| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,457,047 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,951,747 |
تبیین شادکامی در مدارس بر اساس کیفیت رابطه معلم- دانشآموز و پیوند با مدرسه با نقش واسطهای شایستگی هیجانی | ||
| فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
| مقاله 6، دوره 21، شماره 77، مهر 1404، صفحه 165-189 اصل مقاله (1.84 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jep.2025.84166.4137 | ||
| نویسندگان | ||
| لیلا حیدریانی* 1؛ مهدی برزگربفرویی2؛ امین یوسف وند3 | ||
| 1استادیار، دانشگاه جامع انقلاب اسلامی، تهران، ایران | ||
| 2دکتری، روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران | ||
| 3دانشجوی دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| هدف اصلی مطالعه حاضر تبیین شادکامی در مدارس بر اساس کیفیت رابطه معلم- دانشآموز و پیوند با مدرسه با نقش واسطهای شایستگی هیجانی بود. روش پژوهش، همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان متوسطه دوم شهرستان میبد در سال تحصیلی 1404-1403 بود. حجم نمونه مورد نیاز تعداد 276 نفر برای پاسخگویی به پرسشنامهها به روش نمونهگیری خوشهای تک مرحلهای شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامههای فرم تجدید نظرشده ارتباط معلم دانشآموز، پیوند با مدرسه، شادکامی و شایستگی هیجانی بود. برای تحلیل دادهها از روش مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است و کیفیت رابطه معلم – دانشآموز و پیوند با مدرسه اثر مستقیم بر شادکامی دانشآموزان دارند. کیفیت رابطه معلم – دانشآموز و پیوند با مدرسه از طریق شایستگی هیجانی بر شادکامی دانشآموزان تأثیر معنادار دارند. بنابراین، با توجه به نتایج مطالعه حاضر پیشنهاد میشود که به منظور تقویت و بهبود شادکامی دانشآموزان توجه به بهبود کیفیت رابطه معلم دانشآموز، پیوند با مدرسه و شایستگی هیجانی دانشآموزان توجه گردد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| رابطه معلم- دانشآموز؛ پیوند با مدرسه؛ شادکامی؛ شایستگی هیجانی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 341 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 185 |
||