| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,457,025 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,951,746 |
تحلیل مهارتهای ادراک دیداری کودکان پیشدبستانی در معرض خطر اختلال یادگیری خاص با استفاده از آزمون فراستیگ | ||
| فناوری های آموزشی در یادگیری | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 آذر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jti.2025.89058.1640 | ||
| نویسندگان | ||
| مینا فرج پور1؛ اسماعیل زارعی زوارکی* 2؛ پرویز شریفی درآمدی3 | ||
| 1کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی گرایش آموزش افراد با نیازهای ویژه، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| 2استاد گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| 3استاد گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| ادراک دیداری به عنوان یکی از مؤلفههای کلیدی یادگیری، نقش مهمی در رشد تحصیلی کودکان ایفا میکند. این پژوهش با هدف تحلیل مهارت ادراک دیداری و مؤلفههای آن در کودکان پیشدبستانی در معرض خطر اختلال یادگیری خاص با استفاده از آزمون فراستیگ انجام شد. پژوهش از نوع مقطعی توصیفی با رویکرد تحلیل مقایسهای بود. جامعه آماری شامل کودکان پیشدبستانی در معرض خطر اختلال یادگیری خاص در مراکز پیشدبستانی شهر داراب در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ بود. نمونهگیری به صورت هدفمند انجام شد و با استفاده از پرسشنامه نشانههای ناتوانیهای یادگیری استیل (2004)، ۱۶ کودک (۸ دختر و ۸ پسر) انتخاب شدند. دادهها با استفاده از آزمون فراستیگ جمعآوری و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که میانگین بهره ادراکی کودکان (81/8) پایینتر از هنجار بوده و ضعف قابلتوجهی در مؤلفه تشخیص شکل از زمینه مشاهده شد. دختران در اکثر مؤلفههای ادراک دیداری، بهویژه تشخیص شکل از زمینه، عملکرد بهتری نسبت به پسران داشتند. در نتیجه، یافتهها بر لزوم طراحی مداخلات آموزشی هدفمند برای تقویت مهارتهای ادراک دیداری، بهویژه در کودکان در معرض خطر اختلال یادگیری خاص تأکید دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ادراک دیداری؛ اختلال یادگیری خاص؛ آزمون فراستیگ؛ کودکان پیشدبستانی؛ کودکان در معرض خطر | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 157 |
||