| تعداد نشریات | 60 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,932 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,975,508 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,772,467 |
بازتعریف مفهوم حق طبیعی در اندیشه لئو اشتراوس و نسبت آن با امر تعلیم و تربیت | ||
| حکمت و فلسفه | ||
| مقاله 8، دوره 21، شماره 83، مهر 1404، صفحه 217-242 اصل مقاله (1.04 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/wph.2025.82461.2272 | ||
| نویسنده | ||
| فرزاد کیانی* | ||
| دکترا فلسفه تعلیم و تربیت ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. | ||
| چکیده | ||
| هدف از این نوشتار تحلیل نسبت مفهوم حق طبیعی با امر تعلیم و تربیت در اندیشه لئو اشتراوس است. از نظر اشتراوس ساختار فلسفه مدرن با مبانی تفکر نسبیتگرا و تاریخینگر پیوند خورده است. این امر باعث شده تعریف مفهوم حق طبیعی بهعنوان امری بنیادین در تفکر مدرن به سمت نگاه مادی و فردمحور تمایل پیدا کند. درنتیجه ارزشهای ثابت زندگی در ساختار فکری و اخلاقی دوران مدرن جایگاه خود را از دست داده است. بنابراین ضرورت دارد که بازنگری در مفهوم حق طبیعی در دوران مدرن صورت گیرد. بازنگری که اشتراوس میکوشد آن را با توجه به مبانی اندیشه پیشامدرن انجام دهد که در آن حق و طبیعت در پیوند با نگاه فضیلتمندانه و غایتشناسانه فهم میشود. این تعریف از حق طبیعی دلیلی است که اشتراوس در ماهیت طبیعی و سرشتی انسان دوباره تأمل کند و برای شکل دادن به آن متوسل به یک ساختار تعلیم و تربیت شود تا بدینوسیله انسان را به جایگاه حقیقیاش بازگرداند. در حقیقت اشتراوس در فلسفه خود با صورتبندی جدیدی که از طبیعت و حق ارائه میدهد کمال زیست فردی و اجتماعی انسان مدرن را بازتعریف میکند. لذا تلاش میکنیم با کمک روش تحلیلی- توصیفی ابتدا نقد اشتراوس به تفکر مدرن را در باب مفهوم حق طبیعی توصیف و تبیین کنیم و در نهایت نسبت آن را با امر تعلیم و تربیت مشخص کنیم. | ||
| کلیدواژهها | ||
| حق طبیعی؛ نیهیلیسم؛ تعلیم و تربیت؛ لیبرالیسم؛ عقلانیت | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 29 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 9 |
||