| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,466,134 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,953,023 |
نگارش تأملی بهمثابه ابزار پردازش روانشناختی و یادگیری انتقادی در مواجهه با بحرانهای بشری: مطالعه موردی جنگ ۱۲روزه ایران و اسراییل | ||
| فرهنگ مشاوره و روان درمانی | ||
| مقاله 5، دوره 17، شماره 65، فروردین 1405، صفحه 119-142 اصل مقاله (1.16 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی - پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qccpc.2025.87867.3508 | ||
| نویسنده | ||
| صغری ابراهیمی قوام* | ||
| استاد گروه روان شناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| چکیده | ||
| این پژوهش با هدف واکاوی نقش نوشتار تأملی در پردازش روانشناختی و یادگیری انتقادی دانشجویان ایرانی در مواجهه با بحران بشری جنگ ۱۲روزه ایران و اسرائیل انجام شده است. با بهرهگیری از رویکرد پدیدارشناسی تفسیری (IPA)، تجربهی زیستهی ۱۴ دانشجوی مقاطع مختلف علوم انسانی و روانشناسی از طریق نوشتارهای تأملی تحلیل گردید. تحلیل دادهها منجر به شناسایی هشت مضمون اصلی شد که ابعاد هیجانی، شناختی، اجتماعی، معنایی و عملکردی مواجهه با جنگ را بازتاب میدهند. یافتهها نشان داد که نوشتار تأملی نقشی مؤثر در تخلیه هیجانی، معنابخشی به تجربه، نظمدهی ذهنی و بازسازی هویت پس از بحران ایفا کرده است. همچنین، ابعاد مختلف یادگیری انتقادی از جمله خودآگاهی وجودی، تحلیل اجتماعی، مسئولیتپذیری جمعی و بلوغ هیجانی در نوشتارها قابلردیابی بود. تفاوتهای فردی و فرهنگی مشارکتکنندگان، بهویژه در زمینه تحصیلات، جنسیت، تجربه زیسته و باورهای دینی، بر نوع واکنش و سطح تحلیل تأثیرگذار بودهاند. این مطالعه تأکید میکند که نوشتار تأملی میتواند ابزاری مؤثر برای مواجهه با بحرانهای انسانی، تقویت سلامت روانی و ارتقاء بینش انتقادی در محیطهای آموزشی باشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| نوشتار تأملی؛ پردازش روانشناختی؛ یادگیری انتقادی؛ بحرانهای بشری؛ جنگ | ||
| مراجع | ||
|
رضایی، سمیرا. (۱۳۹۸). «کاربرد نوشتار تأملی در آموزش حرفهای معلمان». نشریه مطالعات تربیتی.
طاهری، محمد. باقری، فاطمه و ملکی، هانیه. (۱۳۹۹). «تحلیل نقش نوشتار تأملی در رشد شناختی دانشجویان پرستاری». مجله آموزش علوم پزشکی.
میرزایی، نازنین. محمودی، سارا. (۱۴۰۰). «تأثیر نوشتار تأملی بر رشد اخلاق حرفهای دانشجویان». پژوهش در آموزش عالی.
جباری، مهدی. (۱۴۰۲). «نوشتار تأملی در مواجهه با بحران کرونا». فصلنامه آموزش و توسعه انسانی.
احمدی، مهدی، احمدیان، نسرین و طاهری، فاطمه. (۱۴۰۰). بررسی اثربخشی نوشتار تأملی در ارتقاء تفکر انتقادی دانشجویان علوم انسانی. فصلنامه پژوهش در برنامهریزی درسی، ۱۸ (۷۲)، ۵۹–۷۸.
جعفری، سارا. (۱۳۹۸). نوشتار خلاق و کاهش اضطراب امتحان در دانشجویان: مطالعه موردی. فصلنامه روانشناسی تربیتی ایران، ۱۵ (۲)، ۳۱–۴۴.
رحمانی، مریم و رضایی، سارا. (۱۳۹۷). تأثیر نوشتار تأملی بر افسردگی دانشجویان جدیدالورود. پژوهشهای روانشناسی بالینی، ۹ (۳)، ۲۱–۳۶.
صادقیان، نرگس و جعفرینیا، فاطمه. (۱۴۰۱). نوشتار بازتابی در آموزش مجازی و نقش آن در خودتنظیمی هیجانی دانشجویان. فصلنامه مطالعات آموزش مجازی، ۷ (۴)، ۶۵–۸۲.
ملکیان، سمیه و سادات حسینی، نرگس. (۱۴۰۰). تأثیر نوشتار بازتابی بر ارتقاء مهارتهای ارتباطی در دانشجویان پرستاری. پژوهشهای پرستاری، ۲۴ (۱)، ۲۸–۴۲.
یوسفی، رقیه و فراهانی، مهدی. (۱۳۹۹). تأثیر نوشتار خودبیانگر بر اضطراب امتحانی و انسجام هیجانی دانشجویان دختر. فصلنامه روانشناسی کاربردی، ۱۴ (۱)، ۴۹–۶۵.
References
Bolton, G. (2010). Reflective Practice: Writing and Professional Development. Sage Publications.
Creswell, J. W. (1998). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions. Sage Publications.
Smith, J. A., & Osborn, M. (2008). Interpretative phenomenological analysis. In J. A. Smith (Ed.), Qualitative psychology: A practical guide to research methods (2nd ed.). Sage.
Boltanski, L. (1999). Distant suffering: Morality, media and politics. Cambridge University Press.
Chouliaraki, L. (2006). The Spectatorship of Suffering. Sage.
Chouliaraki, L. (2013). The ironic spectator: Solidarity in the age of post-humanitarianism. Polity Press.
Davies, J., & Barnett, B. (2015). Constructing the meaning of conflict: A discursive analysis of written reflections in a peace education program. Peace and Conflict: Journal of Peace Psychology, 21(4), 589–602.
Frattaroli, J. (2006). Experimental disclosure and its moderators: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 132(6), 823–865.
Gray, R. (2023). Writing the self in crisis: Reflective narratives and trauma. Journal of Narrative Inquiry, 33(1), 25–42.
Gray, R. (2024). Reflective writing and identity reconstruction after collective trauma. Routledge.
King, L. A. (2001). The health benefits of writing about life goals. Personality and Social Psychology Bulletin, 27(7), 798–807.
Knobloch-Westerwick, S., Gong, Y., Hagner, A., & Kerbeykian, L. (2012). Tragedy viewers count their blessings: Feeling low on fiction leads to feeling high on life. Communication Research, 40(6), 747–766.
McAdams, D. P. (2001). The psychology of life stories. Review of General Psychology, 5(2), 100–122.
Mezirow, J. (1991). Transformative dimensions of adult learning. Jossey-Bass.
Moeller, S. D. (1999). Compassion fatigue: How the media sell disease, famine, war and death. Routledge.
Moon, J. A. (2004). A handbook of reflective and experiential learning: Theory and practice. RoutledgeFalmer.
Moon, J. A. (2013). Reflection and Employability. Routledge.
Park, C. L. (2010). Making sense of the meaning literature: An integrative review of meaning making and its effects on adjustment to stressful life events. Psychological Bulletin, 136(2), 257–301.
Pennebaker, J. W. (1997). Writing about emotional experiences as a therapeutic process. Psychological Science, 8(3), 162–166.
Peters, J. D. (2001). Witnessing. Media, Culture & Society, 23(6), 707–723.
Smyth, J. M. (1998). Written emotional expression: Effect sizes, outcome types, and moderating variables. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 66(1), 174–184.
Wilson, E. (2008). Psychological literacy and education in times of crisis. Palgrave Macmillan. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 149 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 14 |
||