| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,224 |
| تعداد مقالات | 18,166 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,938,202 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,010,797 |
پیشبینی پرخاشگری سایبری بر اساس نشخوار ذهنی در دانشجویان | ||
| فناوری های آموزشی در یادگیری | ||
| مقاله 4، دوره 8، شماره 28، تیر 1404، صفحه 93-110 اصل مقاله (1.36 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jti.2025.84609.1557 | ||
| نویسندگان | ||
| محمد سمعه1؛ علی رحمانی* 2 | ||
| 1کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده تعلیم و تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک. مرکزی، ایران | ||
| 2دکتری روانشناسی تربیتی. استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، مرکزی، ایران. | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش پیشبینی پرخاشگری سایبری بر اساس نشخوار فکری در دانشجویان بود. پژوهش حاضر مطالعهای توصیفی از نوع همبستگی و با اهداف کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک در تابستان سال 1403 بودند که بهصورت روش نمونهگیری تصادفی تعداد 150 انتخاب شدند و بهصورت آنلاین به پرسشنامههای پرخاشگری سایبری آلوارز گارسیا و همکاران (2015) و پرسشنامه نشخوار فکری باقرنژاد و همکاران (1388) پاسخ دادند. جهت تجزیهوتحلیل دادهها نیز از روش تحلیل ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد که با استفاده از نرمافزار آماری SPSS-26 انجام پذیرفت. نتایج نشان داد که بین پرخاشگری سایبری با نشخوار فکری (51/0 r-)، تنهایی (25/0 r-)، عجز (27/0 r-)، یاس (27/0 r-) و کاهش تحمل اجتماعی (21/0 r-) رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که تنها متغیرهای نشخوار فکری و تنهایی، متغیر پرخاشگری سایبری را بهطور معناداری پیشبینی میکند (05/0p<). با توجه به نتایج بهدستآمده میتوان گفت که با آموزش و افزایش توانمندی روانشناختی در افراد و همچنین کاهش نشخوار فکری در افراد میتوان از پرخاشگری سایبری پیشگیری کرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| پرخاشگری سایبری؛ نشخوار فکری؛ خشم | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 239 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 104 |
||