| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,466,254 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,953,027 |
فراتحلیل مطالعات انجام شده در مورد متغیرهای مرتبط با سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان بر اساس پژوهش های انجام شده در ایران | ||
| فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
| مقاله 2، دوره 21، شماره 77، مهر 1404، صفحه 37-61 اصل مقاله (1.77 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jep.2025.81466.4055 | ||
| نویسندگان | ||
| افشین افضلی* 1؛ ابوالقاسم یعقوبی2؛ خسرو رشید3؛ سید حسام موسوی3؛ محمدعارف پیله ورپور4 | ||
| 1دانشگاه بوعلی سینا همدان | ||
| 2استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
| 3گروه روانشناسی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی،دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
| 4کارشناسی ارشد گروه روان شناسی ،دانشکده اقتصاد، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. | ||
| چکیده | ||
| در سال های اخیر پژوهشگران زیادی به بررسی رابطه ی متغییر های مختلف با سرزندگی تحصیلی پرداخته اند. این پژوهش به تحلیل و بررسی فراتحلیلی رابطه ی متغیرهای مختلف با سرزندگی تحصیلی در دانشآموزان مقطع متوسطه دوم میپردازد. در این پژوهش از بین مقالاتی که از روش آماری همبستگی استفاده شده است،50 مقاله بر اساس عنوان و چکیده مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت ۱۶ مقاله با توجه به معیارهای کیفی و محتوایی به عنوان نمونه نهایی انتخاب شد و تحلیل دادههای مربوط به اندازه اثر، تعداد نمونه و متغیرهای تعدیل کننده از هر مقاله استخراج شد. برای ترکیب اندازه اثرها از مدل اثرات تصادفی استفاده شد و تفاوتهای بین مطالعات با آزمون Q و شاخص I² بررسی شد کنترل سوگیری سوگیری انتشار با استفاده از نمودارهای قیفی بررسی شد. آزمون اصلاح برازش دووال توئیدی در مدلهای اثرات ثابت و تصادفی نشان داد که سوگیری انتشار وجود ندارد. مقدار Q بهدستآمده در آزمون ناهمگنی مطالعات، حاکی از معنیداری آن در سطح 05/0بود؛ از این رو، فرضیه صفر با ۹۵ درصد اطمینان رد میشود و میتوان نتیجه گرفت که پژوهشهای انجامشده ناهمگون هستند. بر اساس نتایج فراتحلیل،متغیرهای سازماندهی کلاس ،تابآوری تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی و بهزیستی مدرسه ، بالاترین اندازه اثر را با متغیر سرزندگی تحصیلی دارند. این یافتهها نشاندهنده رابطه قوی میان این متغیرها و سرزندگی تحصیلی است.متغیرهای مؤلفه عاطفی، ارزش مدرسه، خردمندی و جو عاطفی خانواده ،کمترین اندازه اثر را نسبت به متغیر سرزندگی تحصیلی دارند. این امر بیانگر رابطه ضعیف میان این متغیرها و سرزندگی تحصیلی است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| سر زندگی تحصیلی؛ فراتحلیل؛ اندازه اثر؛ دانش آموزان | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 539 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 295 |
||