| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,457,405 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,951,757 |
مطالعه تطبیقی آموزش و پرورش رسمی ایران و عراق | ||
| پژوهش های رهبری آموزشی | ||
| مقاله 10، دوره 9، شماره 36، دی 1404، صفحه 293-320 اصل مقاله (1.58 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jrlat.2025.84248.1828 | ||
| نویسندگان | ||
| علی مرمضی* 1؛ سعید فرح بخش2؛ ایرج نیک پی2 | ||
| 1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی،گروه علوم تربیتی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران. | ||
| 2دانشیار مدیریت آموزشی،گروه علوم تربیتی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران. | ||
| چکیده | ||
| مطالعات تطبیقی آموزشوپرورش، بهعنوان یکی از شاخههای مهم در حوزه علوم تربیتی، به بررسی و مقایسه نظامهای آموزشی مختلف در جوامع متفاوت میپردازد. هدف پژوهش حاضر، مطالعه تطبیقی آموزشوپرورش رسمی ایران و عراق است. روش پژوهش، تطبیقی کیفی بوده و استراتژی انتخاب کشورها، "تفاوت در نظامهای اجتماعی و تشابه در برونداد نظام آموزشی" بوده است. در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ برای گردآوری دادهها از روش کتابخانهای (اسنادی)، پایگاههای اطلاعاتی داخلی و بینالمللی و مقالات مرتبط با موضوع پژوهش استفاده شده و تحلیل دادهها بر اساس الگوی بردی انجام شده است. جامعه پژوهش شامل نظامهای آموزش رسمی ایران و عراق است. یافتهها نشان میدهند که آموزشوپرورش رسمی در ایران و عراق از نظر ساختار نظام آموزشی، محتوای درسی، نقش دولت، توجه به فرهنگ و ارزشها، شیوه برنامهریزی درسی و اهداف تربیتی، تفاوتها و شباهتهایی دارد. این تفاوتها عمدتاً به ساختار سیاسی، بافت فرهنگی و رویکردهای کلان هر کشور در سیاستگذاری آموزشی بازمیگردد. در نتیجه بر اساس یافتههای پژوهش، باتوجهبه اشتراکات فرهنگی، زبانی و منطقهای دو کشور و درعینحال تفاوتهای ساختاری در نظام آموزشی، پیشنهاد میشود کارگروههای مشترک آموزشی بین ایران و عراق باهدف تبادل تجربیات موفق، بهویژه در حوزه نظامهای آموزشی تشکیل شوند. این همکاری میتواند به ارتقای کیفیت آموزش، تقویت هویت فرهنگی مشترک، و همچنین استفاده از راهبردهای نوین برنامهریزی درسی که در هر کشور اثربخش بوده، منجر شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش و پرورش؛ ایران؛ عراق؛ مطالعه تطبیقی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 47 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 62 |
||