| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,457,039 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,951,746 |
ارزشیابی عملکرد استادان راهنما و دانشجویان دکترای تخصصی دانشگاه علامه طباطبائی در فرآیند اجرا و نگارش رسالههای دکتری | ||
| پژوهش های رهبری آموزشی | ||
| مقاله 8، دوره 9، شماره 35، مهر 1404، صفحه 253-276 اصل مقاله (846.58 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jrlat.2025.84117.1826 | ||
| نویسنده | ||
| محمد عسگری* | ||
| استاد گروه سنجش و اندازه گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش ارزشیابی عملکرد استادان راهنما و دانشجویان دکترای تخصصی دانشگاه علامه طباطبائی در فرآیند اجرا و نگارش رسالههای دکتری بود. روش پژوهش توصیفی بود. جامعه آماری دو گروه استادان دانشگاه علامه طباطبائی که در سالهای تحصیلی(1402- 1399) حداقل راهنمای یک رساله دکتری بوده؛ وگروه دوم، دانشجویان دورهی دکتری که از رساله خود در بازه زمانی دفاع کردهاند. همه افراد در دسترس دو گروه معرفی شده، به عنوان نمونه پژوهش بودند. برای ارزشیابی دانشجو از عملکرد استاد راهنما؛ از پرسشنامه تعهدات و وظایف استاد راهنما باچهارمولفه)توجه اثربخش، همدلی اثربخش، توانمندسازی اثربخش وحریم حرفهای اثربخش(که روایی سازه آن با تحلیل عاملی و اعتبار آن به روش آلفای کرانباخ ۹۷/۰ برآورد تایید شده است. برای ارزشیابی استاد راهنما ازعملکرد دانشجویان دکتری، از پرسشنامه تعهدات و وظایف دانشجوبا چهارمولفه) مشارکت اثربخش، علاقهی اثربخش، تعهد اثربخش و تعامل اثربخش(که روایی سازه آن با تحلیل عاملی و اعتبار آن به روش آلفای کرانباخ ۹۶/۰ برآورد تایید شده است، استفاده شد. 120 استاد و 120 دانشجوی دکترای تخصصی به این دو پرسشنامه پاسخ دادند. تحلیل دادها با استفاده از آزمونt تک نمونهای نشان داد که عملکرد استادان راهنما و دانشجویان دکترای تخصصی در کل قابل قبول( بالاتر از میانگین3) بوده است. مؤلفههای عملکردی توجه اثربخش، همدلی اثربخش و حریم حرفهای اثربخش با 95 درصد اطمینان قابل قبول بود. اما مؤلفه توانمندسازی اثربخش به لحاظ آماری قابل قبول نبود. همه مؤلفههای عملکردی دانشجویان با 95 درصد اطمینان قابل قبول بود، ولی میانگینهای کسب شده در مولفه ها، نشان می دهد این عملکردها از مطلوبیت برخوردار نبود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ارزشیابی عملکرد استادان راهنما؛ ارزشیابی عملکرد دانشجویان دکتری؛ تعهدات و وظایف استاد راهنمای رساله؛ تعهدات و وظایف دانشجوی دکتری در انجام رساله | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 21 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 32 |
||