| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,460,105 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,952,132 |
واکاوی نقش دانشگاه فرهنگیان در توسعه ایده آموزشی مایکل کانلی با عنوان"مدارس به عنوان مکانهای عملی" | ||
| پژوهش های رهبری آموزشی | ||
| مقاله 8، دوره 9، شماره 36، دی 1404، صفحه 231-261 اصل مقاله (1.42 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jrlat.2025.83288.1815 | ||
| نویسنده | ||
| رضا معصومی نژاد* | ||
| استادیار گروه آموزش علوم تربیتی دنشگاه فرهنگیان | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف بررسی اولویتهای آموزشی دانشگاه فرهنگیان در بسط ایده مدارس به عنوان مکانهای عملی در چارچوب اندیشه های فکری مایکل کانلی انجام گرفت. رویکرد تحقیق کیفی از نوع تحلیل محتوای استقرایی با تاکید بر ماهیت موضوعی آن بود. در این راستا 12 نفر از اساتید دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی 1404-1403 با استفاده از مصاحبه های کانونی از طریق نمونهگیری هدفمند از نوع مطلوب مورد مطالعه قرار گرفتند. برای اعتبارپذیری دادهها از روش خود بازبینی محقق و کنترل مشارکت کنندگان و برای تاییدپذیری دادهها از روش مقایسه نظاممند استفاده شد. یافتهها نشان داد که 7 مولفه زیستپذیری آموزشی، تلفیق برنامهدرسی، دانشپروری، تعاملگرایی، فرهنگ معلم عملی، خودکاوی آموزشی و کارآفرینی کدهای اصلی هستند که با 18 کد محوری و 97 کد اولیه چارچوب مدارس با کارکرد عملی را از طریق آموزشهای دانشگاهی فراهم می سازند. نتایج نشان میدهد که دانشگاه فرهنگیان باید مدارس را به عنوان بستر فعالیتهای آموزشی دانشجو معلمان با درجه آزمایشی در نظر بگیرد. به عبارت دیگر مدارس با شبیهسازی تفکرات دانشجویان در قالب مدارس آزمایشگاهی معیار تصمیمگیریهای آموزشی تلقی شده و شاخصی برای برآورد تحقق اهداف دانشگاه فرهنگیان به شمار آید. . | ||
| کلیدواژهها | ||
| دانشگاه فرهنگیان؛ مدارس؛ مکانهای عملی؛ مایکل کانلی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 58 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 47 |
||