، ابعاد، عناصر قابل حمایت، شرایط حمایت و نقض علامت تجاری شخصیتهای خیالی را با استناد به قوانین و رویۀ قضایی تبیین کند. درنهایت یافتۀ پژوهش نشان میدهد حمایت از شخصیتهای خیالی در نظام حقوقی علامت تجاری به طیف وسیعی از عناصر ازجمله نام، ظاهر بصری، لباس و حتی گفتههای مهم مرتبط و شعار شخصیت با احراز شرایط مورد نیاز تعلق میگیرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| حقوق مالکیت فکری؛ رقیق سازی؛ شخصیتهای خیالی؛ گمراهی مصرفکننده؛ نظام علامت تجاری | ||
| مراجع | ||
|
منابع
کتب:
مقالات:
In persia Books:
- Jafari Langroudi, Mohammad Jafar. (1995). Terminology of Law, (7th ed.). Tehran: Ganj-e Danesh Publications. Entry No. 2706. - Lejam Ourak, Hassan. (2022). Fundamental Principles Governing the Trademark System. Tehran: Mizan Publishing.
Articles:
- Salehi Mazandarani, Mohammad, & Mohammadi, Amid. “Legal Protection of Fictional Characters in the U.S.: A Contribution to Iranian Law.” Comparative Legal Studies, 12(1). (2021).doi:10.22059/jcl.2020.300374.633987
- Shakeri, Zahra, & Nourali, Sohila.“The Institution of Trade Dress: A Reappraisal of the Trademark System.” Comparative Law Journal (Nameh Mofid), Vol. 14, No. 2 (Issue 110), 2018. doi: 10.22096/law.2019.34500 - Habiba, Saeed, & Hosseinzadeh, Majid. “An Analysis of the Dilution Doctrine (The Second Type of Infringement) in the Legal System Governing Trademarks.” Quarterly Journal of Private Law Studies, Vol. 43, No. 1, 2013. doi: 10.22059/jlq.2013.35278 - Hekmatnia, Mahmoud, & Khoshnevis, Amrollah. “Examples of Intellectual Property Rights in the Sports Industry.” Islamic Law Quarterly, Vol. 6, No. 23, 2010. - Ghobouli Darafshan, Bakhtiarvand, Mohammad-Hadi, Khansari, Mostafa, & Khansari, Samaneh. “The Right of Publicity: A Study in U.S. Law with an Effort to Identify It in Shi’a Jurisprudence and Regulate It in Iranian Law.” Private Law Studies, Vol. 48, No. 1, 2018. doi: 10.22059/jlq.2018.232851 - Fasihee Zadeh, Alireza, Momeni Tazraji, Ehsan, & Bagherpour, Mohammad. “A Comparative Study of the Substantive Requirements of Trademarks with Emphasis on Color and Three-Dimensional Marks.” Comparative Legal Studies, Vol. 7, No. 2, 2016. doi: 10.22059/jcl.2016.60696
لاتین Books:
Articles:
Master thesis:
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 593 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 152 |
||