| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,456,839 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,951,744 |
ادراک دانش آموزان دوره دوم متوسطه از آموزش ریاضی در ایران | ||
| فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
| مقاله 1، دوره 21، شماره 77، مهر 1404، صفحه 7-35 اصل مقاله (1.66 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jep.2025.85438.4176 | ||
| نویسندگان | ||
| پروانه محمودیان1؛ علیرضا صادقی* 2؛ زهرا رحیمی3؛ محمد نیرو4 | ||
| 1دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، گروه مطالعات برنامه درسی، دانشگاه علوم تحقیقات، تهران، ایران. | ||
| 2عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| 3استادیار گروه آموزش و پرورش، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| 4استادیارگروه علوم تربیتی، دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تبیین درک دانش آموزان دوره دوم متوسطه در ایران از آموزش ریاضی انجام شده است. این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از روش مصاحبه پدیدار شناسی و به شکل نیمه ساختاریافته، تا رسیدن به اشباع نظری صورت پذیرفته است. میدان پژوهش، متشکل از دانش آموزان دوره دوم متوسطه ایران، که از میان آنها ده نفر به عنوان مشارکت کنندگان پژوهش به روش نمونهگیری هدفمند و از نوع معیارمدار انتخاب گردید و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش موستاکاس انجام پذیرفته است. پس از تجزیه و تحلیل دادها331 مفهوم، 61 مضمون و 31 کد توصیفی و در نهایت برای چهار سوال مطرح شده 11 کد ساختاری استخراج شده است.کدهای ساختاری استخراج شده عبارتند از: درک با توجه به ماهیت ریاضی؛ درک با نگاه به معلم؛ درک با توجه به دیدگاهشان به کتاب؛ درک با نگاه به کنکور؛ ارزشها در ویژگی های معلم؛ ارزشها در ویژگی های دانش اموز؛ ارزشها درمسئولیتهای وزارت خانه؛ نحوه تدریس ( توانمندی در تدریس )؛ ارزشیابی و حل تمرین (رعایت حقوق دانش اموز و تسلط بر تمرینها )؛ رفتار معلم ( معلم حرفه ای )؛ رفتاردانش اموزان ( اخلاق مداری دانش اموزان ) | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش ریاضی؛ فرهنگ رشته ای؛ ارزشها درتدریس؛ شیوه تدریس؛ تعامل | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 518 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 453 |
||