| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,456,803 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,951,744 |
اثربخشی آموزش فلسفه به کودکان بر تربیت شهروندی دانشآموزان به مثابه یک کارکرد رهبری آموزشی | ||
| پژوهش های رهبری آموزشی | ||
| مقاله 5، دوره 9، شماره 36، دی 1404، صفحه 151-172 اصل مقاله (1.48 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jrlat.2025.78936.1822 | ||
| نویسندگان | ||
| سعیده ملانوری1؛ محسن شاکری* 2؛ کاظم برزگر بفروئی2؛ مهدیه استبرقی3 | ||
| 1کارشناس ارشد برنامهریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران. | ||
| 2دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
| 3دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. | ||
| چکیده | ||
| یکی از هدفهای اصلی نظام تعلیم و تربیت و رهبران آموزشی، توجه به تربیت شهروند مطلوب برای جامعه است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش فلسفه به کودکان بر تربیت شهروندی دانشآموزان دختر پایهی چهارم ابتدایی شهر اشکذر بود. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر پایه چهارم شهر اشکذر بود که از این میان 30 دانشآموز با بهرهگیری از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. ابزار پژوهش برای گردآوری دادهها، پرسشنامهی رفتار شهروندی مارکوزی و ایکسین بود. آموزش فلسفه طی 12 جلسهی 60 دقیقهای برای گروه آزمایش اجرا گردید. دادههای گرداوری شده در دو سطح آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (تحلیل کواریانس و مانکوا) با استفاده از نرم-افزار spss تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد آموزش فلسفه به کودکان باعث بهبود رفتار شهروندی دانشآموزان دختر پایه چهارم شده است. نتایج آزمون مانکوا نیز نشان داد بین دو گروه آزمایش و کنترل از نظر تمامی مولفهها تفاوت معناداری وجود دارد به طوری که میانگین پسآزمون این مولفهها در گروه آزمایش به طور معناداری بالاتر از گروه کنترل بوده است. با توجه به اختلاف میانگین نمره رفتار شهروندی در دو گروه و ضرورت تقویت رفتار شهروندی در دانشآموزان، به رهبران آموزشی پیشنهاد میشود که به موضوع آموزش فلسفه به کودکان بیشتر توجه کنند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش فلسفه به کودکان؛ شهروند؛ تربیت شهروندی؛ رهبری آموزشی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 52 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 48 |
||