| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,224 |
| تعداد مقالات | 18,148 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,931,205 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,008,490 |
فرصت های بهره گیری از هوش مصنوعی در آموزش عالی | ||
| فناوری های آموزشی در یادگیری | ||
| مقاله 3، دوره 8، شماره 28، تیر 1404، صفحه 59-92 اصل مقاله (1.76 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jti.2025.81279.1494 | ||
| نویسندگان | ||
| خیرالنساء رمضان زاده* ؛ محمد علی رستمی نژاد | ||
| گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف این تحقیق، مطالعه نظاممند فرصتهای بهرهگیری از هوش مصنوعی در آموزش عالی است. رویکرد پژوهش از نوع کیفی با استفاده از راهبرد شش مرحلهای سنتزپژوهی روبرتس است. برای یافتن فرصتهای بهرهگیری از هوش مصنوعی در آموزش عالی، پژوهشهای اخیر با روشی نظاممند انتخاب شدهاند. جامعه موردمطالعه، تحقیقات انجامشده شامل 659 مطالعه است که طی واکاوی محتوایی، دستهبندی و غربالگری انجام گرفته و در حدود 33 پژوهش واجد شرایط و معیارهای مدنظر، بهصورت هدفمند انتخابشده، کدگذاری و طبقهبندی با استفاده از نرمافزار مکس کیودا 2020، صورت گرفته و مقولات و مضامین اصلی استخراج شدند. با استفاده از تحلیل محتوا، 24 مقوله و 5 مضمون استخراج شدند، که عبارتاند از: بهبود فرآیند یادگیری و آموزش؛ بهرهوری و کارایی در آموزش؛ جبران منابع و کمبودهای موجود در سیستم آموزشی؛ دستیار استاد؛ همیار دانشجو. با توجه به یافتهها، هوش مصنوعی قادر به بهبود و تسهیل سیستم آموزش عالی بوده و ضمن ایجاد بهرهوری و تسهیلگری برای استادان و دانشجویان، درنهایت منجر به نتایج یادگیری مؤثرتر و کیفیت آموزش عالی خواهد گردید. | ||
| کلیدواژهها | ||
| هوش مصنوعی؛ آموزش عالی؛ سنتزپژوهی؛ فرصت؛ بهرهگیری | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 342 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 167 |
||