| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,457,381 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,951,757 |
کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت تبلیغات ایران، چالش ها و فرصت ها | ||
| مطالعات رسانههای نوین | ||
| مقاله 3، دوره 11، شماره 41، اردیبهشت 1404، صفحه 128-77 اصل مقاله (1.57 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/nms.2025.81940.1756 | ||
| نویسندگان | ||
| مهدیه ساده دشت* 1؛ رضا صابری2 | ||
| 1دانشجوی دکتری، گروه مدیریت رسانه، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| 2استادیار، گروه روابط عمومی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| طی چند سال گذشته هوش مصنوعی صنایع گوناگون را تحت تأثیر قرار داده است.در این میان صنعت تبلیغات نیز دستخوش تغییراتی شده است.بهگونهای که شاهد استفاده از هوش مصنوعی در مراحل مختلف فرایندهای تبلیغاتی هستیم.ما در این پژوهش با بررسی کاربردهای تبلیغاتی هوش مصنوعی در سطح جهانی به دنبال پاسخ به این سؤال بودیم که تاکنون در صنعت تبلیغات ایران چه استفاده هایی از هوش مصنوعی شده است.ما همچنین به دنبال شناسایی چالش ها و فرصت های هوش مصنوعی برای صنعت تبلیغات ایران بودیم. به همین منظور با استفاده از روش کیفی و نمونه گیری گلوله برفی با 6 نفر از متخصصان حوزه ی تبلیغات و هوش مصنوعی مصاحبه ی نیمه ساختاریافته و عمیق انجام شد.در کدگذاری اولیه به 20 کددستیافتیم که در مرحله دوم در سه مقوله محوری دستهبندی شدند.درمقوله ی محوری اول «چالش های پیش روی صنعت تبلیغات ایران برای استفاده از هوش مصنوعی»،در مقوله ی محوری سوم «اقدامات بایسته ی شرکتهای تبلیغاتی برای استفاده از هوش مصنوعی» موضوع اصلی بحث است. با توجه به اینکه استفاده از هوش مصنوعی در تبلیغات ایران هنوز در مراحل اولیه خود به سر میبرد هنوز شاهد استفاده های گسترده از آن نیستیم و بیشترین کاربرد هوش مصنوعی در صنعت تبلیغات ایران برای طراحی و تولید محتوای تبلیغاتی است. علاقه ی شرکت های تبلیغاتی برای رشد و پیشرفت، عامل بسیار مهمی در گام نهادن آنها در این مسیر جدید است. شناخت هوش مصنوعی و استفاده از فرصت های بزرگی که بهوسیلهی آن ایجادشده است برای فعالین حوزه ی تبلیغات ضرورتی انکارناپذیر است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تبلیغات؛ هوش مصنوعی؛ تبلیغات هوش مصنوعی؛ تبلیغات هوشمند | ||
| مراجع | ||
|
References Davenport, T., Guha, A., Grewal, D., & Bressgott, T. (2019). How artificial intelligence will change the future of marketing. Journal of the Academy of Marketing Science. https://doi.org/10.1007/s11747-019-00696-0 Lu, E.-C., & Yang, Y.-W. (2018). Mining mobile application usage pattern for demand prediction by considering spatial and temporal relations. GeoInformatica. https://doi.org/10.1007/s10707-018-0322-9 SILVA PERES, R., JIA, X., LEE, J., SUN, K., COLOMBO, A. W., & BARATA, J. (2020). Industrial Artificial Intelligence in Industry 4.0 -Systematic Review, Challenges and Outlook. IEEE Access. doi: 10.1109/ACCESS.2020.3042874 Biswal, B. K., Choudhary, S. L., Dixit, R. S., Srivastava, P., & Kumar, M. (2023). Exploring the Ethical Use of Artificial Intelligence in Marketing and Advertising. Journal of Informatics Education and Research. https://doi.org/10.52783/jier.v3i2.278 Gao, B., Wang, Y., Xie, H., Hu, Y., & Hu, Y. (2023). Artificial intelligence in advertising: advancements, challenges, and ethical considerations in targeting, personalization, content creation, and ad optimization. https://doi.org/10.1177/21582440231210759 Haleem, A., Javaid, M., Qadri, M. A., Singh, R. P., & Suman, R. (2022). Artificial intelligence (AI) applications for marketing: A literature-based study. International Journal of Intelligent Networks. https://doi.org/10.1016/j.ijin.2022.08.005 Huh, J., & C. Malthouse, E. (2020). Advancing Computational Advertising: Conceptualization of the Field and Future Directions. JOURNAL OF ADVERTISING. https://doi.org/10.1080/00913367.2020.1795759 huh, j., Nelson, M., & Russell, c. A. (2023). ChatGPT, AI Advertising, and Advertising Research and Education. Journal of Advertising. https://doi.org/10.1080/00913367.2023.2227013 Li, H. (2019). Special Section Introduction: Artificial Intelligence and Advertising. Journal of Advertising. https://doi.org/10.1080/00913367.2019.1654947 Qin, X., & Jiang, Z. (2019). The Impact of AI on the Advertising Process: The Chinese Experience. Journal of Advertising. https://doi.org/10.1080/00913367.2019.1652122 Ransbotham, S., Kiron, D., & Gerbert, P. (2017). Reshaping Business With Artificial Intelligence. MIT Sloan Management Review. Richards, J., Daugherty, T., & Logan, K. (2009). ADVERTISING HISTORY. Sage Publications. Rodgers, S. (2021). Themed Issue Introduction: Promises and Perils of Artificial Intelligence and Advertising. Journal of Advertising. https://doi.org/10.1080/00913367.2020.1868233 Roe, D. (2020). Retrieved from www.cmswire.com: https://www.cmswire.com/digital-workplace/6-issues-marketers-need-to-consider-for-successful-ai-implementations/ Yu, Y. (2022). The Role and Influence of Artificial Intelligence on Advertising Industry. Proceedings of the 2021 International Conference on Social Development and Media Communication. doi: 10.2991/assehr.k.220105.037
References (In Persian) King, K. (2021). (A. Nikseresht, M. Raeisi, & M. Maschi, Trans.). Applications of artificial intelligence in marketing. Tehran: Moballeghan. Sterne, J. (2020). (S. Tabatabaei Nasab & F. Rasti, Trans.). Artificial intelligence and its applications in marketing. Yazd: Yazd University.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 766 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 199 |
||