| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,457,340 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,951,756 |
کار و آموزش توأمان: تجربه مدرسه صبح رویش در آموزش کودکان کار | ||
| پژوهشنامه مددکاری اجتماعی | ||
| مقاله 6، دوره 11، شماره 41، مهر 1403، صفحه 237-284 اصل مقاله (526.89 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/rjsw.2025.84084.799 | ||
| نویسندگان | ||
| افسانه کمالی* 1؛ مرضیه موسوی2؛ سمانه پرویز3 | ||
| 1دانشگاه الزهرا | ||
| 2گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. | ||
| 3دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف بررسی آموزش کودکان کار شهر تهران، به بررسی چهار محور اصلی شامل شناخت نیازهای آموزشی کودکان کار، آموزشهای دریافتی، راهبردهایی که این کودکان برای تأمین نیازهای آموزشی خود بهکار میگیرند و در نهایت پیامد این آموزشها پرداخته است. جامعه پژوهش گروهی از کودکان کار شهر تهران بودند که در زمان مصاحبه بین سنین 11 تا 15 سال داشتند و از آموزشهای مدرسهای ویژه کودکان کار بهره میگرفتند. با استفاده از نمونهگیری هدفمند، بیست نفر از این کودکان انتخاب شدند ولی یافتهها بر اساس گفتگوهای 7 نفر از آنان که کامل بود، تنظیم شد. دادههای پژوهش به کمک ابزار مصاحبه گردآوری شدند. روش مطالعه، نظریه مبنایی است. یافتهها نشاندهنده این است که نیازهای آموزشی کودکان تا حدود زیادی و نه به طور کامل، توسط خدمات و آموزشهای مدرسه ویژه برآورده شدهاند. در کل انواع راهبردهای کودکان برای تأمین نیازهای آموزشی خود را میتوان در چهار دسته فردی، خانوادگی، حرفهای و عمومی جای داد. از دیگر نتایج پژوهش میتوان به پیامدهای چهارگانه آموزشی، بهبود مهارتهای زندگی، اجتماعی و کاری اشاره کرد. تجربه موفق مدرسه رویش در جذب این دسته از کودکان کار و خروج آنان از تله رهاشدگی را میتوان در سطح کلی کشور بهعنوان سیاستی اجتماعی بهکار گرفت. | ||
| کلیدواژهها | ||
| "آموزش"؛ "کودکان کار"؛ "مهارت زندگی"؛ "مهارت شغلی" | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 266 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 10 |
||