| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,933 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,991,503 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,779,628 |
بررسی تطبیقی هستیشناسی معنا از منظر اصولیان مسلمان و فیلسوفان زبان | ||
| پژوهشنامه کلام تطبیقی شیعه | ||
| مقاله 8، دوره 6، شماره 10، فروردین 1404، صفحه 245-276 اصل مقاله (1.22 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jcst.2025.80518.1189 | ||
| نویسندگان | ||
| محمدصادق کاملان1؛ سعید ضیائیفر2؛ امیر حسین صفاحسینی* 3 | ||
| 1گروه فلسفه، دانشگاه مفید، قم، ایران. | ||
| 2گروه فلسفه فقه و حقوق اسلامی، پژوهشکده فقه و حقوق، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم. | ||
| 3دانشجوی دکتری، فقه وحقوق اسلامی، دانشگاه مفید ،قم. | ||
| چکیده | ||
| مسئله این نوشتار، معناشناسی و بحث از هستیشناسی معناست. معناشناسی نقش بسیار تعیینکنندهای در روند تفسیر متن و کشف معنا دارد. در این مقاله سعی شده به روش استدلالی و فلسفی، دیدگاه دو گروه از متخصصان دانشهای زبانی بررسی گردد. استدلالها و مطالبی که از سوی دو گروه از متخصصان (از یکسو فیلسوفان زبان و از سوی دیگر عالمان اصولی) بیان گردیده، مورد نقد و بررسی قرار میگیرد. هدف از این مقاله هستیشناسی ماهیت معنا بهعنوان اساسترین و بنیادیترین پیشفرض فلسفی که پایه و اساس سایر مباحث زبانی است موردبررسی و تبیین قرار گیرد. در پایان نگارندگان با استمداد از دیدگاه علامه غروی اصفهانی و تکمیل نواقص آن نظریه و همچنین پیوند آن با آراء فیلسوفان مسلمان در باب نفسالامر، دیدگاه نهائی خود را ارائه میدهند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| هستیشناسی؛ معنا؛ اصولیان مسلمان؛ فیلسوفان زبان؛ بررسی تطبیقی؛ نفسالامر | ||
| مراجع | ||
|
ردستانی، محمدعلی. (1391). نفسالامر در فلسفه اسلامی. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
الاسنوی الشافعی. عبدالرحمن بن الحسن. (1420 ه.ق). نهایه السول فی شرح منهاج الوصول. مصحح محمد علی عبدالقادر، بیروت: دارالکتب العلمیه.
اصفهانی، میرزا مهدی. (1387). مصباح الهدی (به ضمیمه اعجازالقرآن). قم: بوستان کتاب، 63-64.
اصفهانی، میرزا مهدی. (1395). ابواب الهدی. ترجمه و تحقیق موسسه معارف اهل بیت علیهم السلام، قم: موسسه معارف اهل بیت علیهم السلام، 54.
آلستون، ویلیام. (1381). فلسفه زبان. ترجمۀ احمد ایرانمنش و احمد رضا جلیلی، تهران: نشر سهروردی.
جوادی آملی، عبدالله. (1372). تحریر تمهید القواعد. قم: نشر الزهرا.
حسن زاده آملی، حسن. (1379). سرح العیون فی شرح العیون. قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
حلی، حسن بن یوسف. (بی تا). کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد. قم: موسسه النشر الاسلامی.
رازی. فخرالدین. (1412 ه.ق). المحصول. بیروت: موسسه الرساله.
رشتی، میرزا حبیب الله. (بیتا). بدایع الافکار. قم: موسسه آل البیت.
زرکشی، بدرالدین محمد. (1421 ه.ق). البحر المحیط فی اصول الفقه. بیروت: دارالکتب العلمیه.
سبزواری، ملأ هادی. (1379). شرح المنظومه. تعلیقة علامه حسن زاده آملی. تهران: نشر ناب.
السبکی. تقی الدین. (1416 ه.ق). الابهاج فی شرح المنهاج. بیروت: دارالکتب العلمیه.
غروی اصفهانی، محمدحسین. (1374). نهایة الدرایة. قم: نشر سید الشهداء.
غروی اصفهانی، محمدحسین. (1409 ه.ق). بحوث فی الاصول. قم: موسسه النشر الاسلامی.
غروی اصفهانی، محمدحسین. (1419 ه.ق). حاشیه کتاب المکاسب. دارالمصطفی لاحیاء التراث.
فیاضی، غلامرضا؛ ملکزاده، هادی؛ و پاشایی، محمدجواد. (1392). چیستی معنا. فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت (5)16.
القرافی. شهاب الدین احمد. (1416 ه.ق). نفائس الاصول فی شرح المحصول. مکه المکرمه: مکتبه نزار المصطفی الاز.
لاریجانی، صادق. (1375). فلسفۀ تحلیلی. قم: موسسه الهادی.
لایکن، ویلیام جی. (1392). درآمدی به فلسفه زبان. ترجمۀ میثم محمد امینی. تهران: هرمس.
مروارید، محمود. (1384). نظریات شیئ انگارانه معنا در فلسفه تحلیلی و علم اصول. نقد ونظر. (10)3 و 4.
مظاهری، حسین. (۲۷/۷/۱۳۹۳). درس خارج علم اصول (ایراد محقق خوئی به مبنای محقق اصفهانی). از سایت مدرسه فقاهت به نشانی https://eshia.ir/feqh/archive /text/mazaheri/osool/93/930727/
نائینی، محمدحسین. (1376). اجود التقریرات. قم: نشر مصطفوی.
نجفی اصفهانی، محمدتقی. (بیتا). هدایة المسترشدین فی شرح اصول معالم الدین. قم: موسسه النشر الاسلامی.
واعظی، احمد. (1392). نظریۀ تفسیر متن. قم: پژوهشگاه حوزه ودانشگاه. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 420 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 63 |
||