| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,212 |
| تعداد مقالات | 18,011 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,473,306 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,953,579 |
مطالعه پدیدارشناسانه افت تحصیلی مبتنی بر تجارب زیسته دانشجویان مقطع کارشناسی | ||
| فرهنگ مشاوره و روان درمانی | ||
| دوره 16، شماره 64، دی 1404، صفحه 1-40 اصل مقاله (1.13 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی - پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qccpc.2025.80590.3335 | ||
| نویسندگان | ||
| مهدی وجدانی همت* 1؛ حمیده غلامی2 | ||
| 1عضو هیئت علمی گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| 2کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه از دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| چکیده | ||
| رسالت اصلی دانشگاه با درنظر گرفتن نقش محوری آن در رشد و تعالی جامعه، تلاش برای ارتقاء تحصیلی و پیشگیری یا مداخله در مشکلات و چالشهای تحصیلی دانشجویان است. هدف این مطالعه، واکاوی پدیدارشناسانه افت تحصیلی مبتنی بر تجارب زیسته دانشجویان مقطع کارشناسی بود. روش تحقیق در این پژوهش باتوجهبه ماهیت تحقیق، کیفی و مشارکتکنندگان در این پژوهش، دانشجویان مشروطی دانشگاه علامه طباطبائی تهران بوده که طبق قاعده اشباع نظری 16 نفر مورد مصاحبه قرار گرفتند و دادهها با رویکرد تحلیل مضمون و روش کلایزی تحلیل و در کل ۲۵۶ مضمون استخراج شد که با توجه به اشتراک معانی و مفاهیم و 17 مقوله اصلی و 88 مقوله فرعی مقولهبندی شدند. بهمنظور فهم جامع و کابردیتر، مقولههای اصلی در چهار دستهبندی کلی: ۱) عوامل مؤثر در افت تحصیلی؛ ۲) بایستههای پیشگیرانه در افت تحصیلی؛ ۳) مداخلات مؤثر در افت تحصیلی و ۴) پیامدهای افت تحصیلی، گروهبندی شدند. تمامی مضامین در یک مضمون هستهای با عنوان؛ "افت تحصیلی پدیده ای چندبعدی از گسست تعلق تحصیلی-هویتی است که دانشجو ارتباط معنادار خود را با فرآیند یادگیری، نظام آموزشی، چشم انداز آینده و شبکه حمایتی خانواده و جامعه از دست می دهد" سازماندهی شد. بر اساس یافتههای پژوهش، نظام آموزشی مستلزم عبور از نگاه تکبعدی و اتخاذ رویکردی نظاممند است تا با ایجاد و تقویت «حس تعلّق تحصیلی-هویتی» در دانشجویان به بازسازی ارتباط دانشجو با خود، دانشگاه، آینده و خانواده بپردازند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| افت تحصیلی؛ تجارب زیسته دانشجویان؛ دوره کارشناسی؛ پدیدارشناسی | ||
| مراجع | ||
|
-ابراهیم زاده، فرزاد، قربانی، مهرزاد، ناصریان، جواد، مردانی، مهناز. (1394). بروز افت تحصیلی وعوامل مرتبط با آن در دانشگاه علوم پزشکی لرستان. 24-14.
-ابراهیم کافوری، کیمیا، ملکی، حسن، خسروی بابادی، علیاکبر. (1394). بررسی نقش عناصر برنامه درسی کلاین در افت تحصیلی درس ریاضی سال اول دوره متوسطه از دیدگاه شرکای برنامه درسی. پژوهش در برنامهریزی، 12(17), 50–62.
-اسماعیلپور بندبنی، حسین، حیدری، علیرضا و قربان جعفری، احمد. (۱۳۹۶). تبیین الگویی برای پیشرفت تحصیلی دانشجویان: نقش اهداف پیشرفت و ادراک از محیط کلاس. فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، ۵ (۳)، ۲۱-۳۲.
-اشرفی ریزی، حسن، کاظم پور، زهرا. (1388). آشنایی دانشجویان با شیوههای مطالعه. کتاب ماه کلیات اطلاعات، ارتباطات و دانش شناسی، 70–73.
-افضلی، مهناز، دلاور، علی، افضلی، افشین. (1393). فراتحلیلی بر پایاننامههای انجامشده در حوزه افت تحصیلی. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 5(17), 23–43.
-بازنمایی معنایی پدیده افت تحصیلی دانش آموزان شاهد و ایثارگر و ارائه مدلی پارادایمیک: تحقیق کیفی. (1400). دو فصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی، 17(9), 223–246.
-برابری، هادی، آروین، بهاره. (1400). مقایسه آرزوهای تحصیلی و شغلی دانش آموزان: موردمطالعه زاهدان و تهران. فصلنامه تعلیم و تربیت، 37(2), 127–146.
-براتی، حسینعلی. (۱۳۸۴). روانشناسی مطالعه. پیام علوی.
-پارسی، بهزاد، متولی حقی، فرزاد، ملکزاده شفارودی، مجید، اسلامی فر، معصومه، بریمانی، خدیجه. (1397). بررسی میزان افت تحصیلی و عوامل مؤثر بر آن در دانشجویان مقاطع مختلف دانشگاه علوم پزشکی مازندران. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 11(3), 143–148.
-پوربندینی، محمد اسماعیل، نادری شاد، شایان، کبرایی آبکنار، فائزه، غلامی چابکی، بهاره. (1395). بررسی افت تحصیلی و برخی عوامل مرتبط با آن از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 9(3), 65–72.
-پورمحمدی، بهراد؛ کمی گوهر، رحیمی؛ پردنجانی، سجاد. افت تحصیلی دانشجویان رشته بهداشت دانشگاه علوم پزشکی سمنان. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. ۱۳۹۹; ۷ (۱): ۷۸-۹۹
-پیری، موسی، محمودی بردزردی، سعید. (1394). تبیین افت تحصیلی بر اساس مستندات و دیدگاه اعضای شوراهای دبیران شهرستان ایذه. فصلنامه نوآوری آموزشی، 14(55), 87–112.
-ترابی، تالیا، بیانی، علیاصغر، صائمی، حسن، اکبری، حمزه. (1401). واکاوی ضرورت طراحی برنامه درسی مهارتهای مطالعه و یادگیری در نظام آموزش عالی کشور. مجله راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 15(4), 375–368.
-تربتی نژاد، حسین، طحان، محمد، غیبی، میر رسول. (1402). بررسی رابطه بین مهارتهای مطالعه با اشتیاق تحصیلی و اهمالکاری دانش آموزان متوسطه اول شهر سمنان. مجله راهبردهای نو در روانشناسی و علوم تربیتی، 5(17), 31–40.
-تقوی لاریجانی، ترانه، مردانی حموله، مرجان، رضایی، نسرین، قدیریان، فتانه، رشیدی، اعظم. (1393). رابطه قاطعیت و تفکر انتقادی در دانشجویان پرستاری. آموزش پرستاری، 3(1), 32–40.
-توکلی، محمدعلی. (1392). بررسی شیوع اهمالکاری تحصیلی در بین دانشجویان و ارتباط آن با ویژگیهای جمعیت شناختی، ترجیح زمان مطالعه و هدف از ورود به دانشگاه. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 9(28), 99–121.
-جاویدی کلاته جعفرآبادی، طاهره، عبدلی، افسانه. (1389). روند تحول تفکر انتقادی در دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد. مطالعات تربیتی و روانشناسی، 11(2), 103–120.
-جبرائیلی، محمد، موسوی واعظی، سید جواد، سعادتیان، رامین، عقلمند، سیامک. (1390). علل افت تحصیلی دانشجویان استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه. مجله تفوق توسعه آموزش پزشکی، 4(3), 21–25.
-حسام، مسلم، ثناگو، اکرم. (1391). رابطه افت تحصیلی با رضایت تحصیلی و برخی عوامل در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان. مجله توسعه پژوهش در پرستاری و مامایی، 9(2), 90–96.
-حقدوست، علیاکبر، انصاری، رضوان، چنگیز، طاهره. (1394). ارتباط ویژگیهای فردی-اجتماعی دانشجویان علوم پزشکی کشور با افت تحصیلی دانشجویان: مرور نظاممند. نشریه گامهای توسعه در آموزش پزشکی، 12(4), 470–485.
-خزاعی، مظفر. (1392). افت تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، 10(4), 498–499.
-خمرنیا، محمد، شکوهیان، فاطمه، اسکندری، شکوفه، کسانی، عزیز، ستوده زاده، فاطمه. (1395). بررسی نگرش دانشجویان دانشگاه بهداشت زاهدان نسبت به رشته تحصیلی و آینده شغلی در سال 1394. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 15(11), 1003–1014.
-دادفر، رضا، بازدار، فاطمه، نصراللهی، عباس، عبدالحسینی، امیر، احمدی، وحید. (1392). بررسی عوامل خانوادگی مؤثر بر افت تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر سال اول دبیرستان شهرستان دره شهر در سال تحصیلی 90-91. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 21(6), 224–231.
-دسترنج، منصوره، بلوکی، صدیقه، مؤذن، مریم. (1389). بررسی عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیامنور بستک در سال 1389. نشریه علوم اجتماعی، 7, (20).
-دغاغله، رباب، ابافت، حمیده، جعفری، سیده فرزانه. (1393). اثربخشی درمان شناختی-رفتاری در بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان دارای افت تحصیلی دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز. فصلنامهی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، 5(4), 383–389.
-دهقان باغی، مهدیه. (۱۴۰۰). نقش اشتیاق معلم و احساس تعلق دانشآموزان در ابعاد درگیری تحصیلی، جهتگیری هدف یادگیری و سرزندگی تحصیلی در دانشآموزان پسر و دختر پایه ششم ابتدایی شهر یزد.
-رئوفی، محمدباقر، صداقت، کامران، حنائی، جلال، خدادادی، خداداد، نظری، مهدی، پوزش، شهین دخت، عسگری، علیرضا. (1386). عوامل فردی- خانوادگی مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی تبریز در سال تحصیلی (1383-84). مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، 29(4), 113–115.
-رحیمی، بهلول، کاظمی، نرجس، محمدپور، یوسف، رحمت نژاد، لیلی، جباری، نصراله. (1392). بررسی عوامل مؤثر بر افت تحصیلی از دیدگاه دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه سال 1390. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 11(8), 614–621.
-رحیمی پردنجانی، سجاد، حشمتی، هاشم، مقدم، زهرا. (1393). بررسی فراوانی و عوامل مؤثر در افت تحصیلی دانشجویان ساکن خوابگاه دانشکدههای پیراپزشکی و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال تحصیلی 1390-91. فصلنامه علمی دانشگاه علوم پزشکی تربتحیدریه، 2(1), 16–28.
-رضائیان، محسن، زارع بیدکی، محمد، باختر، مرضیه، افشارمنش، کیانوش. (1393). مقایسه مهارتهای تفکر انتقادی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در مقاطع مختلف تحصیلی در سال 1392. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 13(8), 715–724.
-رضایی، زینب، بردبار، مریم، زارع زردینی، فاطمه. (1401). رابطه معلم-دانش آموز و درگیری تحصیلی نوجوانان: نقش واسطهای احساس تعلق به مدرسه. رویش روانشناسی، 11(9), 45–56.
سلسبیلی، نادر، قاسمی، نرجس. (1384). عوامل مؤثر بر شکست تحصیلی: نگاهی دوباره به عوامل درونی و بیرونی. فصلنامه تعلیم و تربیت، 21(83), 25–59.
سیف، علیاکبر. (۱۴۰۱). کتاب روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش. انتشارات دوران.
-شمس، بهزاد، فرشیدفر، مصطفی، حسنزاده، اکبر. (1397). تأثیر مشاوره در بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان دارای افت تحصیلی. مجله ایرانی آموزش در پزشکی، 1(1), 36–41.
صالح اردستانی، سمیرا، خرمایی، فرهاد. (1397). رابطه بین حمایت والدین و تحصیل گریزی دانش آموزان: نقش واسطهای اهداف پیشرفت. نشریه آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی), 11(44), 145–167.
-صباغیان، زهرا. (1383). میزگرد ارزیابی ارتقای کیفیت آموزش عالی. تهران. انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
-صفدری ده چشمه، فرانک، دل آرام، معصومه، پروین، ندا، خیری، سلیمان، فروزنده، نسرین، کاظمیان، افسانه. (1386). عوامل مؤثر در پیشرفت تحصیلی دانشجویان ازنظر دانشجویان و اساتید دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در سال 1383. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، 9(3), 71–77.
-طالبی فر، معصومه، خامسان، احمد، خورشیدزاده، محسن، طالبزاده شوشتری، لیلا. (1399). عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان ارجاع شده به کمیسیون موارد خاص دانشگاه بیرجند. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 26(3), 24.
-طبرسا، غلامعلی، نعمتی، میترا. (1393). بررسی نقش مهارتآموزی بر تمایل به نوآوری، تسهیم دانش و عملکرد شغلی. مهارتآموزی، 2(8), 123–142.
-غیبی، شاه صنم، محمودلو، رحیم، موسوی واعظی، سید جواد، زهرا، ی. پور علی، رضا، کفیلی، مهناز. (1389). میزان افت تحصیلی و برخی عوامل زمینهساز آن در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، 7(2), 141–146.
-فدوی رودسری، آزاده، صالحی، کیوان، خدایی، ابراهیم، مقدم زاده، علی، جوادی پور، محمد. (1399). ادراک دانشجویان و مدرسین از تحصیلات دانشگاهی و ارائه راهکار برای پیشگیری از افت تحصیلی دانشجویان. مجله راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 13(6), 639–649.
-فرحناز، کمالی؛ رضایی، پروین. (1399). افت تحصیلی در دانشجویان پزشکی بهعنوان عامل مؤثر در آینده سلامت جامعه. طب پیشگیری، 7(1), 73–79.
-فرزانه، حمیده. (۱۳۹۹). عوامل مرتبط با طلاق از دیدگاه متقاضیان طلاق در شهرستان محمودآباد. ۲۰ (۷۷), 239–262.
-قدم پور، عزت اله، میرزایی فر، داود، سبزیان، سعیده. (1393). بررسی رابطه بین درگیری تحصیلی و افت تحصیلی در دانش آموزان پسر و دختر سال اول دبیرستانهای شهر اصفهان (پیشبینی افت تحصیلی بر اساس درگیری تحصیلی). فصلنامه روانشناسی تربیتی، 10(34), 233–247.
-قویدل، صالح، درویشی، فاطمه. (1392). اثر توسعه انسانی بر افت تحصیلی دانش آموزان (مطالعه بین استانی در ایران). فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات اقتصادی کاربردی ایران، 2(8), 161–178.
-کاووسی، فیروز. (۱۳۹۹). بررسی عادات مطالعه و رابطه آن با انگیزش تحصیلی در دوران تعطیلی مدارس ناشی از ویروس کرونا. ششمیم همایش بینالمللی روانشناسی مدرسه.
-کرامتی، میسره، عمادیان، سیده علیا. (1395). رابطه رشد اخلاقی، اعتیاد به پیامک و افت تحصیلی دانش آموزان. فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 6(4), 111–126.
-کیالان، یونس. (۱۳۹۸). بررسی رابطه ابعاد سبکهای تفکر، انگیزش تحصیلی و عادات مطالعه با اهمالکاری تحصیلی در دانشآموزان دختر و پسر مقطع اوا متوسطه شهر اهواز. ششمین کنفرانس بینالمللی دستاوردهای نوین پژوهشی در علوم اجتماعی و علوم تربیتی و روانشناسی.
-لولویی، مهشید، حقدوست، علیاکبر، بذرافشان، اعظم، اخوتی، مریم، مختاری، علیمحمد، زارع، مرتضی. (1395). عوامل مؤثر در افت تحصیلی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی کرمان؛ یک مطالعه مورد شاهدی. گامهای توسعه در آموزش پزشکی، 13(5), 505–514.
-مجتهدی، زهرا. (1395). بررسی رابطه بین شیوه فعلی گزینش دانشجو و موفقیت در دانشگاه. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 2(1), 123–145.
-معین فر، راضیه، غضنفری، احمد، کیانی، فریبا. (1397). اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت بر سرسختی تحصیلی دانش آموزان دختر وابسته به تلفن همراه در شهرکرد. فصلنامه علمی دانش انتظامی چهارمحال و بختیاری، 6(23), 1–16.
-ملتفت، قوام، تقوایی نیا، علی، ایول، ابوذر. (1398). بررسی رابطه ادراک از کلاس و درگیری تحصیلی به واسطه انگیزش تحصیلی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 11(2), 115–134.
-ملکی، حسن. (1397). مبانی برنامهریزی درسی آموزش متوسطه.
-ملکی نیا، حمید، خالقی ثمرین، عادل، کلهرنیا گلکار، مریم، جاهطلب ضیابری، مهشید. (1395). نقش عوامل فردی، خانوادگی و آموزشی بر افت تحصیلی دانش آموزان. پژوهشنامه روانشناسی عدالت، 1(1), 131–146.
-مهدی، رضا. (1394). جایگاه مهارتآموزی در دانشگاههای نسل سوم. نشریه مهارتآموزی، 4(14), 103–117.
-مینائیان، محمد، مشهدی اکبر بوجار، مریم، آقاعبداللهیان، سحر، باقری، محمد. (1400). عوامل مؤثر در افت تحصیلی دانشجویان داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. 3(3), 74–168.
-نظری، رقیه، شریف نیا، سید حمید. (1389). علل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان پرستاری. مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، 12(1), 90–94.
-هزاوه ای، سید محمدمهدی، فتحی، یداله، شمشیری، مهری. (1385). بررسی برخی علل مشروطی از دید دانشجویان علوم پزشکی همدان در سال تحصیلی 81-1380. نشریه گامهای توسعه در آموزش پزشکی، 3(1), 33–42.
-یوسفی افراشته، مجید. (1397). رابطه بین سنجش تکوینی با اشتیاق تحصیلی و استفاده از راهبردهای فراشناختی در دانشجویان علوم پزشکی. نشریه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 11(6), 1147–1152.
References
Ahmed, J. U., Chowdhury, M. H. K., Rahman, S., Talukder, A. K. M. M. H. (2014). Academic probation: An empirical study of private university students. Research in Education, 92(1), 1–17.
Ajjawi, R., Boud, D., Zacharias, N., Dracup, M., & Bennett, S. (2019). How do students adapt in response to academic failure? Student Success, 10(3), 84–91.
Ajjawi, R., Dracup, M., Zacharias, N., Bennett, S., & Boud, D. (2020). Persisting students’ explanations of and emotional responses to academic failure. Higher Education Research & Development, 39(2), 185–199.
Assor, A. (2012). Allowing choice and nurturing an inner compass: Educational practices supporting students’ need for autonomy. In Handbook of research on student engagement (pp. 421–439). Springer.
Baker, J. A. (1999). Teacher-student interaction in urban at-risk classrooms: Differential behavior, relationship quality, and student satisfaction with school. The Elementary School Journal, 100(1), 57–70.
Belmonte, A., Bove, V., D’Inverno, G., & Modica, M. (2020). School infrastructure spending and educational outcomes: Evidence from the 2012 earthquake in Northern Italy. Economics of Education Review, 75, 101951.
Bulent, A., Hakan, K., & Aydin, B. (2015). An analysis of undergraduates’ study skills. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 197, 1355–1362.
Enomoto, K. (2012). A study skills action plan: Integrating self-regulated learning in a diverse higher education context. Bridging Transcultural Divides: Asian Languages and Cultures in Global Higher Education, 101–130.
Fernandez-Rio, J., Cecchini, J. A., Méndez-Gimenez, A., Mendez-Alonso, D., & Prieto, J. A. (2017). Self-regulation, cooperative learning, and academic self-efficacy: Interactions to prevent school failure. Frontiers in Psychology, 8, 239947.
Fomba, B. K., Talla, D. N. D. F., & Ningaye, P. (2023). Institutional quality and education quality in developing countries: Effects and transmission channels. Journal of the Knowledge Economy, 14(1), 86–115.
Fortin, L., Marcotte, D., Potvin, P., Royer, É., & Joly, J. (2006). Typology of students at risk of dropping out of school: Description by personal, family and school factors. European Journal of Psychology of Education, 21, 363–383.
Fredricks, J. A., Blumenfeld, P. C., & Paris, A. H. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research, 74(1), 59–109.
Frye, M. (2012). Bright futures in Malawi’s new dawn: Educational aspirations as assertions of identity. American Journal of Sociology, 117(6), 1565–1624.
Golby, J., & Sheard, M. (2004). Mental toughness and hardiness at different levels of rugby league. Personality and Individual Differences, 37(5), 933–942.
Green, G., DeFosset, A., & Kuo, T. (2019). Residential mobility among elementary school students in Los Angeles County and early school experiences: Opportunities for early intervention to prevent absenteeism and academic failure. Frontiers in Psychology, 10, 481-447.
Haque, A., Fernando, M., & Caputi, P. (2021). Responsible leadership and employee outcomes: a systematic literature review, integration and propositions. Asia-Pacific Journal of Business Administration, 13(3), 383–408.
Lewis, R., Romi, S., Qui, X., & Katz, Y. J. (2005). Teachers’ classroom discipline and student misbehavior in Australia, China and Israel. Teaching and Teacher Education, 21(6), 729–741.
López-Bárcena, J., González-de Cossío Ortiz, M., Ávila-Martínez, I., & Teos-Aguilar, O. (2009). Condicionantes epidemiológicos de salud y su relación con rendimiento escolar en el primer año de la carrera de medicina. Estudio de dos generaciones. Gaceta Médica de México, 145(2), 81–90.
McFarland, L. A. (2012). Exploring the historical origins of school psychology faculty. St. John’s University (New York).
McGrath, K. F., & Van Bergen, P. (2015). Who, when, why and to what end? Students at risk of negative student–teacher relationships and their outcomes. Educational Research Review, 14, 1–17.
Needham, B. L., Crosnoe, R., & Muller, C. (2004). Academic failure in secondary school: The inter-related role of health problems and educational context. Social Problems, 51(4), 569–586.
Newcomb, A. F., Bukowski, W. M., & Pattee, L. (1993). Children’s peer relations: a metaanalytic review of popular, rejected, neglected, controversial, and average sociometric status. Psychological Bulletin, 113(1), 99.
Reed, E. J. (2012). An examination of the educational aspirations parents have for their children. The University of Iowa.
Shaikh, G. M., Khan, R., Khan, R., & Yasmeen, R. (2020). Perception of students and teachers regarding academic failure of undergraduate medical students in Lahore, Pakistan: a Qualitative Exploratory Investigation. Gomal Journal of Medical Sciences, 18(2), 54–58.
Smith, D., Ortiz, N. A., Blake, J. J., Marchbanks, M., Unni, A., & Peguero, A. A. (2021). Tipping point: Effect of the number of in-school suspensions on academic failure. Contemporary School Psychology, 25, 466–475.
Townsend, L., Flisher, A. J., & King, G. (2007). A systematic review of the relationship between high school dropout and substance use. Clinical Child and Family Psychology Review, 10, 295–317.
Vidyasthali, T., & Khan, M. A. K. M. (2017). Academic stress, academic motivation and its relationship with academic performance of university students. International Journal of Scientific Research, 6(5), 1-5.
Walsh, K. A. (2008). The relationship among mathematics anxiety, beliefs about mathematics, mathematics self-efficacy, and mathematics performance in associate degree nursing students. Nursing Education Perspectives, 29(4), 226–229.
Watkins, D. (2000). The nature of self-conception: Findings of a cross-cultural research program. Self-Concept Theory, Research and Practice: Advances for the New Millennium: Collected Papers of the Inaugural Selfconcept Enhancement and Learning Facilitation (SELF) Research Centre International Conference, 108–117.
Wernersbach, B. M., Crowley, S. L., Bates, S. C., & Rosenthal, C. (2014). Study skills course impact on academic self-efficacy. Journal of Developmental Education, 14–33.
Widyastuti, T., Kurniawan, A., & Chandra, N. P. (2017). Coping Strategies on Students After Experiencing Academic Failure: An Indigenous Study in Javanese Context. Work Pap Ser, 3, 22–26.
Zheng, W., Yang, B., & McLean, G. N. (2010). Linking organizational culture, structure, strategy, and organizational effectiveness: Mediating role of knowledge management. Journal of Business Research, 63(7), 763–771. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 607 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 274 |
||