| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,457,329 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,951,756 |
شایستگی دیجیتال معلمان و تدریس فناورانه: تحلیلی مضمونمحور | ||
| فناوری های آموزشی در یادگیری | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 آذر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jti.2025.86739.1593 | ||
| نویسندگان | ||
| شراره صادقی1؛ فرنوش اعلامی* 2؛ غلامرضا شمس3؛ اباصلت خراسانی3 | ||
| 1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه شهیدبهشتی تهران | ||
| 2استادیار دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهیدبهشتی تهران | ||
| 3دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیهدبهشتی تهران | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر، تحلیل مضمون مطالعات مرتبط با شایستگی دیجیتال معلمان با رویکردی نظاممند بهمنظور شناسایی وضعیت موجود، عوامل مؤثر و راهکارهای ارتقاء آن است. جامعه پژوهش شامل 41 مقاله علمی داخلی و خارجی منتشرشده در بازه زمانی سالهای 2015 تا 2025 بود که با استفاده از روش تحلیل مضمون کیفی و با بهرهگیری از نرمافزار MAXQDA مورد بررسی قرار گرفتند. فرایند کدگذاری شامل سه مرحله کدهای اولیه، کدهای فرعی و مضامین نهایی بود. یافتهها در پاسخ به سه سؤال پژوهشی حاکی از آن است که سطح شایستگی دیجیتال معلمان در اغلب مطالعات در حد متوسط ارزیابیشده و ضعفهایی بهویژه در ابعاد «توانمندسازی یادگیرنده» و «مشارکت حرفهای» مشاهده میشود. عوامل مؤثر بر این شایستگی در دو دسته فردی (نظیر خودکارآمدی، نگرش نسبت به فناوری و تجربه حرفهای) و سازمانی (نظیر زیرساختها، سیاستگذاری و حمایت مدیران) دستهبندی شدند. همچنین راهبردهای ارتقاء شایستگی دیجیتال شامل آموزشهای حرفهای مستمر، استفاده از چارچوبهای استاندارد نظیر DigCompEdu و بومیسازی آنها متناسب با بافت فرهنگی کشورها گزارش گردید. نتایج این تحلیل نشان میدهد که ارتقاء پایدار شایستگی دیجیتال معلمان نیازمند برنامهریزی در سه سطح فردی، نهادی و ساختاری است؛ بهگونهای که فناوری به بخشی از هویت حرفهای معلمان در تدریس و آموزش تبدیل شود، نه صرفاً ابزاری جانبی در فرایند تدریس. | ||
| کلیدواژهها | ||
| شایستگی دیجیتال؛ معلمان؛ تدریس؛ فناورانه؛ تحلیل مضمون | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 199 |
||