| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,457,024 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,951,746 |
مقایسه تحلیل پدیدارشناسانه تجربیات معلمان درباره مشکلات دانشآموزان دوزبانه با بهرهگیری از روش کلایزی و زنجیره تفکر GPT-4 | ||
| فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 آذر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2025.86707.3631 | ||
| نویسندگان | ||
| آزاد الله کرمی1؛ فرییا درتاج* 2 | ||
| 1استادیار، گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
| 2استادیار گروه علوم تربیتی و مشاوره دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر باهدف بررسی مشکلات دانشآموزان دوزبانه و مقایسهی تحلیل انسانی و ماشینی از تجارب معلمان پایه اول ابتدایی در این زمینه انجام شده است. رویکرد پژوهش، کیفی و روش آن پدیدارشناسی توصیفی کلایزی است. دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته با ۱۵ معلم پایه اول مناطق دوزبانه اورامانات گردآوری و سپس با دو روش تحلیل شدند: (۱) تحلیل انسانی بر پایهی مراحل هفتگانه کلایزی، و (۲) تحلیل ماشینی با بهرهگیری از مدل GPT-4 و تکنیک زنجیره تفکر. در تحلیل انسانی، چهار مقوله اصلی شامل مشکلات آموزشی، زبانی، روانشناختی و اجتماعی شناسایی شد. در تحلیل ماشینی، دادهها در قالب شش مضمون طبقهبندی شدند: مشکلات زبانی پایهای، تجربههای روانی منفی، شکاف فرهنگی، ناهمخوانی خانه و مدرسه، کنارهگیری آموزشی، و فقدان حمایت نهادی. تحلیل تطبیقی نشان داد که اگرچه همپوشانی قابلتوجهی میان دو روش وجود دارد، اما تحلیل انسانی با درک عمیقتر زمینه فرهنگی و ادغام مفاهیم مرتبط، توانست تبیینی یکپارچهتر ارائه دهد. در مقابل، GPT-4 بادقت بالا در شناسایی الگوهای متنی و تمهای مستقل، ابعاد نوینی از مسئله را آشکار ساخت. نتایج نشان داد در صورتی که خروجیهای ماشینی توسط تحلیلگران انسانی بازبینی و با بافت نظری سنجیده شوند، ترکیب این دو میتواند مکمل مفیدی باشد؛ در غیر این صورت خطر برداشتهای سطحی وجود دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| زبان مادری؛ مشکلات آموزشی؛ تحلیل پدیدارشناسی؛ GPT-4 | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 73 |
||