| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,457,463 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,951,761 |
مطالعه تجارب زیسته دانش آموزان دبیرستانی از منابع و موانع اشتیاق تحصیلی | ||
| فرهنگ مشاوره و روان درمانی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 آذر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی - پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qccpc.2025.87882.3514 | ||
| نویسندگان | ||
| کوثر ده دست1؛ معصومه زیبایی نژاد* 2؛ مهدیه علیخانلو3 | ||
| 1استادیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| 2استادیار گروه آموزش روانشناسی و مشاوره دانشگاه فرهنگیان تهران | ||
| 3دانش آموخته کارشناس ارشد مشاوره خانواده دانشکده رفاه تهران | ||
| چکیده | ||
| چکیده اشتیاق تحصیلی به عنوان یکی از مهمترین عوامل پیشرفت تحصیلی، انگیزه و مشارکت فعال دانشآموزان در فرایند یادگیری را تعیین میکند و در نظامهای آموزشی، شناخت منابع و موانع آن برای ارتقای کیفیت یادگیری و برنامهریزی آموزشی مؤثر ضروری است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تجارب زیسته دانشآموزان دبیرستانی از منابع و موانع اشتیاق تحصیلی انجام شد. این مطالعه در چهارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش پدیدارشناسی توصیفی انجام شد. میدان پژوهش شامل دانشآموزان دبیرستانی ساکن تهران در سال 1404 بود که شاخصهای اشتیاق تحصیلی را دارا بودند. نمونهگیری به شیوه هدفمند و تا رسیدن به اشباع ادامه یافت و در نهایت نمونه گیری در مصاحبه دوازدهم متوقف شد. دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته عمیق گردآوری و تحلیل دادهها بر اساس روش هفتمرحلهای کلایزی (۱۹۷۸) انجام شد. برای افزایش اعتبار یافتهها، از بازبینی مشارکتکنندگان و بررسی همکاران استفاده شد. تحلیل دادهها نشان داد موانع اشتیاق تحصیلی شامل «فضای یادگیری غیرجهتمند، بیارزشسازی و ناامیدی، پیوندهای آسیبزا، پویاییهای نگرشی بازدارنده و پویاییهای عملکردی بازدارنده» و منابع اشتیاق تحصیلی شامل «فضای یادگیری جهتمند، ارزشمندسازی و امیدواری، پیوندهای رشددهنده، پویاییهای نگرشی اشتیاقزا و پویاییهای عملکردی اشتیاقزا» است. یافتهها حاکی از آن بود که اشتیاق تحصیلی فرایندی چندبعدی و پویا است که تحت تأثیر تعامل میان عوامل محیطی، شناختی و انگیزشی شکل میگیرد و مداخلات آموزشی باید با در نظر گرفتن این تعاملات طراحی شوند و برنامهریزی آموزشی در سطوح مختلف باید با تأکید بر تقویت منابع اشتیاق انجام شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اشتیاق تحصیلی؛ دانشآموزان دبیرستانی؛ پدیدارشناسی؛ منابع و موانع | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 73 |
||