| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,941 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,038,115 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,807,301 |
تحلیل و بررسی احکام بودجه از منظر شفافیت (مورد مطالعه: شرکتهای دولتی) | ||
| مطالعات مدیریت خدمات عمومی | ||
| مقاله 4، دوره 2، شماره 5، مهر 1403، صفحه 119-162 اصل مقاله (702.02 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/spsa.2025.88838.1073 | ||
| نویسندگان | ||
| سید مجتبی هاشمی1؛ ملیحه ربیعی2؛ نیلوفر مظفری* 3؛ حسین جمور4 | ||
| 1پژوهشگر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، تهران، ایران | ||
| 2پژوهشگر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ،تهران، ایران | ||
| 3دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، پژوهشگر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، تهران، ایران | ||
| 4دانشجوی دکتری مدیریت سیاست گذاری بازرگانی، پژوهشگر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| شرکتهای دولتی در ایران، به دلیل سهم قابل توجهی که در منابع و مصارف بودجه عمومی دارند همواره در کانون توجه خطمشیگذاری مالی عمومی قرار داشتهاند. پژوهش حاضر با هدف تحلیل احکام بودجهای این شرکتها از منظر شفافیت، با اتکا به مدل چهار مؤلفهای (شامل: نظام تصمیمگیری، فرآیند اجرایی و مشارکتی، اطلاعات مالی، و رصد و نظارت بر عملکرد)، احکام مندرج در قوانین بودجه سنواتی ۱۴۰۲ (۴۹ حکم)، ۱۴۰۳ (۱۹ حکم) و ۱۴۰۴ (۱۸ حکم) را واکاوی کرده است. استراتژی پژوهش آمیخته اکتشافی است. در فاز کیفی، از روش تحلیل محتوا برای واکاوی احکام بودجهای استفاده شده است. در فاز کمی، یافتهها با توزیع پرسشنامه سهگزینهای در میان ۶۶ نفر از خبرگان بودجهای ارزیابی شدهاند. یافتهها نشان میدهد که احکام بودجهای شرکتهای دولتی از از شفافیت کافی برخوردار نیستند. بیشترین چالشها در مؤلفههای شفافیت در اطلاعات مالی و رصد و نظارت بر عملکرد مشاهده شده است؛ به عنوان مثال، در ۱۵ حکم از قانون بودجه ۱۴۰۲، مؤلفه نظارت و ضمانت اجرا غایب است. قانون بودجه ۱۴۰۳ بیشترین سهم را در احکام تقریباً شفاف داشته، در حالی که قانون بودجه ۱۴۰۴ برخی از احکام در این سال کاملاً غیرشفاف یا فاقد شفافیت کافی هستند. برای ارتقای شفافیت، پنج گویهی سیاستی را پیشنهاد میگردد: ۱. الزام به افشای عمومی اطلاعات مالی و اجرایی، ۲. تدوین ضوابط اجرایی روشن، ۳. نهادینهسازی نظام گزارشدهی منظم، ۴. بازطراحی سازوکارهای مالی شفاف و ۵. تقویت نقش نظارتی از طریق اتصال سامانهای. این اصلاحات برای بهبود حکمرانی مالی و افزایش پاسخگویی در این بخش حائز اهمیت است. | ||
| مراجع | ||
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 211 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 70 |
||