| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,941 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,046,050 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,817,861 |
سنتز پژوهی شایستگی های معلمان برای کلاس معکوس | ||
| فناوری های آموزشی در یادگیری | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 آذر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jti.2025.83385.1533 | ||
| نویسندگان | ||
| بهاره بهالگردی* 1؛ مرتضی کرمی2؛ فرهاد سراجی3؛ محمود سعیدی رضوانی4 | ||
| 1دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی ،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ،دانشگاه فردوسی مشهد ، ایران | ||
| 2استاد مطالعات برنامه درسی و آموزش، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ،دانشگاه فردوسی مشهد ، | ||
| 3عضو استاد گروه روش ها و برنامه درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران | ||
| 4دانشیار مطالعات برنامه درسی و آموزش، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ،دانشگاه فردوسی مشهد ، ایران | ||
| چکیده | ||
| مقاله حاضر با هدف سنتز پژوهی شایستگی های معلمان برای کلاس معکوس شکل گرفت.داده ها بر اساس روش کیفی از نوع سنتز پژوهی جمع آوری شد. انتخاب مقالات بر مبنای واژه های کلیدی بر اساس ساختار روبرتس انجام و تعداد 44 مقاله خارجی بر اساس پایش موضوعی، اشباع نظری و بصورت هدفمند انتخاب و وارد تحلیل شدند. یافته ها نشان داد شایستگی های معلمان در اجرای معکوس شامل 7 بعد و 24مولفه بود.ابعاد شامل بعد اجتماعی( نقش حمایتگری معلم، مهارت های ارتباطی یادگیری مشارکتی و فعال)، فردی(انگیزش درونی، مهارت های فنی،مهارت های آموزشی)، مدیریتی(مدیریت دوره، مدیریت زمان، مدیریت یادگیری)، تعهدات(تعهد حرفه ای، ایجاده انگیزه، راهبردهای یادگیری) شایستگیهای فناورانه(ذهنیت و نگرش نسبت به فناوری در آموزش،شناخت و انتخاب رسانه،کاربرد رسانه در آموزش،سواد رسانه ای، تولید منابع و محتوای چند رسانه ای ، ارزیابی و نظارت(خور ارزیابی و نظارت، نحوه ارزشیابی و ساخت ابزار، ارزشیابی از دوره، نظارت بر یادگیری دانش آموزان)، و شایستگی های مرتبط با طراحی در عناصر برنامه درسی( طراحی اهداف، محتوا، راهیردهای یادگیری) شناسایی ودسته بندی شدند. با توجه به نتایج بدست آمده از یافته ها ، پیشنهاد می شود تدابیر عملی مشخصی در راستای توسعه حرفه ای معلمان در خصوص ارتقاء سواد فناورانه ،نظارت و ارزیابی دانش آموزان در محیط های مجازی و چگونگی مدیریت دانش آموزان در کلاسداری معکوس مورد توجه قرار گیرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ابتدایی؛ کلاس؛ معکوس؛ شایستگی؛ معلم؛ سنتز؛ پژوهی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 81 |
||