| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,456,814 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,951,744 |
فرصت ها و چالش های ربات های اجتماعی کمکی در اختلال طیف اتیسم: مروری نظام مند | ||
| فناوری های آموزشی در یادگیری | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 مهر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jti.2025.79952.1468 | ||
| نویسندگان | ||
| احمد احمدی* 1؛ اسماعیل زارعی زوارکی2؛ پرویز شریفی درآمدی3؛ حسن رشیدی4؛ علی دلاور5 | ||
| 1دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
| 2گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| 3استاد، گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
| 4گروه کامپیوتر، دانشکده آمار، ریاضی و رایانه، ، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| 5گروه سنجش و اندازه گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| ارزیابی وضعیت پیشرفت پژوهش در مورد اعتماد به رباتها و بررسی اینکه آیا پیشرفتهای روش شناختی اخیر میتواند به توسعه رباتهای قابل اعتماد کمک کند یا خیر ضروری است. این مطالعه حاصل 6 سال بررسی مطالعات در فاصله سال های 2018-2024 در زمینه تحقیقات ربات های اجتماعی در آموزش افراد دچار اختلال طیف اتیسم بود. کلید واژه های کاربردی مورد استفاده در این تحقیق شامل: «اختلال طیف اتیسم و ربات کمکی»، «اختلال طیف اتیسم و ربات مراقبت»، «اختلال طیف اتیسم و ربات اجتماعی» و « اختلال طیف اتیسم و تعامل انسان - ربات» بود که در پایگاه Scopus مورد جستجو قرار گرفت. در بررسی اولیه 502 سند شناسایی گردید که در گام اولیه غربالگری بر اساس دستورالعمل کیچنهام 121 مطالعه مرتبط حاصل شد؛ سرانجام در گام دوم غربالگری، با بررسی متن کامل اسناد مدنظر و ارزیابی این اسناد 30 سند وارد چرخه پردازش مطالعه شدند. تجزیه و تحلیل این اسناد حاکی از این بود که ربات های اجتماعی دارای مزایایی از جمله جذابیت، سادگی، قابلیت پیش بینی و انگیزشی بودن هستند. با این حال، وقتی صحبت از اعتماد به شرایط تعامل انسان و ربات در دنیای واقعی میشود، چالشها باقی میماند. چهار چالش اصلی شناسایی شده شامل اندازهگیری اعتماد، پل زدن رباتهای قابل اعتماد و اعتماد انسانی، مدلهای اعتماد غنی برای سناریوهای دنیای واقعی و ظاهر متفاوت ربات ها می باشد. بررسی میکنیم که چگونه پیشرفتهای اخیر در روانسنجی، سیستمهای قابل اعتماد، اخلاق رباتها و یادگیری عمیق میتواند راهحلی برای هر یک از این مسائل ارائه دهد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| کلیدواژه ها: اختلال طیف اتیسم؛ ربات های اجتماعی کمکی؛ فرصت ها؛ چالش ها؛ مرور نظام مند | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 481 |
||