| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,941 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,033,718 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,803,374 |
واکاوی کاربرد هوش مصنوعی در آموزش و پژوهش دانشگاهی: مطالعه موردی اساتید دانشگاه علامه طباطبایی (ره) | ||
| فناوری های آموزشی در یادگیری | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 آذر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jti.2025.85360.1572 | ||
| نویسندگان | ||
| مصطفی قادری1؛ فاطمه سهرابی* 2؛ پرستو صلواتی3 | ||
| 1دانشیار گروه مطالعات برنامه درسی، دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، تهران، ایران | ||
| 2کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی(ره)، تهران، ایران | ||
| 3کارشناس ارشد برنامهریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف بررسی کاربرد هوش مصنوعی در آموزش و پژوهش دانشگاهی مورد بررسی قرار گرفته است. از نظر شیوه گردآوری داده ها، پژوهشی کیفی و از نظر هدف دارای رویکردی اکتشافی می باشد که به منظور استخراج مولفه های چارچوب پیشنهادی با استفاده از نمونه گیری هدفمند با اساتیدی از دانشگاه علامه طباطبایی (ره) که در آموزش و پژوهش، هوش مصنوعی را به کار می گیرند مصاحبه شده است. با عنایت به فراوانی کدهای مستخرجه، در مقوله های چرایی کاربرد هوش مصنوعی، پیشنهادات کاربست بهینه و زمینه- مقدمات و زیرساخت ها، به ترتیب: افزایش دقت ، سواد و آموزش و شناخت، ایجاد آگاهی و فراآگاهی و ایجاد زیرساخت های سخت افزاری دارای بیشترین فراوانی و تکرار بوده اند. پس از آن در مقوله دیدگاه درخصوص کاربرد، ایده و تولید محتوا، در مقوله چرایی کاربرد، افزایش سرعت، در مقوله چگونگی و ابزارها، تولید متن- ویدئو- خلاصه سازی، چت بات ها و در مقوله زمینه- مقدمات- زیرساخت، فرهنگ سازی و ایجاد زیرساخت های نرم افزاری دارای بیشترین فراوانی بوده اند. همچنین الگویی برای کاربرد هوش مصنوعی در دانشگاه ها در این پژوهش ارائه شده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| هوش مصنوعی؛ آموزش؛ پژوهش؛ دانشگاه | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 16 |
||