منابع
ابراهیمی خانشان، ن؛ دانش، م؛ کیهان، ج. (فروردین، 1401). مقایسه اثربخشی بارشناختی بیرونی طراحی آموزشی با الگوی گانیه در آموزش به شیوه چندرسانهای و سنتی دانشآموزان پایه سوم ابتدایی در درس علوم تجربی، پانزدهمین کنفرانس ملی روانشناسی، علوم اجتماعی و تربیتی، مازندران.
انجمن روانپزشکی آمریکا. (2022). راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی، ویراش پنجم، ناشر: انجمن روانپزشکی آمریکا.
برزگر، ر؛ علیآبادی، خ. (1392). بررسی تأثیر مدل طراحی آموزشی گانیه و بریگز بر یادگیری و یادداری وانگیزش پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی. مجله پژوهش در برنامهریزی درسی، 10(2)،26-34.
حسین خانزاده، ع. (1398). روانشناسی، آموزش و توانبخشی افراد با نیازهای ویژه. تهران: آوای نور
زارع زردینی، پ؛ قاسمی سورک، ف، بابائی زاده اشکذری، ف؛ سلیمی، ف. (اردیبهشت، 1402). بررسی مشکلات آموزش به دانش آموزان استثنایی در مدارس، ششمین همایش ملی تحقیقات میانرشتهای در مدیریت و علوم انسانی، تهران.
زارعی زوارکی، ا؛ غریبی، ف. (1391). تأثیر آموزشی چندرسانهای بر میزان یادگیری و یادداری ریاضی دانش آموزان دخترکم توان ذهنی پایه چهارم. فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی، 2(5).
دستجردی کاظمی، م، سلیمانی، ز. (1385). آگاهی واجشناختی چیست؟ کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، 6(4)، 931-954.
دهقانزاده، ح؛ رستگارپور، ح؛ دهقانزاده، ح. (1394). اثربخشی الگوی طراحی آموزشی چهار مؤلفهای مبتنی بر چندرسانهای در یادگیری موضوعات پیچیده. فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 5(3 (پیاپی 19))، 45-60.
سلیمانی، ز؛ مستقیم زاده، ا. (1384). تأثیر آموزش آگاهی واجشناختی بر توانایی خواندن دختران کمتوان ذهنی پایه دوم دبستان. تازههای علوم شناختی،7 (2).
سیف، ع. (1401). آموزش و یادگیری روانشناسی نوین پرورشی. (ویرایش هفتم). تهران: دوران.
شکوری، م؛ موللی، گ؛ عارفی، م؛ طاهری، م. (1392). تأثیر آموزش گفتارنشانه دار برآگاهی واجشناختی کودکان کمتوان ذهنی. مجله مطالعات ناتوانی،3(3)،50-60.
کرمی، ج؛ عباسی، ز؛ زکی، ع. (1391). تأثیر آموزش آگاهی واجشناختی بر سرعت، دقت و درک مطلب دانشآموزان نارساخوان. مجله ناتوانیهای یادگیری،2 (3)، 38-53.
کیانی، ب؛ هادیان فرد، ح. (1395). تأثیر مداخله مبتنی بر ذهن آگاهی بر برنامهریزی نوجوانان با علائم زیر آستانه تشخیص اختلال نقص توجه-بیش فعالی در آزمون برج لندن. روشها و مدلهای روانشناختی.7 (23).
گانیه، آر. ام؛ بریگز، آل. جی؛ ویگر و. دبلیو. (1988). اصول طراحی آموزشی. (ترجمه خدیجه علیآبادی، 1374). تهران: دانا.
گانیه، ر. (1985). شرایط یادگیری و نظریه آموزشی. (ترجمه جعفر نجفی زند و علیاکبر سیف، 1393). تهران: رشد.
مایرز، ا. (2013). مقدمهای بر آمار و اس پی اس اس در روانشناسی (مترجم: اکبر رضایی، 1395، چاپ نهم). تبریز: آیدین: انتشارات یانار.
مرادی، ر؛ خزایی، ث؛ کریمی، ر؛ ولایتی، ا. (1394). تأثیر چندرسانهای آموزشی مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی گانیه بر یادگیری و یادداری کم توان ذهنی. فصلنامه فناوری آموزش و یادگیری،2 (5).
هالاهان، دانیل. پی؛ کافمن، جیمز. ام. (1994). کودکان استثنایی: زمینه تعلیم و تربیت ویژه. ماهر، ف. (مترجم،1397). تهران: جوانه رشد.
References
American Psychiatric Association. (2022). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition, Text Revision (DSM-5-TR). American Psychiatric Publishing, Inc.
Figen,T,Gozde, A, (2012). Phonological awareness as an educationnal intervention approach: effects on reading skills with mentally retarded children. Hacettepe Universitesi Egitim Fakultesi Dergisi. H. U. Journal of Education. 42: 11-22.
Hafiz Iqbal,Shamsun Akhter Siddiqie, Abdoul Mazid. (2022). Rethinking theories of lesson plan for effective teaching and learning. Social Sciences & Humanities Open, Available online 6 June 2022, Pages 100303.
Hallahan, D. P., Lloyd, J. W., Kauffman, J. M., Weiss. M. P., Martines, E. A. (2005). Learning disabilities: Foundations, characteristics, and effective teaching. Boston: Allyn & Bacon.
Heppner PP, Witty TE, Dixon WA. Problem-solving appraisal and human adjustment: A review of 20 years of research using the problem-solving inventory. J Couns Psychol. 2004
Khumthon, Ph. (2019). The Efeect Of Health Education Learning By Gagne's Instruction Model To First Aid Basic Skills In Grade7 Students (Unpublished master's thesis). Srinakharinwirot University.
Lezak, M. D., Howieson, D. B. & Loring, D. W. (Eds.). (2004). Neuropsychological Assessment(4th ed.). New York: Oxford University Press.
Marie Moore Channell, Susan J. Loveall, Frances A. Conners (2013), Strengths and weaknesses in reading skills of youth with intellectual disabilities, Research in Developmental Disabilities, 34,776–787.
Moats, L. C. (2020). Teaching reading is rocket science, 2020. American Federation of Teachers.
Sen, H. S. (2009). The relationsip between the use of metacognitive strategies and reading comprehension. Procedia Social and Behavioral Sciences 1, 2301–2305.
Torgesen, J. K. (1977). Congruence of factors in the task performance of laerning disabled of children. A theoretical assessment. Journal of Learning Disabilities, 10, 27-34.
Woo WH. (2016). Using Gagne's instructional model in pholebotomy education. Advances in Medical Education and Practice, 7: 511-516.
استناد به این مقاله: معصومی، نفیسه.، رضائی، سجاد.، زبردست، عذرا.، موسوی، سید ولیالله. (1403). تأثیر تدریس فارسی با الگوی طراحی آموزشی گانیه بر آگاهی واج شناختی و عملکرد حل مسئله دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر،
روانشناسی افراد استثنایی، 14(56)، 183-211. DOI: 10.22054/jpe.2025.75850.2619
Psychology of Exceptional Individuals is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.