| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,932 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,977,678 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,773,289 |
بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس تفکر دوقطبی در دانشجویان | ||
| فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 آذر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2025.81095.3556 | ||
| نویسندگان | ||
| معصومه باقری* 1؛ سعیده اسفندیاری2؛ محمد رئوف انجم شعاع1؛ عبدالعزیز افلاک سیر1 | ||
| 1دانشگاه شیراز | ||
| 2داانشگاه خوارزمی | ||
| چکیده | ||
| مقیاس تفکر دوقطبی جهت ارزیابی وجود سبک شناختی نامنعطف سیاه یا سفید مورد استفاده قرار می گیرد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس تفکر دوقطبی در دانشجویان بوده است. بدین منظور، نمونه ای متشکل از ۴۱۷ نفر (۲۵۲ زن و ۱۶۵ مرد) از دانشجویان دانشگاه شیراز در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند و به نسخه فارسی مقیاس تفکر دوقطبی (اوشیو، 2009)، تحمل ابهام (مک لین، ۱۹۹۳) و پرسشنامه کمال گرایی مثبت و منفی (تری شورت، ۱۹۹۵) پاسخ دادند. جهت بررسی روایی مقیاس از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و روایی ملاکی و برای تعیین پایایی پرسشنامه از روش همسانی درونی (آلفای کرونباخ) استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که مقیاس تفکر دوقطبی از سه عامل ترجیح تفکر دوقطبی، باورهای دوقطبی و تفکر سود و زیان تشکیل شده است. نتایج تحلیل عامل تأییدی نیز برازش مدل سه عاملی را تأیید نمود. به علاوه، روایی ملاکی مقیاس تفکر دوقطبی با مقیاس های تحمل ابهام و کمال گرایی نیز مطلوب بود. همچنین، مقادیر ضرایب آلفای کرونباخ در دامنه بین ۷۰/۰ تا ۸۵/۰ به دست آمد و نشان داد که مقیاس از پایایی مطلوبی برخوردار است. به طورکلی یافته ها حاکی از مناسب بودن ویژگیهای روانسنجی پرسشنامة تفکر دوقطبی بود و می توان از این ابزار برای کاربردهای تحقیقاتی و بالینی استفاده کرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تحمل ابهام؛ تفکر دوقطبی؛ ساختار عاملی؛ کمال گرایی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 |
||