| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,457,152 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,951,748 |
بررسی تاثیر انطباق پذیری مسیر شغلی بر اضطراب شغلی با توجه به نقش میانجی چشم انداز زمانی آینده | ||
| فرهنگ مشاوره و روان درمانی | ||
| دوره 16، شماره 64، دی 1404، صفحه 219-245 اصل مقاله (1.32 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی - پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qccpc.2025.78569.3279 | ||
| نویسندگان | ||
| مریم شه شناس* 1؛ الهه محمدی خوجین1؛ نوشین پردلان2 | ||
| 1دانش آموخته کارشناسی ارشد مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران | ||
| 2استادیار گروه مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران | ||
| چکیده | ||
| چکیده هدف از این مطالعه بررسی تاثیر انطباق پذیری مسیر شغلی بر اضطراب شغلی با توجه به نقش میانجی چشمانداز زمانی آینده بود . پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است. روش براساس ماهیت و روش اجرا، توصیفی-همبستگی و با توجه به مطالعه تاثیر متغیرها به نوعی از شیوه علی بود. جامعه آماری این تحقیق 960 نفر از پرستاران و کادر درمان بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی لاله در شهرک غرب تهران بوده است. محاسبه تعداد نمونه آماری با توجه به فرمول کوکران، تعداد اعضای نمونه آماری 274 نفر انتخاب شدند. روش نمونه گیری تصادفی ساده و گردآوری اطلاعات از دو روش اسنادی و میدانی استفاده شد. پرسشنامههای تحقیق شامل انطباق پذیری شغلی ساویکاس و پورفلی (2012)، چشم انداز شغلی آینده زیمباردو و بوید (1999) و اضطراب شغلی موسسه سلامت و ایمنی انگلستان (HSE) بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار ایموس استفاده شد. یافتههای پژوهش حاکی از این بود که انطباقپذیری شغلی بر اضطراب شغلی تاثیر منفی و بر چشم انداز زمانی آینده تاثیر مثبت و معناداری دارد. انطباق پذیری شغلی تاثیری منفی بر اضطراب شغلی داشته و چشمانداز زمانی آینده بر این رابطه اثر منفی و اثر میانجی معکوسی دارد؛ این طور میتوان نتیجه گرفت که جنبههای خاصی از منابع سازگاری شغلی میتواند ادراک مثبت از آینده را افزایش دهد و پیامدهای عاطفی منفی را کاهش دهد و هر دو ممکن است بر رفتارهای مرتبط با شغل تأثیر بگذارند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| انطباق پذیری مسیر شغلی؛ اضطراب شغلی؛ چشمانداز زمانی آینده | ||
| مراجع | ||
|
اردلان، محمدرضا؛ عرفانی زاده، فریبرز. (1396). رابطه بین نگرش نسبت به تغییر سازمانی و استرس شغلی؛ آزمون نقش میانجی. تعهد سازمانی مدیریت تحول، 9(1)، 1-23.. doi: 10.22067/pmt.v9i1.5351.
تقی لو، صادق و لطیفی، حمیده. (1395). نقش واسطهای امیدواری در رابطه بین چشمانداز زمان و آشفتگی روانشناختی. اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی (اندیشه و رفتار)، 10(39)، 67-76. https://sid.ir/paper/172273/fa
سلیمانی، اسماعیل، امیری منش، مرضیه. (1403). اثربخشی درمان چشمانداز زمان بر علائم اضطراب و نشخوار فکری مشترک دختران نوجوان دارای نارضایتی از بدن. دستاوردهای روانشناختی، 28(2)،3-5 DOI: 10.22055/PSY.2024.46727.3251.
صالحی، ر.، عابدی، م.، باغبان، ا؛ و نیلفروشان، پ. (1392)، بررسی ساختار عاملی، اعتبار و روایی مقیاس انطباقپذیری مسیر شغلی. فصلنامۀ اندازهگیری تربیتی، 16(4)، 49-66.doi: 10.48308/JCOC.2023.103256.
قبادپور، سیمین. جعفری، نسرین و جودکی، الهه. (1399). نقش استرسهای شغلی و تعارض خانواده و کار در انطباقپذیری خانوادهها. ششمین کنفرانس سراسری دانش و فناوری علوم تربیتی مطالعات اجتماعی و روانشناسی ایران، تهران. 10(6)، 1-11. https://civilica.com/doc/1117078
هارگریوز، جرارد. (1386). مدیریت استرس، تهران: نشر مهربان. چاپ دوم.
هزاوهای، سید محمدمهدی. حسینی، زهرا. معینی، بابک. مقیم بیگی، عباس. (1392). استرس شغلی و نحوه مقابله با آن در پرستاران بیمارستانهای شهر همدان بر اساس الگوی سپید. فصلنامه افق دانش، 18 (2)، 78-87. URL: http://imtj.gmu.ac.ir/article-1-950-fa.html
References
Blustein, D. L., Kozan, S., Connors-Kellgren, A., & Rand, B. (2014). Social class and career intervention. In P. Hartung, M. L. Savickas, & W. B. Walsh (Eds.), The APA handbook of career intervention (Vol. 1, pp. 55-59). https://doi.org/10.1037/14438-014
Boo, S., Wang, C., & Kim, A. (2021). Career adaptability, future time perspective, and career anxiety among undergraduate students: A cross-national comparison. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 29, 300–313. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2016.09.002
Carstensen, L. L. (2006). The influence of a sense of time on human development. Science, 312(7), 1913–1915. https://doi.org/10.1126/science.1127488
Creed, P. A., Hood, M., Praskova, A., & Makransky, G. (2016). The career distress scale. Journal of Career Assessment, 24(4), 732–746. https://doi.org/10.1177/1069072715616126
Diaconu, L. R., Teporedei, A. M., Labar, A. V., & Mairean, C. (2024). University students’ future time perspective and career adaptability: The mediating role of grit. The Career Development Quarterly, 72(2), 121-134. https://doi.org/10.1002/cdq.12348
Fasbender, U., Wöhrmann, A. M., Wang, M., & Klehe, U.-C. (2019). Is the future still open? The mediating role of occupational future time perspective in the effects of career adaptability and aging experience on late career planning. Journal of Vocational Behavior, 111, 24–38. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2018.10.006
Gadassi, R., Gati, I., & Wagman-Rolnick, H. (2013). The adaptability of career decision-making profiles: Associations with self-efficacy, emotional difficulties, and decision status. Journal of Career Development, 40(6), 490–507. https://doi.org/10.1177/0894845312470027
Gao, L., & Li, Y. (2025). Career adaptability and graduates’ mental health: The mediating role of occupational future time perspective in higher education in China. BMC Psychology, 13(158). https://doi.org/10.1186/s40359-025-02433-5
Glavin, K. (2015). Measuring and assessing career maturity and adaptability. In APA handbook of career intervention (Vol. 2, pp. 183-192). https://doi.org/10.1037/14439-014
Guan, Y., Zhuang, M., Cai, Z., Ding, Y., Wang, Y., & Huang, Z. (2017). Modeling dynamics in career construction: Reciprocal relationship between future work self and career exploration. Journal of Vocational Behavior, 101, 21–31. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2017.04.003
Hao, F., & Xu, X. (2025). The role of psychological resilience and career adaptability in the relationship between perceived stress and mental health. Journal of Psychology in Africa, 35(1), 151-157. https://doi.org/10.32604/jpa.2025.065786
Hershi, A. (2009). Career development in adolescence: Multiple predictors and effects on sense of power and life satisfaction. Journal of Vocational Behavior, 45(5), 145-155. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2009.01.002
Hirschi, A., & Valero, D. (2015). Career adaptability profiles and their relationship to adaptivity and adapting. Journal of Vocational Behavior, 88, 220–229. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2015.03.010
Ho, H. C. Y., & Yeung, D. Y. (2016). Effects of occupational future time perspective on managing stressful work situations. International Journal of Psychology, 51(4), 261–268. https://doi.org/10.1002/cdq.12175
Husman, J., & Lens, W. (1999). The role of the future in student motivation. Educational Psychologist, 34(2), 113–125. https://doi.org/10.1207/s15326985ep3402_4
Jia, Y., Hou, Z.-J., Zhang, H., & Xiao, Y. (2020). Future time perspective, career adaptability, anxiety, and career decision-making difficulty: Exploring mediations and moderations. Journal of Career Development, 66(8), 1–15. https://doi.org/10.1177/089484532094192
Johnston, C. S., Luciano, E. C., Maggiori, C., Ruch, W., & Rossier, J. (2013). Validation of the German version of the career adapt-abilities scale and its relation to orientations to happiness and work stress. Journal of Vocational Behavior, 83(3), 295–304. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2013.06.002
Lang, F. R., & Carstensen, L. L. (2002). Time counts: Future time perspective, goals, and social relationships. Psychology and Aging, 17(1), 125–139. https://doi.org/10.1037/0882-7974.17.1.125
Mesler, R., & Capobianco, M. (2010). Psychological factors associated with job stress and occupational stress. Stress News, 13(4), 1-4. http://imtj.gmu.ac.ir/article-1-950-en.html
Rudolph, C. W., Lavigne, K. N., & Zacher, H. (2018). Career adaptability: A meta-analysis of relationships with measures of adaptivity, adapting responses, and adaptation results. Journal of Vocational Behavior, 98, 17–34. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2016.09.002
Savickas, M. L. (2005). The theory and practice of career construction. In S. D. Brown & R. W. Lent (Eds.), Career development and counseling: Putting theory and research to work (pp. 42–70).
Savickas, M. L., & Porfeli, E. J. (2012). Career adapt-abilities scale: Construction, reliability, and measurement equivalence across 13 countries. Journal of Vocational Behavior, 80(3), 661-673. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2012.01.011
Shin, Y. J., & Lee, J. Y. (2019). Self-focused attention and career anxiety: The mediating role of career adaptability. The Career Development Quarterly, 67(2), 110–125.
Sou, E. K. L., Yuen, M., & Chen, G. (2021). Development and validation of a Chinese five-factor short form of the career adapt-abilities scale. Journal of Career Assessment, 29(1), 129–147. https://doi.org/10.1177/106907272093515
Walker, T. L., & Tracey, T. J. G. (2012). The role of future time perspective in career decision-making. Journal of Vocational Behavior, 81(2), 150–158. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2012.06.002
Yang, X., Ge, C., Hu, B., Chi, T., & Wang, L. (2015). Relationship between quality of life and occupational stress among teachers. Public Health, 123(11), 750-755. https://doi.org/10.1016/j.puhe.2009.09.018
Yin, J., Jia, Z., Hou, Y., & Yitao. (2020). Future time perspective, career adaptability, anxiety, and career decision-making difficulty: Exploring mediations and moderations. Journal of Career Development, 49(2), 10-14. https://doi.org/10.1177/089484532094192
Zimbardo, P. G., & Boyd, J. N. (1999). Putting time in perspective: A valid, reliable individual-differences metric. Journal of Personality and Social Psychology, 77(6), 1271–1288. https://doi.org/10.1007/978-3-319-07368-2_2 | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 305 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 156 |
||