| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,219 |
| تعداد مقالات | 18,044 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,677,544 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,979,629 |
تاثیر آموزش برنامه حسی بر مهارتهای پیشکلامی کودکان اتیستیک | ||
| فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
| دوره 21، شماره 78، دی 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jep.2025.83615.4119 | ||
| نویسنده | ||
| سعید رضائی* | ||
| استادیار دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| چکیده | ||
| تحقیق با هدف آموزش برنامه حسی بر مهارتهای پیشکلامی کودکان با اختلال اتیسم انجام شده است. روش پژوهش به لحاظ گرداوری اطلاعات، از نوع آزمایشی با طرح تکآزمودنی از نوع AB و بهلحاظ هدف، کاربردی میباشد. جامعهی آماری پژوهش، شامل؛ کلیه کودکان با اختلال اتیسم مراکز توانبخشی شهر تهران در سال 1403 میباشند از کل جامعه هدف، سه نفر، به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برنامه مداخلهای به مدت دو ماه، سه جلسه در هفته بهشکل انفرادی آموزش داده شد. نتایج به-صورت چشمی و نگارهای بررسی و تحلیل شدند و در قالب جداول و نمودارها، براساس اطلاعات مندرج در برگه ثبت دادهها، ترسیم شدند. در این طرح، مرحله A، مرحله ترسیم خط پایه، و مرحله B، مرحله مداخلهای است. نتایج بهدست آمده نشان داد که برنامه مداخله توانبخشی حسی بر مهارتهای پیش کلامی کودکان با اختلال اتیسم موثر است با توجه به موثر بودن برنامه مداخله، کاربرد این نوع برنامه به منظور تسهیل و تقویت رشد کلامی کودکان با اختلال اتیسم پیشنهاد می شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اتیسم؛ آموزش؛ حسی؛ پیش کلامی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 39 |
||