| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,933 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,991,506 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,779,628 |
اثربخشی آموزش تابآوری هیجانی- شناختی بر استرس والدگری، تنظیم هیجان و تابآوری والدین کودکان پسر با کمتوان ذهنی خفیف | ||
| روانشناسی افراد استثنایی | ||
| دوره 15، شماره 57، فروردین 1404، صفحه 67-104 اصل مقاله (742.44 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jpe.2025.78970.2688 | ||
| نویسندگان | ||
| عطیه خیرخواه1؛ مهناز خسروجاوید* 2؛ عباس ابوالقاسمی3 | ||
| 1کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
| 2دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
| 3استاد گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
| چکیده | ||
| با تولد یک کودک با کمتوانی ذهنی، کارکردهای روانشناختی والدین به مخاطره میافتد؛ بنابراین استفاده از مداخلههای رویکردمحور، کوتاهمدت و مقرونبهصرفه در بهبود شرایط خاص روانشناختی این والدینضروری است. در همین راستا، پژوهش حاضر باهدف اثربخشی آموزش تابآوری هیجانی- شناختی بر استرس والدگری، تنظیم هیجان و تابآوری والدین کودکان کمتوان ذهنی خفیف انجام شد. جامعه آماری را والدین دارای فرزند پسر با کمتوانی ذهنی خفیف 8 تا 12 ساله مشغول به تحصیل در مدرسه کودکان استثنایی مرجوی (2) شهرستان کرج تشکیل دادند. نمونه پژوهش 30 نفر از والدین بودند که بهصورت در دسترس و بر اساس ملاکهای مطالعه انتخاب و بهصورت تصادفی در گروههای آزمایش و گواه جایدهی شدند. ابزار پژوهش شامل: پرسشنامه استرس والدگری (آبیدین، 1995)، مقیاس دشواریهایی در تنظیم هیجان (گراتز و روئمر، 2004) و مقیاس تابآوری (کانر و دیویدسون،2003)، بود. آموزش تابآوری هیجانی-شناختی اسمیت و آسکف (2016) به مدت 6 جلسه 50 تا 60 دقیقهای و یک بار در هفته بهصورت گروهی در گروه آزمایش ارائه شد. دادهها با روش کواریانس تک و چندمتغیری تحلیل شد. یافتهها نشان داد که برنامه آموزشی بهطور معنیداری برکاهش مؤلفههای استرس والدگری، افزایش تنظیم هیجان و تابآوری والدین کودکان با کمتوان ذهنی تأثیر داشت (P<0/05)؛ بنابراین به نظر میرسد آموزش حاضر در قالب یک برنامه رویکرد محور، کوتاهمدت و تعاملگرا، توانست با تلفیق راهبردهای شناختی- رفتاری و آموزش آرامسازی، ذهنآگاهی و سایر فنون، انعطافپذیری شناختی- هیجانی والدین را در تعامل با کودکان خود ارتقاء بخشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تابآوری هیجانی- شناختی؛ استرس والدگری؛ تنظیم هیجان؛ کمتوان ذهنی خفیف | ||
| مراجع | ||
|
بشارت، م. ع؛ و بزازیان، س. (1393). بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان در نمونهای از جامعه ایرانی. فصلنامه پیشرفت در پرستاری و مامایی، 84،70-61. https://www.magiran.com/volume/91861
بیابانی، ن.، خیرجو، ا؛ و علایی، پر. (1398). مقایسه کیفیت زندگی، عدم تحمل بلاتکلیفی و استرس والدگری در مادران دارای فرزند کمتوان ذهنی و مادران دارای فرزند عادی. سلامت اجتماعی،6 (2)، 173-165. https://doi.org/10.22037/ch.v6i2.23949
حسینی قمی، ط.، جهان بخشی، ز. (1400). اثربخشی آموزش تابآوری بر استرس و سلامت روان مادران دارای فرزند کمتوان ذهنی. فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 12(46)، 228-205. https://doi.org/10.22054/qccpc.2020.50262.2327
دلاور، ع. (1401). روشهای تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، ویراست پنجم. تهران: ویرایش. شابک: 9789646184022
شادی زواره، ب.، آزموده، م.، کاشفی مهر، ب؛ و مصر آبادی، ج. (1402). اثربخشی آموزش تابآوری مثبتگرا بر خودتنظیمی هیجانی، پریشانی روانشناختی و تعامل والد- فرزند در مادران کودکان کمتوان ذهنی. طلوع بهداشت 5 (101)، 106-90. 10.18502/tbj.v22i5.14756
صادقی، م.، سپهوندی، م. ع؛ و رضایی فر، ن. (1395). تأثیر آموزش تابآوری خانواده بر سلامت روان مادران دارای فرزند کمتوان ذهنی. مجله مشاوره و رواندرمانی خانواده، 1، (پیاپی 21)، 78-57. https://fcp.uok.ac.ir/issue_4799_4802.html
علی دوستی، ف.، جنگی، ف؛ و شجاعی فر، ش. (1399). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر مبنای مدل گراس بر تنظیم هیجان، اضطراب و افسردگی مادران دارای فرزند کمتوان ذهنی. روانشناسی خانواده، 1، 80-69. https://www.sid.ir/journal/issue/44180/faفرحبخش دقیق، م.، همایی، ر؛ و جایروند، ح. ا. (1402). اثر مشارکت پدر در فرزندپروری، مهارت حل مسئله و تنظیم شناختی هیجان بر رضایت زناشویی از طریق تابآوری و همدلی عاطفی. روانشناسی افراد استثنایی، 51، 167-200. DOI: 30022011/jpe.202101111702606
محمدزاد، م؛ و جهانداری، پ. (1398). بررسی رابطه بین تابآوری و تنظیم هیجان با امید به زندگی در سربازان. مجله علوم مراقبتی نظامی، 3 (21)، 206-198. http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-262-fa.html
مرادی کیا، ح.، ستارپور ایرانقی، ف؛ و امامقلیان، س. (1396). مقایسه اثربخشی آموزشهای تنظیمهیجاشن و تابآوری بر بهزیستی روانشناختی مادران دانش آموزان کمتوان ذهنی. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، ۵ (۳): ۲۱۳-۲۲۳. 10.30699/acadpub.ijhehp.5.3.213
ReferencesAmerican Psychiatric Association. (2023). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5-TR). Washington. https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425787Anjali, A; Manish, P; & Kiran, J. (2021) .Parenting Stress in the Parents with Mentally Retarded Children. Eastern Journal of Psychiatry, 16(1-2),63-67. DOI:10.5005/EJP-16-1--2-63
Deng, Q; Deng, L; Lu, C; Li, Y; & Norbäck, D. (2018). Parental stress and air pollution increase childhood asthma in China. Environmental research, 165, 23-31. DOI: 10.1016/j.envres.2018.04.003
Díaz-Herrero, Á; López-Pina, J. A; Pérez-López, J; de la Nuez, A. G. B; & Martínez-Fuentes, M. T. (2011). Validity of the Parenting Stress Index- Short Form in a sample of Spanish fathers. The Spanish journal of psychology, 14(2),990-997. https://doi.org/10.5209/rev_SJOP.2011.v14.n2.44
Friborg, O; Hjemdal, O; Rosenvinge,J. H; & Martinussen, M. (2003). A new rating scale for adult resilience: what are the central protective resources behind healthy adjustment? International Journal of Methods in Psychiatric Research, 12, 2, 65-76. DOI: 10.1002/mpr.143Fu. W; Li, R; Zhang , Y; & Huang , K. (2023) .Parenting Stress and Parenting Efficacy of Parents Having Children with Disabilities inChina: The Role of Social Support. International Journal of Environmental Research and Public Health, 20(3), 1-11. DOI:10.3390/ijerph20032133
Giallo, R; Seymour, M; Matthews, J; Gavidia‐Payne, S;Hudson, A; & Cameron, C. (2015). Risk factors associated with the mental health of fathers of children with an intellectual disability in A ustralia. Journal of Intellectual Disability Research, 59(3), 193- 207. DOI: 10.1111/jir.12127
Gratz, K. L; & Roemer, L. (2004). Multidimensional assessment of emotion regulation and dysregulation: Development, factor structure, and initial validation of the Difficulties in Emotion Regulation Scale. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 26(1), 41-54. https://doi.org/10.1023/B:JOBA.0000007455.08539.94
Gross, J. J. (Second Ed.). (2014). Handbook of emotion regulation. New York: The Guilford Press. ISBN 978-1-4625-0350-6
Hassanein, EEA; Adawi, T. R; & Johnson, E. S. (2021). Social support, resilience, and quality of life for families with children with intellectual disabilities. Research in Developmental Disabilities, 112, 103910. DOI: 10.1016/j.ridd.2021.103910
Hsiao, Y. j. (2017). Parental stress in families of children with disabilities. Intervention in School and Clinic, 53 (4). 1-5. DOI:10.1177/1053451217712956
Kline, P. (2014). An easy guide to factor analysis. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315788135
Kumar, N; Ranjan, L. K; Panday, R; & Kiran, M. (2018). Parenting stress among mentally retarded children with normal control. Open Journal of Psychiatry & Allied Sciences, 9(2), 157-160. DOI:10.5958/2394- 2061.2018.00035.6
Kumar, P; Yadav, J; Panday, R; Rathee, S; Kumari, B; Sharma, A; Yadav, G; & Chaudhari, R. (2020). Psychosocial well-being of parents with intellectual disable children, Mathura, Uttar Pradesh, India. International Journal of Indian Psychology, 8, 806-814. DOI: 10.25215/0803.090
Kumpfer, K. L. (1999). Factors and processes contributing to resilience: The resilience framework. In M. D. Glantz & J. L. Johnson (Eds.), Resilience and development: Positive life adaptations (pp. 179–224). Kluwer Academic/Plenum Publishers.
Littlewood, M; Dagnan, D; & Rodgers, J. (2018). Exploring the emotion regulation strategies used by adults with intellectual disabilities. International Journal of Developmental Disabilities, 64(3):204-211. DOI:10.1080/20473869.2018.1466510
Luo, Y. H; Xia, W; He, X. L; Zhang, J. P; & Li, H. C. W. (2021). Psychological interventions for enhancing resilience in parents of children with cancer: A systematic review and meta-analysis. Supportive Care in Cancer, 29(11), 7101-7110. DOI:10.1007/s00520-021-06344-0
Masten, A. S. (2018). Resilience theory and research on children and families: Past, present, and promise. Journal of Family Theory & Review, 10(1), 12– 31. https://doi.org/10.1111/jftr.12255
Masten, A. S; & Monn, A. R. (2015). Child and family resilience: A call for integrated science, practice, and professional training. Family Relations: An Interdisciplinary Journal of Applied Family Studies, 64(1), 5–21. https://doi.org/10.1111/fare.12103
McRae, K; & Gross, J. J. (2020). Emotion regulation. Emotion, 20(1), 1–9. https://doi.org/10.1037/emo0000703
Mohan, R; & Kulkarni, M. (2018). Resilience in parents of children with intellectual disabilities. Psychology and Developing Societies, 30(1), 19- 43. https://doi.org/10.1177/0971333617747321
Pan, d; & Sánchez, J. (2021). Testing Kumpfer’s Resilience Model among adults with serious mental illness. Testing Kumpfer’s resilience model among adults with serious mental illness. Rehabilitation Counseling Bulletin, 65(4), 279–293. https://doi.org/10.1177/00343552211006770
Patra, P; Prakash, J; & Patra, B. (2016). Stress and Coping in Parents of Children with Mental Retardation. Delhi Psychiatry Journal, 19(1), 120-126.
Priego-Ojeda, M; & Rusu, P. P. (2023). Emotion regulation, parental stress and family functioning: Families of children with disabilities vs normative families. Research in Developmental Disabilities, DOI: 10.1016/j.ridd.2023.104548Schalock, R. L; Luckasson, R & Tassé, M. J. (2021). An Overview of Intellectual Disability: Definition, Diagnosis, Classification, and Systems of Supports (12th ed.). https://doi.org/10.1352/1944-7558-126.6.439.
Singh, S.; & Lohumi, Sh. (2023). Coping Strategies of Parents of Mentally Retarded Children. The International Journal of Indian Psychology,11, 564-569.DOI: 10.25215/1101.059
Sloan, C, J; Mailick, M. R; Hong, J; Ha, J-H; Greenberg, J. S; & Almeida, M. (2020). Longitudinal changes in well-being of parents of individuals with developmental or mental health problems. Social Science & Medicine, 264, 113309. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2020.113309
Smith, R. E; & Ascough, J. C. (2016). Promoting emotional resilience: Cognitive-affective stress management training. Guilford Publications. 1462526314, 9781462526314
Spaan, N. A; & Kaal, H. L. (2019). Victims with mild intellectual disabilities in the criminal justice system. Journal of Social Work, 19(1), 60-82. https://doi.org/10.1177/1468017318757331
Werner, E. E. (1995). Resilience in development. Current Directions in Psychological Science, 4(3), 81–85. https://doi.org/10.1111/1467- 8721.ep10772327
World Health Organization. (2020). https://www.who.int/health- topics/mental-health#tab=tab_1/
References [In Persian]
Alidoosti, F; Jangi, F; & Shojaeifar, Sh. (2020). The effectiveness of emotion regulation training based on Gross model on emotion regulation, anxiety and depression in mothers of children with intellectual disability. Family Psychology, 1, 69-80. https://www.sid.ir/journal/issue/44180/faBesharat, Mohammad Ali; & Bazazian, Saeideh. (2014). Examining thepsychometric properties of the cognitive emotion regulation questionnaire in a sample of Iranian society. Advances in Nursing and Midwifery, 84, 61-70. https://www.magiran.com/volume/91861
Biabani , N; Kheirjoo, E; & Alaie, P. (2019). Comparison of Quality of life,Intolerance of uncertainty, and parental stress among mothers with mentally retarded children and peers. Community Health, 2, 22. 165-173.https://doi.org/10.22037/ch.v6i2.23949Delavare, Ali. (2021). Research methods in psychology and educational sciences, fifth edition. Tehran: Ed. ISBN: 9789646184022Farahbakhsh Daghigh, F; Homai, R; & Jayrvand, H. A. (2023). The Effect of Father's Participation in Parenting, Problem Solving Skills and Cognitive Emotion Regulation on Marital Satisfaction Through Resilience and Emotional Empathy. Psychology Exceptional Individuals, 51, 160-200. https://doi.org/10.22054/jpe.2023.75438.2606Hosseini Ghomi, T; & Jahanbakhshi, Z. (2021). Effectiveness of resilience training on stress and mental health of mothers whose have children suffering mental retardation. Journal of Culture of Counseling and Psychotherapy, 12 (46), 205-228. https://doi.org/10.22054/qccpc.2020.50262.2327
Mohamadzadeh. M; Jahandari. P. (2019). The Relationship of Resilience and Emotional Regulation with Life Expectancy among Soldiers. Military Caring Sciences, 3 (21), 198-206. URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1- 262-fa.html
Moradikia H; Sattarpour Iranaghi, F; & Emamgholian, S. (2017). Compare the effectiveness of emotion regulation and resilience training on psychological well- being of mothers of students with intellectual disability. Iran J Health Educ Health Promot, 5 (3), 213-223. 10.30699/acadpub.ijhehp.5.3.213
Sadeghi, M; Sepahvandi, M. A; & Rezaeifar, A. (2016). The effect of family resilience training on mental health of mothers whose children mind retarded. Journal of Family Counseling & Psychotherapy, 1 (21), 57-78. https://fcp.uok.ac.ir/issue_4799_4802.html
Shadi Zavareh B, Azmoudeh M, Kashefimehr B, Mesrabadi J. (2024). Effectiveness of positive resilience training on Emotional self regulation, psychological distress and parent-child interaction among mothers of mentally retarded children.TB,22(5),89-106.10.18502/tbj.v22i5.14756
استناد به این مقاله: خیرخواه، عطیه.، خسروجاوید، مهناز.، ابوالقاسمی، عباس. (1404). اثربخشی آموزش تابآوری هیجانی- شناختی بر استرس والدگری، تنظیم هیجان و تابآوری والدین کودکان پسر با کم-توان ذهنی خفیف، روانشناسی افراد استثنایی، 15(57)، 67-104. DOI: 10.22054/jpe.2025.78970.2688
Psychology of Exceptional Individuals is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 431 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 159 |
||