| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,212 |
| تعداد مقالات | 18,011 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,473,352 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,953,581 |
مدل علّی اشتیاق تحصیلی دانش آموزان: نقش انسجام کلاسی با نقش واسطهای رضایت تحصیلی | ||
| فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
| مقاله 9، دوره 21، شماره 77، مهر 1404، صفحه 237-267 اصل مقاله (1.8 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jep.2025.84814.4155 | ||
| نویسندگان | ||
| سید علیرضا قاسمی1؛ نگین نیک بین* 2؛ سید مصطفی صفاری3؛ مینو میری4 | ||
| 1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
| 2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | ||
| 3دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
| 4استادیار گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر، تدوین یک مدل علّی برای اشتیاق تحصیلی دانشآموزان بر اساس انسجام کلاسی، با نقش واسطهای رضایت تحصیلی بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان مقطع ابتدایی استان خراسان جنوبی بود. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، نمونهای متشکل از ۳۵۰ دانشآموز از شهرستان درمیان انتخاب شد. دادهها از طریق پرسشنامه انسجام کلاسی، مقیاس رضایت تحصیلی و مقیاس اشتیاق تحصیلی گردآوری شد. تحلیل دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری از طریق نرمافزارهای SPSS.27 و AMOS.24 انجام گرفت. یافتهها نشان داد که مدل پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار است. نتایج بیانگر آن بود که انسجام کلاسی تأثیر مستقیم و معناداری بر اشتیاق تحصیلی دارد. علاوه بر این، رضایت تحصیلی نقش واسطهای معناداری در رابطه بین انسجام کلاسی و اشتیاق تحصیلی ایفا کرد. این یافتهها بر اهمیت ایجاد محیطهای کلاسی منسجم و حمایتی در جهت افزایش اشتیاق و رضایت تحصیلی دانشآموزان تأکید دارند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اشتیاق تحصیلی؛ انسجام کلاسی؛ رضایت تحصیلی؛ مدلیابی معادلات ساختاری؛ دانشآموزان ابتدایی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 397 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 265 |
||