| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,457,057 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,951,747 |
واکاوی فرایند ارزیابی سلامتروان داوطلبان حرفه معلمی جهت پذیرش در دانشگاه فرهنگیان و ارائه راهکارهایی برای بهبود آن | ||
| فرهنگ مشاوره و روان درمانی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 آذر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی - پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qccpc.2025.83799.3401 | ||
| نویسنده | ||
| سید صادق نبوی* | ||
| استادیار گروه روان شناسی و مشاوره دانشگاه فرهنگیان تهران | ||
| چکیده | ||
| این پژوهش با هدف تحلیل وضعیت موجود مؤلفههای موردنظر برای ارزیابی سلامتروان داوطلبان حرفه معلمی جهت پذیرش در دانشگاه فرهنگیان و ارایه راهکارهایی برای بهبود آن انجام شد. روش پژوهش مورد استفاده کیفی از نوع پدیدارشناسی بود. مشارکتکنندگان این پژوهش شامل کلیه اعضای هیات علمی و مدرسان دانشگاه فرهنگیان در رشتههای مشاوره و روانشناسی بوده که از بین آنها نمونه-ای به تعداد 17 نفر به روش نمونهگیری هدفمند( از نوع خبره) انتخاب شدند. از ابزار مصاحبه(نیمه-ساختاریافته) برای جمعآوری دادههای مورد نیاز استفاده شد. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون استفاده به عمل آمد. نتایج پژوهش نشان داد که مؤلفههای سلامتروان داوطلبان حرفه معلمی شامل دو مقوله اصلی و هشت مقوله فرعی است. مقوله شناسایی و ارزیابی مؤلفههای سلامت روان، شامل مؤلفههای شناسایی و ارزیابی خیلیکم سلامت روان، عدم وجود زمان کافی، عدم وجود ابزارهای لازم و عدم ارزیابی دقیق سلامت روان بود. مقوله اقدامات متناسب، مؤلفههای استفاده از آزمونهای روانی معتبر، تخصصی بودن ارزیابی سلامت روان، نیاز به مصاحبههای عمیق، ارزیابی صلاحیت روانی در حین و پایان تحصیل را در بر میگرفت. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان گفت که به منظور پذیرش داوطلبانی برخوردار از سلامت روان در دانشگاه فرهنگیان، بایستی از نتایج آزمونهای روانی معتبر در کنار مصاحبه تخصصی بهره گرفت و به منظور ارتقای سطح سلامتروان دانشجومعلمان، برگزاری کارگاههای آموزشی در حوزههای سلامت روان و مهارتهای زندگی، اردوهای تفریحی و بازدیدهای علمی، فعال نمودن مراکز مشاوره، تدارک برنامههایهای ورزشی، هنری و فرهنگی مناسب در دانشگاه پیشنهاد میگردد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ارزیابی؛ پذیرش دانشجو؛ داوطلبان؛ حرفه معلمی؛ سلامتروان | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 77 |
||