| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,219 |
| تعداد مقالات | 18,044 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,667,137 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,977,843 |
عوامل موثر بر پذیرش پیام رسان های داخلی توسط کاربران ایرانی | ||
| مطالعات رسانههای نوین | ||
| مقاله 6، دوره 11، شماره 42، تیر 1404، صفحه 207-179 اصل مقاله (496.02 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/nms.2025.79603.1711 | ||
| نویسندگان | ||
| زهرا پورجوپاری1؛ سعید ده یادگاری* 2؛ مهدی کاظمی3 | ||
| 1کارشناسی ارشد در مدیریت بازرگانی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران | ||
| 2دانشیار، گروه مدیریت، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران | ||
| 3استاد، گروه مدیریت، دانشگاه شهیدباهنر، کرمان، ایران | ||
| چکیده | ||
| این پژوهش باهدف بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش پیامرسانهای داخلی توسط کاربران ایرانی انجام شد. تحقیق ازنظر روش از نوع توصیفی- علی بوده و با استراتژی پیمایش انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را کاربران پیامرسانهای ایرانی تشکیل میدادند. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. درنهایت تعداد 388 پرسشنامه بهصورت آنلاین جمعآوری شد و در نرمافزارهای SPSS26 و PLS3 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. روایی سازه با استفاده از روایی همگرا و واگرا و پایایی دادهها با استفاده از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی ارزیابی و تأیید شد. یافتههای این تحقیق نشان داد که اعتماد، تصویر ذهنی و کیفیت سیستم بر راحتی استفاده و سودمندی درک شده تأثیر مثبت دارند. محدودیت دسترسی بر سودمندی درک شده تأثیر منفی و بر راحتی استفاده درک شده تأثیر مثبت دارد. همچنین راحتی استفاده درک شده بر سودمندی درک شده تأثیر مثبت دارد، اما بر نگرش تأثیری ندارد. سودمندی درک شده بر نگرش و نگرش بر پذیرش تأثیر مثبت دارند. نتایج نشان داد که پیامرسانهای ایرانی بهمنظور بهبود پذیرش توسط کاربران باید بر روی برندینگ پیامرسانها و آگاهی کاربران تأکید بیشتری کرده و تلاش کنند که سطح پیامرسانهای ایرانی به سطح موردپذیرش بینالمللی برسانند و همچنین در زمینه بهبود امکانات و کارایی خود نیز تلاش کنند. این تحقیق توانسته شکل جدیدی از مدلهای TAM را در زمینه پذیرش پیامرسانهای ایرانی با توجه به شرایط کشور ایران ارائه کند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| پیامرسانهای داخلی؛ مدل پذیرش تکنولوژی (TAM)؛ اعتماد؛ تصویر ذهنی؛ کیفیت سیستم؛ محدودیت دسترسی | ||
| مراجع | ||
|
منابع
کبری بخشی زاده برج، رضا خادم حسینی، مهدی بشیرپور، (1400). مقایسه نقشه ذهنی کاربران پیامرسانهای داخلی با پیامرسانهای خارجی، نشریه مطالعات رسانههای نوین، 7(25)، 257-295. DOI: 10.22054/NMS.2021.60047.1177
سمیه رشیدی، رسول ثانوی فرد، عباس بندزن، مجید اداره حیدرآبادی، (1398). مطالعه عوامل مؤثر بر وفادارساختن استفاده کنندگان تلفن همراه به پیامرسان سروش، دو ماهنامه بررسیهای بازرگانی، 17(99)، 91-103. DOI:20.1001.1.26767562.1398.17.99.5.9
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایرانی (ایسپا)(1403)؛ نتایج جدیدترین نظرسنجی ایسپا؛ میزان استفاده ایرانیان از پیامرسانها و شبکههای اجتماعی. شنبه، 07 مهر,1403https://www.ispa.ir -
زهره عزیزی؛ محمود مرادی؛ و امین زارع. (۱۴۰۰). نقش کیفیت خدمات ارائه شده، رضایتمندی و سودمندیدرک شده بر اشتیاق به بازگشت مراجعهکنندگان کتابخانه: مطالعه موردی کتابخانه مرکزی دانشگاه رازی کرمانشاه.DOI: 021.24092.0:infosci10.22067/:
References
Al-Adwan, A. S., Li, N., Al-Adwan, A., Abbasi, G. A., Albelbisi, N. A., & Habibi, A. (2023). Extending the technology acceptance model (TAM) to Predict University Students’ intentions to use metaverse-based learning platforms. Education and Information Technologies, 28(11), 15381-15413. DOI: 10.1007/s10639-023-11816-3
Ali, i., & naushad, m. (2022). insights on electric vehicle adoption: does attitude play a mediating role? innovative marketing, 18(1), 104-116. DOI:10.21511/im.18(1).2022.09
Al-Khasawneh, M., Sharabati, A., Al-Haddad, S., Tbakhi, R., & Abusaimeh, H. (2022). The adoption of TikTok application using TAM model. International Journal of Data and Network Science, 6(4), 1389-1402. DOI:10.5267/j.ijdns.2022.5.012
Alyoussef, I. Y. (2023). Acceptance of e-learning in higher education: The role of task-technology fit with the information systems success model. Heliyon, 9(3). DOI: 10.1016/j.heliyon.2023.e13751
Basuki, R., Tarigan, Z. J. H., Siagian, H., Limanta, L. S., Setiawan, D., & Mochtar, J. (2022). The effects of perceived ease of use, usefulness, enjoyment and intention to use online platforms on behavioral intention in online movie watching during the pandemic era Petra Christian Universit. DOI:10.5267/j.ijdns.2021.9.003
Bhattarai, S., & Maharjan, S. (2020). Determining the factors affecting on digital learning adoption among the students in Kathmandu Valley: An application of technology acceptance model (TAM). International Journal of Engineering and Management Research, 10. DOI:10.31033/ijemr.10.3.20
Calisir, F., Altin Gumussoy, C., Bayraktaroglu, A. E., & Karaali, D. (2014). Predicting the intention to use a web‐based learning system: Perceived content quality, anxiety, perceived system quality, image, and the technology acceptance model. Human Factors and Ergonomics in Manufacturing & Service Industries, 24(5), 515-531. https://doi.org/10.1002/hfm.20548
Cheng, Y., Chen, Y.-R. R., & Hung-Baesecke, C.-J. F. (2021). Social media influencers in CSR endorsement: the effect of consumer mimicry on CSR behaviors and consumer relationships. Social Science Computer Review, 39(4), 744-761. https://doi.org/10.1177/0894439320987184
Chung, S.-J., & Choi, L. J. (2023). The Use of Mobile Instant Messaging in English Language Teaching: The Case of South Korea. Education Sciences, 13(2), 110. https://doi.org/10.3390/educsci13020110
Davis, F. D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS quarterly, 319-340. DOI:10.2307/249008
Gunawan, F., Ali, M. M., & Nugroho, A. (2019). Analysis of the effects of perceived ease of use and perceived usefulness on consumer attitude and their impacts on purchase decision on PT Tokopedia in Jabodetabek. European Journal of Business and Management Research, 4(5).. DOI:10.24018/ejbmr.2019.4.5.100
Hanjaya, S. M., Kenny, S. K., & Gunawan, S. F. (2019). Understanding factors influencing consumers online purchase intention via mobile app: perceived ease of use, perceived usefulness, system quality, information quality, and service quality. Marketing of Scientific and Research Organizations, 32(2), 175-205. DOI:10.2478/minib-2019-0035
Johnson, E. M., & Howard, C. (2019). A library mobile device deployment to enhance the medical student experience in a rural longitudinal integrated clerkship. Journal of the Medical Library Association: JMLA, 107(1), 30. DOI: 10.5195/jmla.2019.442
Juliarti, H., Nugraha, C. D., Sensuse, D. I., & Suryono, R. R. (2021). Internal Social Media Acceptance in Government Organizations. 2021 International Conference on Computer Science, Information Technology, and Electrical Engineering (ICOMITEE),
Kelly, A. E., & Palaniappan, S. (2023). Using a technology acceptance model to determine factors influencing continued usage of mobile money service transactions in Ghana. Journal of Innovation and Entrepreneurship, 12(1), 34. DOI:10.1186/s13731-023-00301-3
Kumar, R., Singh, R., Kumar, K., Khan, S., & Corvello, V. (2023). How Does Perceived Risk and Trust Affect Mobile Banking Adoption? Empirical Evidence from India. Sustainability, 15(5), 4053. https://doi.org/10.3390/su15054053
Liang, W.-Y., Huang, C.-C., & Shih, B.-R. (2022). The adaptation of the information system success model in recommender systems. The validation of the dual-coding theory. DOI: https://doi.org/10.47989/irpaper934
Lui, T. (2024). The Impact of Mobile Phone Use on Students' Mental Health. Lecture Notes in Education Psychology and Public Media, 34, 1-5. https://doi.org/10.54254/2753-7048/34/20231851
Musa, P. F. (2006). Making a case for modifying the technology acceptance model to account for limited accessibility in developing countries. Information technology for development, 12(3), 213-224. https://doi.org/10.1002/itdj.20043
Natasia, S. R., Wiranti, Y. T., & Parastika, A. (2022). Acceptance analysis of NUADU as e-learning platform using the Technology Acceptance Model (TAM) approach. Procedia Computer Science, 197, 512-520. https://doi.org/10.1016/j.procs.2021.12.168
Ozili, P. K. (2024). Technology impact model: a transition from the technology acceptance model. AI & SOCIETY, 1-3. https://doi.org/10.1007/s00146-024-01896-1
Pertami, N., & Sukaatmadja, P. (2021). The role of user’s attitude mediating the effect of perceived ease of use and social influence towards the continuance usage intention of TikTok. SSRG Int. J. Econ. Manag. Stud, 8, 98-104. https://doi.org/10.14445/23939125/IJEMS-V8I1P110
Radiman, R., Wahyuni, S., Jufrizen, J., Muslih, M., Gultom, D., & Farisi, S. (2019). Effect Of Marketing Mix, Service Quality, And University Image On Student Loyalty. Proceedings of the 1st International Conference on Economics, Management, Accounting and Business, ICEMAB 2018, 8-9 October 2018, Medan, North Sumatra, Indonesia, http://dx.doi.org/10.4108/eai.8-10-2018.2288715
Rafique, H., Almagrabi, A. O., Shamim, A., Anwar, F., & Bashir, A. K. (2020). Investigating the acceptance of mobile library applications with an extended technology acceptance model (TAM). Computers & Education, 145, 103732. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103732
Rezvani, S., Heidari, S., Roustapisheh, N., & Dokhanian, S. (2022). The effectiveness of system quality, habit, and effort expectation on library application use intention: the mediating role of perceived usefulness, perceived ease of use, and user satisfaction. International Journal of Business Information Systems, 1(1), 1. DOI:10.1504/IJBIS.2022.10049515
Riandi, M. H., Respati, H., & Hidayatullah, S. (2021). Conceptual model of user satisfaction as mediator of e-learning services and system quality on students’ individual performance. International Journal of Research in Engineering, Science and Management, 4(1), 60-65. DOI:10.47607/ijresm.2021.466
Shaker, A. K., Mostafa, R. H., & Elseidi, R. I. (2023). Predicting intention to follow online restaurant community advice: a trust-integrated technology acceptance model. European Journal of Management and Business Economics, 32(2), 185-202. https://doi.org/10.1108/EJMBE-01-2021-0036
Song, H. G., & Jo, H. (2023). Understanding the Continuance Intention of Omnichannel: Combining TAM and TPB. Sustainability, 15(4), 3039. https://doi.org/10.3390/su15043039
Taherdoost, H. (2018). A review of technology acceptance and adoption models and theories. Procedia Manufacturing, 22, 960-967. https://doi.org/10.1016/j.promfg.2018.03.137
Talantis, S., Shin, Y. H., & Severt, K. (2020). Conference mobile application: Participant acceptance and the correlation with overall event satisfaction utilizing the technology acceptance model (TAM). Journal of Convention & Event Tourism, https://doi.org/10.1080/15470148.2020.1719949
Tang, Y., & Hew, K. F. (2017). Is mobile instant messaging (MIM) useful in education? Examining its technological, pedagogical, and social affordances. Educational Research Review, 21, 85-104. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2017.05.001
Tang, Y., & Hew, K. F. (2022). Effects of using mobile instant messaging on student behavioral, emotional, and cognitive engagement: A quasi-experimental study. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 19, 1-22. DOI: 10.1186/s41239-021-00306-6
Tian, Y., Chan, T. J., Suki, N. M., & Kasim, M. A. (2023). Moderating role of perceived trust and perceived service quality on consumers’ use behavior of Alipay e-wallet system: the perspectives of technology acceptance model and theory of planned behavior. Human Behavior and Emerging Technologies, 2023. https://doi.org/10.1155/2023/5276406
Uche, D. B., Osuagwu, O. B., Nwosu, S. N., & Otika, U. S. (2020). Integrating Trust into Technology Acceptance Model (TAM), the Conceptual Framework for E-Payment Platform Acceptance. Marketing, 4(4), 34-56. 10.52589/BJMMS-TB3XTKPI
Usman, H., Mulia, D., Chairy, C., & Widowati, N. (2022). Integrating trust, religiosity and image into technology acceptance model: the case of the Islamic philanthropy in Indonesia. Journal of Islamic Marketing, 13(2), 381-409. https://doi.org/10.1108/JIMA-01-2020-0020
Vanduhe, V. Z., Nat, M., & Hasan, H. F. (2020). Continuance intentions to use gamification for training in higher education: Integrating the technology acceptance model (TAM), Social motivation, and task technology fit (TTF). IEEE Access, 8, 21473-21484. DOI:10.1109/ACCESS.2020.2966179
Wan, W. S., Dastane, D. O., Mohd Satar, N. S., & Ma’arif, M. Y. (2019). What WeChat can learn from WhatsApp? Customer value proposition development for mobile social networking (MSN) apps: A case study approach. Journal of Theoretical and Applied Information Technology.
Wang, B., Li, J., Sun, A., Wang, Y., & Wu, D. (2019). Residents’ green purchasing intentions in a developing-country context: Integrating PLS-SEM and MGA methods. Sustainability, 12(1), 30.
Wel, C. A. C., Alam, S. S., Khalid, N. R., & Mokhtaruddin, S. A. (2018). Effect of Ethnocentrism and Patriotism on the buying intention of Malaysian National Car. Jurnal Pengurusan, 52(2018), 169-179. DOI:10.17576/pengurusan-2018-52-14
Yang, C.-C., Yang, S.-Y., & Chang, Y.-C. (2023). Predicting Older Adults’ Mobile Payment Adoption: An Extended TAM Model. International journal of environmental research and public health, 20(2), 1391. https://doi.org/10.3390/ijerph20021391
Zhao, J., & Wang, J. (2020). Health advertising on short-video social media: A study on user attitudes based on the extended technology acceptance model. International journal of environmental research and public health, 17(5), 1501. https://doi.org/10.3390/ijerph17051501
Zhao, Y., Wang, H., Guo, Z., Huang, M., Pan, Y., & Guo, Y. (2022). Online reservation intention of tourist attractions in the COVID-19 context: An extended technology acceptance model. Sustainability, 14(16), 10395. https://doi.org/10.3390/su141610395
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 37 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 76 |
||