| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,460,206 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,952,166 |
اثر بخشی بازی درمانی شناختی- رفتاری بر مولفههای کارکردهایاجرایی کودکان دارای اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی | ||
| فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
| مقاله 3، دوره 21، شماره 77، مهر 1404، صفحه 63-101 اصل مقاله (1.83 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jep.2025.86969.4217 | ||
| نویسندگان | ||
| معصومه حسنی عبد1؛ زهرا نقش* 2؛ حامد مصلحی3 | ||
| 1کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
| 2دانشیار، گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
| 3استادیار، گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| کارکردهایاجرایی مفهومی جامع است که به فرآیندهای مدیریتی ذهن ارتباط دارد و نقش اساسی در کنترل زیستی، شناختی و هیجانی ایفا میکند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر بخشی بازیدرمانی شناختی-رفتاری بر مولفههای کارکردهایاجرایی کودکان دارای اختلال نقصتوجه بیشفعالی است. این پژوهش، بهصورت نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه کنترل انجام شد. در این مطالعه، 22 پسر مبتلا به اختلال نقصتوجه-بیشفعالی در بازه سنی 7 تا 12 سال بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش در ده جلسهی 45 دقیقهای تحت مداخله بازیدرمانی شناختی-رفتاری قرار گرفتند، درحالیکه گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. در ابتدای پژوهش، تعداد شرکتکنندگان در هر گروه، 11 نفر بود؛ اما بر اساس معیارهای خروج تعیینشده، 2 نفر از آنها حذف شدند و نهایتاً تعداد افراد در هر گروه به 10 نفر کاهش یافت. برای سنجش بازداریپاسخ و توجهپایدار از نرمافزار IVA2 و انعطافپذیریشناختی از نرمافزار آزمون کارتهای ویسکانسین استفاده شد. با توجه به بالاتر بودن میانگین نمرات گروه آزمایش در مرحلۀ پس آزمون و نتایج ازمونهای مانکوا و سپس انکوا برای هر یک از مولفههای کارکردهای اجرایی ذکر شده، چنین نتیجه میشود که بازیدرمانی شناختی-رفتاری بر توجه پایدار، بازداریپاسخ و انعطافپذیریشناختی کودکان دارای نقصتوجه بیش فعالی موثر بود. بازی درمانی شناختیرفتاری، با آموزش مدیریت و تغییر استراتژیهای حل مسئله، انعطافپذیری شناختی را افزایش میدهد. همچنین، بازی درمانی شناختی-رفتاری از طریق فعالیتهای هدفمند به بهبود توجه پایدارکمک میکند. با بهکارگیری این مداخله، کودکان دارای اختلال نقصتوجه- بیشفعالی کنترل بیشتر بر رفتارها و تقویت عادات مثبت را میآموزند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| بازیدرمانی شناختی-رفتاری؛ انعطافپذیریشناختی؛ توجه پایدار؛ بازداریپاسخ؛ اختلال نارسایی توجه-بیش فعالی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 808 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 382 |
||