| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,460,111 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,952,132 |
بررسی نظام مسائل تحول دیجیتال دولت در ایران با استفاده از روش سیستمهای نرم | ||
| دولت پژوهی | ||
| مقاله 5، دوره 11، شماره 42، تیر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/tssq.2025.75064.1444 | ||
| نویسندگان | ||
| راضیه مهرابی کوشکی؛ محمد رضا حمیدی* | ||
| استادیار مطالعات بینالملل علم و فناوری پژوهشکده مطالعات فناوری، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| امروزه ترکیب فناوریهای نوظهور حوزه ICT و حکمرانی انواع و اشکال نوینی از دولت را ایجاد کرده که مهمترین آنها به لحاظ سطح توسعه و تحول «دولت الکترونیک»، «دولت تحولی»، «دولت چابک» و «حکمرانی باز» هستند. اهمیت تحول دیجیتالی دولت در دگرگون ساختن نقشها و کارکردهای بنیادین دولتها و ایجاد مزایا و ارزشآفرینی در اداره امور عمومی است. افزایش چابکی روندها، ارتقای شفافیت، افزایش نوآوری و کارآفرینی بخش خصوصی، تعامل دوسویه و مشارکتی شهروندان و حکومت، کاهش تصدیگری دولت، کاستن از هزینههای جاری و مدیریت مشارکتی بحرانهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در خلال این تحول نهادینه میشود. اما همنشینی فناوریهای جدید و حکمرانی معضلات و مسائل خود را دارد و دولتها در کوتاهمدت و بلندمدت نیاز دارند با پیامدهای بالفعل و بالقوه این فناوریها بر نحوه حکمرانی آشنا شده و همزمان نظام مسائل آنها بررسی و حل نمایند. در این پژوهش مسئله اصلی آن است که نظام مسائل تحول دیجیتالی دولت در ایران کدام است و چگونه میتوان از معضلات موجود عبور نمود؟ در این راستا ضمن بررسی اشکال مختلف تحول دیجیتالی دولت و نظریات موجود؛ تلاش شد با استفاده از روش تحلیل سیستمهای نرم و نظرات نخبگان کشور در خصوص، فضای مفهومی تحول دیجیتال و نظام مسائل تحول دیجیتالی دولت در ایران احصا و شناسایی شود و راهکارهای عبور از معضلات موجود نیز تبیین گردد. این روش تحلیل برای فهم پدیدههای پیچیده و چندبعدی به کار میرود که تعارض منافع و تفاوت دیدگاه ذینفعان در آن بسیار است. این روش کمک میکند پدیده تحول دیجیتال در موقعیت مسئلهزای آن در ایران شناسایی و نظام مسائل و کاستیهای آن برجسته و تغییرات موردنیاز احصا گردد. نتایج این مطالعه نشان میدهد به دلیل گستردگی حوزه اثر تحول دیجیتال در دولت، این پدیده نیازمند تنظیمگری فرا دستگاهی است تا ضمن قانونگذاری مناسب به روند اجرا و حلوفصل انبوه مسائل آن کمک شود. حرکت ایران از دولت الکترونیک به سطوح توسعهیافته حکمرانی دیجیتال در صورتی به دست خواهد آمد که تحول دیجیتال دولت و نظام مسائل این پدیده موردتوجه سطوح بالای حاکمیت و در اولویت قرار گیرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تحول دیجیتال؛ دیجیتالی سازی؛ نظام مسائل؛ دولت چابک؛ دولت الکترونیک؛ حکمرانی باز؛ دولت تحولی؛ فناوریهای نوظهور | ||
| مراجع | ||
|
فارسی
توکلیراد رضا، زرگران خوزانی و فاطمه (1401) الگوی تحول دیجیتال سازمانی، موفق کنفرانس بینالمللی مطالعات بینرشتهای در مدیریت و مهندسی، دوره 6 در : https://www.sid.ir/paper/1032356/fa
حسینی نسب، سید مهدی و شامی زنجانی، مهدی و قلی پورف آرین (1400) ارائه چارچوب وظایف مدیر ارشد دیجیتال بهعنوان حکمران تحول دیجیتال در سازمان، مطالعات منابع انسانی, 11(1), 1-25.
خنیفر, حسین و غفرانی. عاطفه (1399). تحول دیجیتال در فرایند یاددهی-یادگیری: سنجش صلاحیت دیجیتال دانشجو معلمان. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 9(3), 23-47.
دقتی عادله؛ یعقوبی نورمحمد، کمالیان امین رضا، دهقانی مسعود، مرادی ابراهیم (1398) ارائه الگوی استقرار و توسعه حکمرانی الکترونیک با استفاده از رویکرد فراترکیب، چشمانداز مدیریت دولتی، دوره 10، 4، ص 89-120
صالحی پور باورصاد ، سجاد و پوریان، کاظم. (1400). ره نگاشتی نوین برای تحقق تحول دیجیتال. سیاستنامه علموفناوری, 11(1), 5-17.
فرزانه کندری، نرگس؛ روحانی، سعید (1399) ارائه چارچوب مفهومی تحول دیجیتال قضایی در راستای حکمرانی دیجیتال، مدیریت دولتی، دوره ،12 شماره 4 ص 695-722
موسوی, سیدامیرمحسن و شامی زنجانی.مهدی (1402). چرخه حیات تحول دیجیتال چابک: مرور نظاممند ادبیات. مدیریت فرهنگ سازمانی، 10.22059/JOMC.2023.345999.1008479
References Alvarenga, A., Matos, F., Godina, R., & CO Matias, J. (2020). Digital transformation and knowledge management in the public sector. Sustainability, 12(14), 5824. Checkland, P. (2000) soft systems methodology: A Thirty-year Retrospective. Systems Research and Behavioral science 17:11-58 Eaves and Lombardo, L. (2021), 2020 State of Digital Transformation, Ash Center Harvard Kennedy School. Eaves, D. & Clement, G. (2020), 2019 State of Digital Transformation, Ash Center Harvard Kennedy School Griffith, C. & Terence, P & Alan, D. (2013). New models for digital government: the role of service brokers in driving innovation. NSW: NICTA Harsh A. & Ichalkaranje, N. (2015): Transforming e-Government to Smart Government: A South Australian Perspective. In: Jain L. Patnaik S. Ichalkaranje N. (eds.) Intelligent Computing, Communication and Devices. Advances in Intelligent Systems and Computing, Vol. 308. Springer: New Delhi, pp.9–16. Heeks, R (2003). Most eGovernment-for-Development Projects Fail: How Can Risks Be Reduced. Institute for Development Policy and Management, University of Manchester Janssen, M. & Estevez, E. (2013). Lean government and platform-based governance-Doing more with less. Government Information Quarterly, 30(2013), 1–8. Jouanjean, M. A., Casalini, F., Wiseman, L., & Gray, E. (2020). Issues around data governance in the digital transformation of agriculture: The farmers’ perspective. Katsonis, M. (2015). Digital Government: A Primer and Professional Perspective. Australian Journal of Public Administration, 74(1), 42–52. Khitskov, E. A., Veretekhina, S. V., Medvedeva, A. V., Mnatsakanyan, O. L., Shmakova, E. G., & Kotenev, A. (2017). Digital transformation of society: problems entering in the digital economy. Eurasian Journal of Analytical Chemistry, 12(5), 855-873. Kuldosheva, Gulnoza. (2021). Challenges and opportunities of digital transformation in the public sector in transition economies: examination of the case of Uzbekistan. No.1248 Lemke, F. (2018). From eGov to sGov: Super-Applications as a Driver for eGov, Transformation – a Case Study Research. Tallin University, Tallin, Estonia. Loosemore, T. [@tomskitomski] (2016, May 10). Digital: Applying the culture, practices, processes & technologies of the Internet-era to respond to people’s raised expectations [Tweet]. Twitter. https://twitter.com/tomskitomski/ status/729974444794494976 Maio, A. Di (2013) Digital Government is Little Else than Making E-government Work. Available from http://blogs.gartner.com/andrea_dimaio/2013/09/18/digital-government-is-littleelse-than-making-e-government-work/ (lastaccessed 21th December 2022). Matt, Ch. & Hess, T. & Benlian, A. (2015). Digital Transformation Strategies, Business & Information Systems Engineering, 57: 339-43. Millard, J. (2015). Open governance systems: Doing more with more. Government Information Quarterly, 35(4), 77–87. Millard, J. (2017). European Strategies for e-Governance to 2020 and Beyond. In Government 3.0 - Next Generation Government Technology Infrastructure and Services (Vol. 32, pp. 1–26). Springer International Publishing AG 2017 NIEIR.(2013). Reinventing Australian Enterprises for the Digital Economy. Executive summary, Available from http://docplayer.net/38013306-Reinventing-australian-enterprises-for-the-digital-economy-executive-summary.html (lastaccessed 20th November 2022). O’Reilly, T (2005). What is Web 2.0? Available from http://oreilly.com/web2/archive/whatis- web-20.html (last accessed 20th December 2014). OECD (2014) Recommendation of the Council onDigital Government Strategies. Paris: OECD Publishing Paavola, R., Hallikainen, P., & Elbanna, A. (2017). Role of middle managers in modular digital transformation: The case of Servu. In Proceedings of the 25th European Conference on Information Systems, ECIS 2017 (pp. 887-903). Association for Information Systems. https://aisel.aisnet.org/ecis2017_rp/58/ Schallmo, A, and R Daniel. (2018) Digital Transformation Now! Guiding the Successful Digitalization of Your Business Model (Springer). Shenkoya, T. (2023). Can digital transformation improve transparency and accountability of public governance in Nigeria? Transforming Government: People, Process and Policy, 17(1), 54-71. Weerakkody, V., Janssen, M., & Dwivedi, Y. (2011). Transformational change and business process reengineering (BPR): Lessons from the British and Dutch public sector. Government Information Quarterly, 4(4), 1–16.
Translated References into English Tavakkoli Rad, R., & Zargaran Khozani, F. (2022). A model of organizational digital transformation. 6th International Conference on Interdisciplinary Studies in Management and Engineering. https://www.sid.ir/paper/1032356/fa
Hosseini-Nasab, S. M., Shami Zanjani, M., & Gholipour, A. (2021). Developing a framework for the Chief Digital Officer's responsibilities as a digital transformation leader. Human Resources Studies Quarterly, 11(1), 1–25.
Khonifar, H., & Ghofrani, A. (2020). Digital transformation in the teaching-learning process: Assessing digital competence of student-teachers. Educational and School Studies, 9(3), 23-47.
Deghati, A., Yaghoubi, N. M., Kamalian, A. R., Dehghani, M., & Moradi, E. (2019). A model for establishment and development of e-governance using meta-synthesis approach. Public Management Outlook, 10(4), 89-120.
Salehipour Bavarsad, S., & Pourian, K. (2021). A new roadmap for achieving digital transformation. Science and Technology Policy Letter, 11(1), 5-17.
Farzaneh-Kondori, N., & Rouhani, S. (2020). A conceptual framework for judicial digital transformation towards digital governance. Public Administration, 12(4), 695-722.
Mousavi, S. A. M., & Shami Zanjani, M. (2023). Agile digital transformation lifecycle: A systematic literature review. Journal of Organizational Culture Management. https://doi.org/10.22059/JOMC.2023.345999.1008479 | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 520 |
||