| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,219 |
| تعداد مقالات | 18,044 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,677,569 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,979,630 |
بازنمایی تهیدستان شهری در رسانه مدیریت شهری (همشهری آنلاین) | ||
| مطالعات رسانههای نوین | ||
| مقاله 8، دوره 11، شماره 42، تیر 1404، صفحه 283-253 اصل مقاله (1.43 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/nms.2025.83777.1805 | ||
| نویسنده | ||
| عبدالرسول هاشمی* | ||
| دکتری جامعهشناسی، پژوهشگر مستقل، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| بازنمایی رسانه ای یکی از ابعاد بازنمایی است که در مطالعات فرهنگی اهمیت بسزایی دارد. مطابق اسناد بالادستی، شهرداری تهران مکلف شده است تا در راستای تحقق عدالت شهری عمل کند. براین اساس انتظار میرود رسانه شهرداری تهران نیز موضوع تهیدستان شهری را مورد بازنمایی قراردهد. هدف از این پژوهش تحلیل بازنمایی تهیدستان شهری در رسانه مدیریت شهری، همشهری آنلاین است. بدین منظور از روش تحلیل محتوای کیفی استقرایی استفاده شده است. دوره مورد بررسی دوره ششم مدیریت شهرداری از سال 1400 تا 1403 است. در این دوره تمامی گزارشهای تحلیلی و خبری مرتبط با موضوع مطالعه شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد در یک سنخ شناسی از تهیدستان شهری، بیشترین بازنمایی در رسانه همشهری مربوط به گروههایی است که از آنها به عنوان تهیدستان نیازمند یاد میشود. و رسانه مدیریت شهری سعیکرده تا در راستای اسناد بالادستی اقدامات شهرداری تهران را در این زمینه بازتاب دهد. پس از آن، مقولات تهیدستان شیاد و تهیدستان قابل ترحم قراردارند. این نتایج نشان میدهد. بازنمایی رسانهای در چارچوب گفتمان و ایدئولوژی رایج ضمن تفکیک تهیدستان به گروههای واقعی و غیرواقعی و مستحق و غیرمستحق، بی آزاد و پرخطر، سعی نموده تا به نوعی واقعیت تهیدستی مدیریت شود. همچنین در این رسانه کمتر به علل ساختاری فقر پرداخته شده و نوع گزارشها بیشتر خبری است تا تحلیلی. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تهیدستان شهری؛ بازنمایی رسانه ای؛ همشهری آنلاین؛ تحلیل محتوای کیفی استقرایی؛ شهر تهران | ||
| مراجع | ||
|
منابع
احمدی، علیاکبر. (1382). تحلیل زبانی فلسفه، تهران، نشر خردورزان، چاپ اول
اجاق، زهرا (1401)، زبان رنج: تحلیل چارچوب مسئله فقر و فقرا در رسانههای برخط ایران، فصلنامه بررسی مسائل اجتماعی ایران، دوره سیزدهم، شماره اول، بهار و تابستان 1401 صفحات 103-169 https://doi.org/10.22059/ijsp.2022.90396
باکر، کریس. (1391). مطالعات فرهنگی نظریه و عملکرد، ترجمه مهدی فرجی و نفیسه حمیدی، تهران، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، چاپ دوم
باقریخوزانی، مجید؛ شهرابیفراهانی، امیر؛ کوثری، سهیل و محمدخانی، سهیل. (1403). برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهر تهران 1404 – 1401، نوبت چاپ اول، تهران، انتشارات همشهری
حیدری، آرش؛ فرهپور، سارا و محبی، میلاد. (1402). تهیدست شهری و فقر تجربة فیلمساز ایرانی: تحلیلِ تصویر زندگیِ تهیدستان شهری در سینمای ایران دهة 1390، جامعهشناسی هنر و ادبیات، دوره 14، شماره 2، صفحه 1-23 https://doi.org/10.22059/jsal.2023.92663
خانیکی، هادی و احمدی، علی. (1403). بازنمایی پاندومی کووید 19 در رسانههای اجتماعی ایرانیان، فصلنامه مطالعات رسانههای نوین، سال دهم، شماره 37، بهار 1403 صص 51-84
جنادله، علی و رهنما، مریم. (1397). بازنمایی آسیب شناسانه رسانههای نوین در مطالعات خانواده (فراتحلیل مقالات چاپشده در خصوص تأثیر رسانههای نوین بر خانواده)، فصلنامه مطالعات رسانههای نوین، سال چهارم، شماره 16، زمستان 97، صص 1-40 https://doi.org/10.22054/nms.2019.34873.562
جوکز، ایون. (1394). رسانه و جرم، ترجمه محمدتقی نوری، تهران، انتشارات مجد، چاپ اول.
دلگرن، پیتر. (1400). تلویزیون و گستره عمومی: جامعه مدنی و رسانههای گروهی، ترجمه مهدی شفقی، تهران، انتشارات سروش، چاپ چهارم.
ذاکری، علیرضا؛ فولادیان، مجید و ملیکا، مقدم. (1402). بازنمایی تهیدستانِ شهری در روزنامۀ اطلاعات (1305-1332): دولت ناکارآمد و سوژۀ ناتوان در تقلای بقا، فصلنامه رفاه اجتماعی، دوره ۲۳، شماره ۸۹ - (۵-۱۴۰۲ ) http://dx.doi.org/10.32598/refahj.23.89.2940.4
سامووار، لاری؛ ای پورتر، ریچارد و استفانی، لیزا. (1379). ارتباط بین فرهنگها، ترجمه غلامرضا کیانی و سیداکبر حسینی، تهران، انتشارات باز، چاپ اول.
سلطانیگرد فرامرزی، مهدی و محمدی، فاطمه. (1394). شیوههای بازنمایی مصرف در فیلمهای سینمایی دوره سازندگی، راهبرد فرهنگ، شماره 24.
سند ملی آمایش سرزمین مصوب شورایعالی آمایش سرزمین 1399.
https://www.agri-peri.ac.ir/dorsapax/userfiles/file/sanadmeliamayesh.pdf
غفاری، جواد؛ برزویی، محمدرضا؛ قیدرلو، کمیل. (1402). بازنمایی فرهنگ فقر در سیمای جمهوری اسلامی ایران بر اساس نظریۀ اسکار لوئیس و دیدگاه محمدرضا حکیمی؛ بررسی مجموعۀ تلویزیونی «باخانمان» پژوهشهای رسانه و ارتباطات، دوره 1، شماره 1، صفحه 113-147.
کوزر، لوئیس. (1372). زندگی و اندیشه بزرگان جامعهشناسی، تهران، انتشارات علمی، چاپ چهارم.
گیویان، عبداله و سروری زرگر، محمد. (1388). بازنمایی ایران در سینمای هالیوود، تحقیقات فرهنگی، شماره 8.
مؤمنی، علی و مهری بهار. (1401). تحلیل محتوای کیفی بازنمایی مفهوم فقر و امر خیریه در تبلیغات تلویزیونی صدا وسیما (مطالعه موردی تبلیغات کمیته امداد امام خمینی (ره)) فصلنامه میان رشتهای ارتباطات و رسانه، دوره پنجم، شماره 2، پیاپی 16، تابستان
مهدی زاده، سیدمحمد. (1395). نظریههای رسانه: اندیشههای رایج و دیدگاههای انتقادی، تهران، انتشارات همشهری، چاپ پنجم
References
Chase, Elaine, Walker, Robert(2012) It must be true-I read it in the news, Representations of UK poverty in British national newspaper 2006-2012,
Hall, Stuart(2003) Representation: Cultural Representation and Signifying Practices, London: Sage publication,
Kerins, Claire, Fury, Sinead, Kerrigan, Paraic, Mc Cartean, Aodheen and Elena Vaughan (2023), News media framing of food poverty and insecurity in high-income countries: a rapid review, Health Promotion International,, 38, 1–15
Kehya, R. Ozgun, Serdar Oghlu, C(2020), Representation of poor people in television series: lost life’s in extreme representation,Stratejik ve Sosyal Aratimalar Dergisi, Volume 2 Issue 3.
Mugalavai, Anne Koster. (2012) “Social Media and Information for Poverty Alleviation in Rhonda Slums, Nakuru County Kenya.” Information and Knowledge Management 2: 1-9.
Rose, M., Baumgartner, F.,R. (2013). Framing the Poor: Media Coverage and U.S. Poverty Policy, 1960–2008, The Policy Studies Journal, Vol. 41, No. 1,
Wilson, William J. (1987). The truly disadvantaged: the inner city, the underclass, and public policy. Chicago:University of Chicago Press,
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 25 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 36 |
||